ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین به لوکاشنکو وعده کمک ۱,۵ میلیارد دلاری داد

با گذشت پنجمین آخر هفتهٴ اعتراضات در بلاروس، لوکاشنکو که در شرایط دشواری قرار گرفته به روسیه رفت تا حمایت اقتصادی و نظامی پوتین را جلب کند.

در حالی‌که اعتراضات مردمی در بلاروس پنجمین آخر هفته خود را پشت سر گذاشت، الکساندر لوکاشنکو وارد روسیه شد تا با هدف جلب حمایت روسیه از حکومت‌اش با ولادیمیر پوتین دیدار کند. در این دیدار پوتین از ادامه کمک‌های اقتصادی و نظامی روسیه به بلاروس خبر داد.

ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، رهبران روسیه و بلاروس ـ اکتبر ۲۰۱۹ در ایروان ارمنستان - عکس از shutterstock

هواپیمای لوکاشنکو دوشنبه ۲۴ شهریور / ۱۴ سپتامبر در سوچی واقع در کرانه دریای سیاه فرود آمد، جایی كه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به‌طور منظم با شخصیت‌های برجسته دیدار می‌كند.

الکساندر لوکاشنکو که با جدی‌ترین بحران سیاسی در ۲۶ سال زمامداری خود روبه‌روست، به امید این‌که بتواند اوضاع را به نفع خود تغییر دهد از مسکو انتظار حمایت‌های اقتصادی و نظامی دارد.

اپوزیسیون بلاروس نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۹ مرداد / ۹ اوت در این کشور را تقلب می‌داند و آن را قبول ندارد. لوکاشنکو در این انتخابات ۸۰ درصد آرا را به دست آورد.از آن زمان، ده‌ها هزار نفر از شهروندان بلاروس هر آخر هفته تظاهرات می‌کنند، هزاران نفر دستگیر شده‌اند و تقریباً همه رهبران اصلی مخالفان بازداشت، تبعید یا مجبور به فرار از کشور شده‌اند.

ولادیمیر پوتین در دیدار با لوکاشنکو با بیان این‌که رویدادهای بلاروس را دنبال می‌کند، گفت:

«ما طرفدار آن هستیم که مردم بلاروس بدون هیچ دخالت و فشاری از خارج خود به صورت آرام و با گفت‌وگو با یکدیگر از عهده این شرایط دشوار برآیند و به راه حل کلی برسند و بدانند چطور کار خود را پیش ببرند.»

پوتین تأکید کرد که روسیه به تمامی توافق‌های خود با بلاروس متعهد است و به ارتباطات متقابل دفاعی خود با این کشور ادامه می‌دهد. او با اشاره به «لحظه دشوار کنونی»، به لوکاشنکو وعده پرداخت وام ۱,۵ میلیارد دلاری داد.

مخالفان در بلاروس از این بیم دارند که لوکاشنکو در ازای حمایت‌های پوتین استقلال بلاروس را بفروشد.

مینسک پیش از این نیز از نظر اقتصادی به شدت به مسکو وابسته بود. طبق گفته وزارت دارایی بلاروس، این کشور ۱۸ میلیارد دلار بدهی به خارج دارد که بخش عمده‌ای از این بدهی به روسیه است.

الکساندر لوکاشنکو نیز در دیدار با پوتین گفت رویدادهای بلاروس نه تنها درسی برای این کشور و روسیه بلکه برای همه جمهوری‌های پس از اتحاد شوروی است. او خواهان بررسی این موضوع در دیدار مجمع اقتصادی اوراسیا، سازمان پیمان امنیت جمعی و همچنین کشورهای مستقل مشترک‌المنافع شد. این سازمان‌ها و پیمان‌ها از سوی جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق از جمله جمهوری‌های آسیای میانه و قفقاز تشکیل شده‌اند.

لوکاشنکو همچنین خواهان برگزاری رزمایش‌هایی میان بلاروس و روسیه شد تا بتوانند «در مقابل تهاجم احتمالی خارجی بایستند». پوتین از برگزاری چندین مراسم نظامی بین دو کشور استقبال کرد و گفت رزمایشی که از سال قبل برنامه‌ریزی شده بود از ۱۴ تا ۲۵ سپتامبر در منطقه نظامی «برستسکی» برگزار می‌شود.

خبرگزاری ریانووستی روسیه روز دوشنبه به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش داد که روسیه در این رزمایش مشترک با عنوان «برادری اسلاو»، به بلاروس چترباز اعزام خواهد کرد.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس و رقیب لوکاشنکو در انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری که در حال حاضر در لیتوانی و در تبعید به‌سر می‌برد، اعلام کرد که هرگونه توافقی بین پوتین و لوکاشنکو اعتباری ندارد. او در شبکه تلگرام نوشت:

«به ولادیمیر پوتین یادآوری کنم: هر آن‌چه را که در نشست سوچی بر سر آن توافق کنید، هیچ ارزش قانونی ندارد.»

او ضمن ابراز تأسف از این‌که پوتین نه با «مردم بلاروس» که با یک «دیکتاتور» دیدار می‌کند، ابراز تأسف کرد و افزود:

«تمامی توافق‌نامه‌های امضاشده‌ی غیرقانونی با لوکاشنکو از سوی دولت جدید بررسی خواهند شد زیرا مردم بلاروس اعتماد به لوکاشنکو را رد و از حمایت از او در انتخابات امتناع کردند.»

یکشنبه ۱۳ سپتامبر/ ۲۳ شهریور در مینسک برای پنجمین هفته پیاپی صدها هزار نفر در راهپیمایی اعتراضی با خواست برکناری لوکاشنکو به خیابان‌ها آمدند. وزارت کشور بلاروس با انتشار بیانیه‌ای بازداشت دست‌کم ۲۵۰ نفر از معترضان را به سبب شرکت در «اعتراضات و تجمعات غیرقانونی» تأیید کرد. پلیس بلاروس اما گفت در سراسر کشور ۷۷۴ نفر را بازداشت کرده است.

ولادیمیر پوتین ماه گذشته گفته بود که به درخواست الکساندر لوکاشنکو «نیروی ذخیره پلیس» ایجاد کرده است، اما این نیروها فقط در صورت نیاز به بلاروس اعزام می‌شوند.

روسیه مدت‌هاست که فشار بر بلاروس را برای ادغام اقتصادی بیشتر دو کشور از جمله از طریق ایجاد پول مشترک افزایش داده است.

با وجود عدم تمایل لوكاشنكو به این طرح روسیه، رهبر بلاروس با تشدید اعتراضات در كشور خود بدون حمایت مسكو  می‌تواند در موقعیت بسیار دشواری قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.