ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌های جهانی به عادی‌سازی روابط بحرین و اسرائیل

توافق بحرین و اسرائیل با مخالفت رهبری فلسطین، ایران، ترکیه و حمایت امارات متحده، مصر، اردن و عمان همراه شد. مردم فلسطین نگران و نظاره‌گر هستند.

دولت‌ها و گروه‌های سیاسی متاثر از تنش اسرائیل و فلسطین نسبت به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بحرین و اسرائیل واکنش نشان دادند. فلسطینیان نگران هستند که برقراری روابط دیپلماتیک میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل، اشغال سرزمین‌های فلسطینی را تداوم ببخشد.

یک معترض فلسطینی در نزدیکی حصار مرز غزه و اسرائیل که سیم‌چین در دست دارد ـ منبع: afp

بحرین یکی از آکشورهای عربی است که به تازگی روابطش با اسرائیل را عادی‌سازی می‌کند. این اتفاق البته بخشی از برنامه دیپلماتیک بزرگتری است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تدارک دیده.

امارات متحده عربی، بحرین و اسرائیل در بیانیه مشترکی اعلام کردند که توافق آنها پس از آن حاصل شد که ترامپ با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین صحبت کرده است.

ترامپ این توافق را یک «دستاورد تاریخی» توصیف کرد.

توافق اخیر یک ماه پس از آن رخ می‌دهد که امارات متحده عربی به عنوان اولین کشور حاشیه خلیج تصمیم به عادی‌سازی روابط با اسرائیل گرفت.

بحرین بعد از مصر، اردن و امارات متحده چهارمین کشور عربی است که روابط دیپلماتیک با اسرائیل را از سر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بسیاری از فلسطینیان نگران هستند که عادی سازی روابط با اسرائیل که از سوی امارات آغاز شده موجب شود که فشارها بر اسرائیل برای عقب‌نشینی از سرزمین اشغالی کاهش یابد و دولت اسرائیل از پذیرش دولت فلسطینی سر باز بزند.

برخی کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه نیز از این اتفاق ابراز نگرانی کرده اند. اما کشورهای دیگر از جمله عمان و اردن با استقبال از حرکت بحرین آن را قدمی در جهت صلح دانسته اند.

در ادامه واکنش کشورهای مختلف نسبت به عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل را می‌خوانید.

رهبری فلسطین

رهبر فلسطین عادی‌سازی روابط اسرائیل و بحرین را محکوم و آن را خیانتی دیگر از سوی یک کشور عربی توصیف کرد.

احمد مجدلانی وزیر امور اجتماعی در کرانه باختری اشغالی به خبرگزاری فرانسه گفت این توافق «خنجری در پشت آرمان و مردم فلسطین بود.»

حماس که بر نوار غزه حاکم است اعلام کرد که توافق اخیر «هجومی» است که «زیانی سنگین» به مسئله فلسطین وارد می‌کند.

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی از تصمیم بحرین و اسرائیل استقلال کرد و ابراز امیدواری کرد که این قدم تاثیر مثبتی بر صلح و همکاری در منطقه و جهان داشته باشد.

وزیر خارجه امارات متحده در بیانیه‌ای گفت: «این حرکت قدمی مهم به سمت دوران امنیت و شکوفایی است و حجم ارتباطات اقتصادی، فرهنگی، علمی، و دیپلماتیک را گسترش می‌دهد.»

امارات متحده عربی در ۱۵ سپتامبر روابط خود را به شکل رسمی با اسرائیل عادی‌سازی می‌کند. خبر این اقدام ماه پیش منتشر شد. بحریم و اسرائیل در همین روز توافق‌نامه میان خود را امضا خواهند کرد.

ایران

در پی توافق بحرین و اسرائیل، ایران گفت که بحرین شریک جنایات اسرائیل است.

وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای روز شنبه اعلام کرد که «حاکمان بحریم از حال شرکای جنایات رژیم صهیونیستی هستند، رژیمی که تهدید ثابت برای امنیت منطقه و جهان اسلام است.»

مصر

عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر گفت که «قدم مهم»ای را که اسرائیل و بحرین برای رسیدن به توافق در روابط دیپلماتیک خود برداشتند تحسین می‌کند.

السیسی در توئیتی نوشت که این توافق به برساختن «پایداری و صلح در خاورمیانه» کمک می‌کند و به «حل و فصل عادلانه و دائم مسئله فلسطین» منجر می‌شود.

ترکیه

وزارت خارجه ترکیه تصمیم بحرین برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل را قویاً محکوم کرد و افزود که این توافق یک ضربه تازه به تلاش‌ها برای دفاع از مسئله فلسطین است.

این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این توافق به اسرائیل جسارت می‌بخشد که اقدامات غیرمشروع خود در مسئله فلسطین  و تلاش‌ها برای اشغال دائم سرزمین‌های فلسطینی را ادامه دهد.»

اردن

ایمن صفدی وزیر خارجه اردن در بیانیه‌ای گفت که قدم‌های ضروری برای دستیابی به یک صبح منصفانه و همه‌جانبه در منطقه باید از جانب اسرائیل برداشته شود.

صفدی افزود که اسرائیل باید همه اقداماتی را کنار بگذارد که راه‌حل دو دولت را نقض می‌کند و به اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد.

عمان

تلویزیون دولتی عمان گفت که این کشور از تصمیم بحرین برای عادی‌سازی روابط با فلسطین استقبال می‌کند. این کانال تلویزیونی در توئیتر اعلام کرد که عمان امیدوار است «این راه استراتژیک جدید که از سوی کشورهای عربی دنبال شده به ایجاد صلح از طریق پایان بخشیدن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل و برقراری یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی اورشلیم شرقی کمک کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.