ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

السراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی استعفا داد

فائز السراج می‌خواهد در پایان ماه اکتبر از سمت خود کناره‌گیری کند. رئیس دولت به‌رسمیت شناخته‌شده از سوی جامعه بین‌المللی معتقد است دو قطبی شدن کشور تشدید شده و حل بحران را دشوار کرده است.

در پی اعتراضات اخیر مردم علیه دولت وفاق ملی لیبی، فائز السراج، رئیس این دولت که از سوی جامعه بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده است استعفا داد.

فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی - عکس از shutterstock

فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی در سخنانی که شامگاه  چهارشنبه ۲۶ شهریور / ۱۶ سپتامبر از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت:

«تمایل خود را برای تحویل دادن قدرت به یک قدرت اجرایی جدید در اواخر ماه اکتبر اعلام می‌کنم.»

او در توضیح اقدام خود افزود:

«فضای سیاسی در لیبی چنان قطبی شده است که تلاش برای حل بحران را بسیار دشوار می‌کند.»

السراج نخست‌وزیر دولتی است که مقر آن در طرابلس است و از حمایت ترکیه و قطر برخوردار است. شرق و قسمت‌های وسیعی از جنوب لیبی را دولت رقیب او به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر کنترل می‌کند و روسیه، فرانسه، مصر و امارات متحده عربی از آن پشتیبانی می‌کنند.

در هفته‌های اخیر، در طرابلس و دیگر شهرهای غربی لیبی که تحت کنترل دولت وفاق ملی هستند اعتراضات گسترده‌ای علیه مسئولان سیاسی صورت گرفته است. صدها تظاهرکننده خواستار پایان دادن به فساد و قطع آب و برق شدند. برخی از نیروهای امنیتی با گلوله‌های واقعی به تظاهرکنندگان حمله کردند.

پیش از این در روز یکشنبه ۲۳ شهریور / ۱۳ سپتامبر دولت انتقالی در شرق لیبی استعفای خود را اعلام کرد. عبدالله آل ثانی نخست‌وزیر این دولت نامه‌ای را به همین منظور نوشت که در حال حاضر اعضای پارلمان در حال بررسی آن هستند. این گام نیز به‌دلیل گسترش اعتراضات انجام شد.

در غرب، السراج در واکنش به اعتراضات قول داده بود که کابینه را تغییر دهد. مسئولیت فتحی باشاغا، وزیر کشور لیبی نیز به دلیل «اظهاراتش در مورد اعتراضات و حوادث طرابلس و سایر شهرها» معلق شده است. او در جمع طرفداران خود گفت که آماده است مورد پرسش قرار گیرد و چیزی برای پنهان کردن ندارد. فتحی باشاغا همچنین فساد گسترده «در همه بخش‌های کشور» را محکوم کرد. باشاغا از سوی مقام‌های امنیتی در لیبی پشتیبانی می‌شود.

طرفین درگیری به‌تازگی به هم نزدیک شدند. گفته شد که مذاکرات به مرحله مقدماتی جدیدی رسیده که هدف آن اتحاد نهادهای دولتی لیبی و آماده‌سازی انتخابات جدید است. دو طرف توافق کردند که باید دولت جدیدی تشکیل و انتخابات طی ۱۸ ماه برگزار شود. آن‌ها در اعلامیه‌های جداگانه‌ای آتش‌بس اعلام کرده‌اند.

پس از سقوط حکومت معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، لیبی همواره با هرج‌ومرج و درگیری‌های خشونت‌آمیزی همراه بوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.