ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رقم جهانی مبتلایان به کرونا در مرز ۳۰ میلیون نفر

بسیاری از کشورهای جهان با موج پاییزی همه‌گیری کرونا مواجه شده‌اند. همزمان چین از عرضه عمومی واکسن کرونا تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در جهان به رقم ۳۰ میلیون نفر نزدیک می‌شود. همزمان شمار قربانیان ویروس جدید کرونا نیز از مرز ۹۳۰ هزار نفر گذشت. یکی از مقام‌های چین اعلام کرده است این کشور تا پایان سال جاری میلادی واکسن کرونا را در دسترس عمومی قرار خواهد داد. در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان با موج پاییزی همه‌گیری کرونا مواجه شده‌اند، نتایج یک پژوهش دانشگاهی نقش مسافران ناقل را در انتشار ویروس کرونا تایید کرده و نشان می‌دهد مسافرت‌های بین‌المللی از چین، ایتالیا و ایران در هفته‌های نخستین همه‌گیری کرونا، انتشار این ویروس را تسهیل کرده‌اند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

براساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز که بر آمارهای رسمی دولت‌ها تکیه دارد، سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر/۲۵ شهریور تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۲۹ میلیون و ۴۶۶هزار و ۶۳۳ نفر رسید. همزمان ویروس کرونا جان ۹۳۳هزار و ۱۵۰ نفر را گرفته است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در ماه اکتبر از مرز یک میلیون نفر عبور کند.

ایالات متحده آمریکا با نزدیک به ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا بیشترین آسیب را از شیوع این ویروس متحمل شده است و هند که به کانون جدید شیوع کرونا بدل شده و برزیل که همچنان بیشترین نرخ ابتلا را در آمریکای جنوبی دارد، دیگر کشورهای درگیر با ویروس کرونا هستند.

آمار روزانه مبتلایان در هند که پنج روز متوالی بالای ۹۵ هزار نفر ثبت شده بود، روز سه‌شنبه با کمی کاهش به ۸۳هزار و ۸۰۹ نفر رسید.

ایالات متحده و برزیل نیز در فاصله ۲۴ ساعت گذشته به ترتیب نزدیک به ۳۴ هزار مورد جدید و بیش از ۱۵ هزار مورد قطعی ابتلا به کووید-۱۹ را ثبت کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی روز گذشته اعلام کرد با ثبت دست‌کم  ۹۳۰ هزار و ۳۰۷ مورد جدید ابتلا فقط در یک روز، شیوع روزانه ویروس کرونا در جهان به بالاترین حد خود رسیده است.

با این‌وجود درباره تطابق آمارهای رسمی ابتلا به کووید-۱۹ و شمار قربانیان آن با آنچه در واقعیت اتفاق افتاده است، تردید وجود دارد. به‌دلایل متعدد اعم از محدودیت در تست‌گیری، تفاوت در انواع آزمایش‌های تشخیص ویروس کرونا، تاخیر و تعلل در گزارش‌دهی و پنهان‌کاری برخی از کشورها برآورد می‌شود تعداد مبتلایان و قربانیان بسیار بیشتر از ارقام رسمی اعلام شده باشند.

علاوه بر کانون‌های شیوع کرونا در جهان، بسیاری از کشورها از جمله در ایران و اروپا با اوج گرفتن دوباره تعداد مبتلایان به کرونا مواجه‌اند و از موج تازه همه‌گیری در پاییز خبر می‌دهند.

همزمان تلاش برای ساخت واکسن کرونا و تسریع در عرضه عمومی آن نیز ادامه دارد.

چین از عرضه عمومی واکسن کرونا تا پایان سال جاری میلادی خبر داد

وو گویژن، رئیس امنیت بیولوژیک مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در چین سه‌شنبه اعلام کرد فرآیند دستیابی به واکسن کووید-۱۹«به آرامی» در جریان است و این واکسن به زودی و در نوامبر یا دسامبر سال جاری در دسترس عمومی قرار خواهد گرفت.

چین بزرگترین تولید کننده واکسن در جهان به‌شمار می‌رود و ۹ واکسن از ۳۰ واکسنی که در حال حاضر برای مقابله با ویروس کرونا در حال ساخت و آزمایش است، در این کشور ساخته شده و در مرحله آزمایش بر روی انسان قرار دارد. هفته گذشته دانشگاه هنگ‌کنگ هم در همکاری با پژوهشگران ارشد چینی اعلام کرد که یک نوع واکسن کرونا را که به صورت اسپری بینی ساخته‌، وارد آزمایش‌های کلینیکی کرده است.   

علاوه بر ساخت واکسن، پژوهش‌های متعددی درباره همه‌گیری کرونا در جهان در حال انجام است. بخشی از این پژوهش‌ها به درک عوامل و نحوه انتشار ویروس اختصاص یافته است.

نتایج یک پژوهش: نقش مهم مسافران چین، ایران و ایتالیا در شیوع اولیه کرونا

در یکی از آخرین پژوهش‌ها که در دانشگاه آمریکایی دوک انجام شده است، تاثیر مسافرت‌های بین‌المللی در انتشار ویروس جدید کرونا از طریق مسافرانی که در چین، ایران و ایتالیا، به‌عنوان نخستین کانون‌های کووید-۱۹ به این ویروس آلوده شده‌اند، بررسی شده است.

پژوهشگران الگوی شیوع ویروس کرونا و میزان صدور این ویروس از چین، ایتالیا و ایران را با استفاده از داده‌هایی که در فاصله از ژانویه تا ۲۰ مارس ۲۰۲۰ از مطالعات منتشرشده، بیانیه‌های رسمی دولت‌ها، گزارش‌های معتبر از وزارت بهداشت، مقالات خبری آنلاین و غیره جمع‌آوری شده است، بررسی کرده‌اند.

آن‌ها با دسته‌بندی مسافران آلوده به ویروس کرونا و مطالعه الگوی مسافرت از کشورهایی که در روزهای ابتدایی همه‌گیری بیشترین شیوع در آن‌ها اتفاق افتاده بود، تایید کرده‌اند که «مسافرت‌های بین‌المللی به تسهیل در شیوع کرونا منجر شده» و مسافرانی که ابتدا از ووهان و سپس از ایران و ایتالیا به کشورهای دیگر رفته‌اند نقش مهمی در پخش ویروس در دیگر کشورها داشته‌اند.

برپایه نتایج پژوهش فوق در چین قرنطینه سراسری و لغو سفرهای درون کشوری و بین‌‌المللی به کنترل شیوع کرونا کمک کرده اما افرادی که مبتلا شده و ناقل بودن آن‌ها از نظرها پنهان مانده بود، از ۵ ژانویه ۲۰۲۰ به بعد در خارج از مرزهای این کشور ویروس را منتشر کرده‌اند.

براین اساس مسافران در دوره‌های زمانی مشخص پس از شروع همه‌گیری، از چین، ایران و ایتالیا خارج شده و در کشور میزبان این ویروس را به صورت میانگین در سومین روز پس از ورود منتشر کرده و نشانه‌های ابتلا به آن را بروز داده‌اند. در مورد ایران، مسافران در روزهای ۱۴ فوریه تا ۶ مارس و بیش از هر زمانی، در ۲۶ فوریه وارد کشورهای میزبان شده‌اند و روز سوم پس از ورود نشانه‌های خفیفی از بیماری را بروز داده‌اند. برخی از آن‌ها نیز این نشانه‌ها را در لحظه ورود هم داشته‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.