ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار مکرون بر سیاستمداران لبنان برای تشکیل کابینه جدید

امانوئل مکرون با رئیس پارلمان لبنان درباره امکان تشکیل دولت جدید تکنوکرات در مهلت باقیمانده گفتگو کرد. یک منبع مطلع می‌گوید حزب شیعی امل نمی‌خواهد وزارت دارایی را به گروه‌های دیگر واگذار کند.

یک سیاستمدار لبنانی خبر داد که رئیس‌جمهوری فرانسه با رئیس پارلمان لبنان تماسی تلفنی داشته تا درباره امکان تشکیل دولت جدید تکنوکرات در لبنان در این چند روز مهلت باقیمانده گفتگو کند. حزب «امل» نمی‌خواهد وزارت دارایی را واگذار کند.

دیدار مکرون از لبنان در اوت ۲۰۲۰/ عکس از James Chehab/ Shutterstock
دیدار مکرون از لبنان در اوت ۲۰۲۰/ عکس از James Chehab/ Shutterstock

سیاستمداران لبنان اول سپتامبر و در هنگام دیدار مکرون از بیروت به او قول داده اند که تا طی دو هفته یک دولت تکنوکرات بدون وابستگی‌های حزبی تشکیل شود. ۱۳ روز گذشته و زمان زیادی از این مهلت باقی نمانده است.

یک منبع ارشد سیاسی به خبرگزاری رویترز گفته است که باید «معجزه»‌ای رخ داد تا در این مهلت اتفاق خاصی بیافتد. تشکیل دولت معمولاً ماه‌ها به طول می‌انجامد.

کاظم هاشم چهره ارشد در بلوک نبیه بری در پارلمان لبنان گفت که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز شنبه ۱۲ سپتامبر/۲۲ شهریور تماسی تلفنی با بری داشته است تا مانعی را که بر سر تشکیل دولت است رفع کند.

نبیه بری رهبر جنبش شیعی امل و متحد حزب‌الله است. او از ۱۹۹۲ تا کنون ریاست پارلمان لبنان را برعهده دارد.

هاشم گفت که بری اصرار دارد وزارت دارایی که نهاد مرکزی در بحران فعلی است، باید تحت اداره شیعیان لبنان بماند. این وزارت‌خانه در تقسیم قدرت میان گروه‌های مذهبی در اختیار شیعیان قرار گرفته است.

مصطفی ادیب سیاستمدار اهل سنت و سفیر سابق لبنان در برلین به عنوان نخست‌وزیر موقت انتخاب شده و مسئول تشکیل کابینه جدید است. او تا کنون اظهار نظر رسمی زیادی نکرده است اما منابع مطلع می‌گویند که ادیب می‌خواهد ریاست وزارت‌خانه‌ها را دچار تحول کند، که برخی از آنها برای سال‌ها در دست یک گروه و حزب سیاسی بوده اند.

رئیس جمهوری فرانسه تلاش‌های بین‌المللی برای کنترل مشکلات اقتصادی فلج‌کننده لبنان را رهبری می‌کند. این مشکلات در پی انفجار مهیب ماه گذشته در بیروت بغرنج‌تر شدند.

فرانسه برای مدیریت مشکلات اقتصادی و فساد دولتی در لبنان یک نقشه راه طراحی کرده تا با اجرای آن کمک‌های مورد نیاز بین‌المللی به این کشور اعطا شود. لبنان در بدترین وضعیت خود بعد از جنگ‌های داخلی ۱۹۷۵-۱۹۹۰ به سر می‌برد.

وام‌دهندگان بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ وعده میلیاردها دلار کمک اقتصادی را دادند اما این کمک‌ها به خاطر شکست لبنان در اجرای اصلاحات ساختاری به تعلیق درآمده.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مقری

    "حقیقتگو" جان اولش میگوید "فقط درچهارکشور", اما بعدش ذکر میکنید که در افغانستان, ایران, عراق, سوریه و لبنان! اینکه شد پنج تا؟! بحر طویل شما را طبق معمول خواندیم و طبق معمول باز هم اصلا معلوم نیست چه می گویید! فکر می کنید غیر از خود شما هیچ کس دیگری منظور شما از این همه استعاره و مثال های جور و واجور را می فهمد؟!

  • حقیقتگو

    واقعا وچه تاچه بعد ووسعتی فلسفه دینی است که برای مستعظانش چار می زند که به مال وثروت اندوزی دردنیای گذاران هستی ارزشی نداشته وندارد وحضرت پیامبر اسلام ودوزاده امامانش را الگوی خودشان قراردهند که انها هم فقرزده و آس وپاس و روزانه با لیوانی ازشیر و چند خرما بسر میکردند و تنها بفکر دنیای ابدی سرمشق خود قرار دهند ...درحقیقت محض وبراساس واقعیت ها حضرت پیامبر واقشارش نتنها برای ثروت اندوزی چپاول وارانه وتصاحب مال وثروت و تصاحب کشورها وافزدون آنها به ثروتشان و داشتن مقام ارباب وارانه وجاه ومقام بلکه بدرستی هم واقف بودند انچه که فلسفه شان برای گول زدن مردمان وترقیب آنها به برده شان شدن و پذیرفتن فقر وگرسنگی دردنیای هستی شان باشد برخودشان صدق نمی کند..فقط درچهارکشور بدرستی دراین چند ده ساله مشخص شده است که مریدان حکومت کردن اسلامی تنها به جاه ومقام وثروت دردنیای هستی شان حتی اگر به قتل وجنایت برعلیه مردمان باشد سرسختانه پای بند هستند ...طالیبان درافغانستان ...حکومت اخوندی وخامنه ای وشرکا< درایران ...اسلامیون درعراق ...اسلامیون درلبنان وسوریه ...حزب الله درلبنان چه درگذشته وچه درحال و چه دراینده برپول وثروت لبنان حکومت میکرده است واگر انکار هم جزئی ازفلسفه اسلام واقعی اش میداند ...وهمچنان با پدیده انفجار بندر بیروت درفکر چپاولهای پولها وکمک های بین المللی است ...اگر به هزینه کلان و امیدهای آنچنانی بزرگترین ومدرن ترین کشتی را بسازید که دانسته جمعی دررون کشتی به سوراخ کردن بدنه کشتی مشغول خواهندشد محترما" با آنها چه خواهید خواهید کرد ؟ شاید جواب خواهی داد متاسفانه بنده جرات مقابله با آنها را ندارم و اقشاری را استخدام کرد که سوراخ های بدنه کشتی را بچسبانند...مکرون دانسته که مهال ممکن است بالطف ومحرمتی که تاکنون با اقشار حزب الله چه درایران وچه درعراق وسوریه ولبنان داشته است بتواند انها ازرا سوراخ کردن گاوصندوق های بانکی وربودن پولها مانع شود ...هشدارمکرون به حزب الله آنچنان شده اثری ندارد...این جماعت بی جهت برپیکرشان عبا نمی پوشانند وآنهم درقرن بیست ویکم !!