ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کرونا؛ افزایش بیماران حاد و موارد بستری

مسئولان استان‌های مختلف از افزایش موارد بستری‌شدن بیماران کووید-۱۹ و تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خبر می‌دهند. در تهران ستاد مقابله با کرونا خواهان بازگشت محدودیت‌ها، به‌ویژه دورکاری شد.

تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا و قربانیان آن بازهم در آمارهای رسمی سیر صعودی به خود گرفته است. در شرایطی که مسئولان و رسانه‌های داخلی ایران درباره نقش برگزاری تجمعات و مراسم‌های محرم و همچنین بازگشایی مدارس در ایجاد موج جدید شیوع کرونا سکوت کرده‌اند، مسئولان استان‌های مختلف از افزایش موارد بستری‌شدن بیماران کووید-۱۹ و تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خبر می‌دهند و می‌گویند: بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، نسبت به مراجعه‌کنندگان در هفته‌های گذشته «بدحال‌تر»ند. در تهران ستاد مقابله با کرونا خواهان بازگشت محدودیت‌هاست. همزمان وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اعتراض‌ها دستور به کوتاه‌تر شدن ساعات تدریس در مدارس داده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

بحران شیوع ویروس جدید کرونا در ایران بیماران بیشتری را روانه بیمارستان‌ها کرده است. نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران یکشنبه ۳۰ شهریور از افزایش ۱۰ درصدی موارد بستری کرونا در بیمارستان‌های تهران خبر داد و گفت:

«این سیر فزاینده نسبت‌ به هفته‌های اخیر، نگران کننده است».

توکلی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به کمبود تخت‌های بیمارستانی و فشار سنگین بر پرستاران، پزشکان و دیگر کارکنان مراکز درمانی اشاره کرد و گفت که این ستاد برای فصل پاییز و همزمانی شیوع ویروس جدید کرونا و ویروس آنفولانزا و خستگی و فرسودگی کادر درمان، به دنبال افزایش تخت‌های بیمارستانی، افزایش مجوز تخت‌های ICU  و جذب نیروی جدید در مراکز درمانی ست.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم یکشنبه اعلام کرد: تهران وارد موج سوم کرونا شده و «شرایط کاملاً قرمزی دارد». او هم افزایش ابتلا به ویروس کرونا در تهران را تایید کرد و گفت:

«به نظر می‌رسد که آمار رو به افزایش است و طبیعتاً این آمار موج گذرا تلقی نمی‌شود، آماری که الان تجربه می‌کنیم در تطابق با شکل‌گیری موج سوم است و ‌اگر مداخلات جدی صورت نگیرد، هفته های سختی را خواهیم داشت.»

زالی افزود:

«نامه‌ای از طرف ستاد کرونای استان تهران برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی به ویژه بحث دورکاری در استان تهران به وزیر بهداشت ارسال شده است. به‌نظر می رسد که شرایط فعلی تهران شرایط سخت‌تری است. به همین دلیل درخواست کرده‌ایم که مجموعه محدودیت‌های کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی در گروه های ۳ و ۴، به خصوص بحث دورکاری در سطح استان تهران مجدداً بازگردانده شود».

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران «ماهیت فرسایشی» همه‌گیری کرونا، کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حجم بالای مسافرت را به عنوان دلایل احتمالی بروز موج سوم کرونا در تهران برشمرد و گفت: حمل و نقل عمومی تهران به خاطر کم‌نشدن حضور اجتماعی مردم به‌شدت زیر فشار قرار دارد.

به تایید وزارت بهداشت، در فاصله شنبه ۲۹ شهریور تا یکشنبه ۳۰ شهریور، با افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان، ۳هزار و ۹۷ نفر دیگر به بیماران کووید-۱۹ در ایران افزوده شده و در همین فاصله ۱۸۳ بیمار جان خود را از دست داده‌اند. بدین ترتیب فرونشستن بحران همه‌گیری ویروس جدید کرونا در ایران بسیار بعید به نظر می‌رسد. همه استان‌های ایران در شرایط کنونی در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند. در آمارهای رسمی تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ تا روز یکشنبه ۴۲۲ هزار و ۱۴۰ نفر و تعداد قربانیان این بیماری اعلام شده است. از این تعداد ۲۴ هزار و ۳۰۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. ارقامی که با توجه به اسناد و شواهد، بسیار کمتر از ارقام واقعی‌ست اما به نوبه خود گویای موج تازه‌ای از شیوع کرونا در ایران است.

تشدید شیوع کرونا؛ بیماران بیشتری نیاز به بستری دارند و بدحال‌ترند

علاوه بر تهران، بیمارستان‌های خوزستان نیز که ماه‌هاست با همه‌گیری کرونا درگیرند، با کمبود تخت‌های ICU  مواجه‌اند. فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مصاحبه با ایسنا نسبت به کمبود تخت‌های ICU هشدار داد و گفت:

بیمارانی که این‌روزها به بیمارستان‌های اهواز مراجعه‌ می‌کنند، «جوان‌تر» و «بدحال‌تر»ند.

در آذربایجان غربی نیز جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از افزایش بیماران کووید-۱۹ و تعداد موارد فوت این بیماران در روزهای اخیر خبر داده و گفت:

«تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان که در چهار هفته اخیر به وضعیت ثبات رسیده بود، سیر صعودی را طی می‌کند و روند بستری شدن در بیمارستان‌ها، سیر فزاینده‌ای به خود گرفته است.»

به گفته او در آذربایجان غربی نیز بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، «بدحال‌تر»ند و ظرفیت‌ بیمارستان‌ها به‌ویژه در ارومیه که بیش از ۵۰ درصد موارد بستری را در خود جای داده، «در حال تکمیل است».

در کاشان، علیرضا مروجی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این شهر نیز از بستری شدن ۱۴۹ بیمار، از جمله دو کودک ۶ و ۹ ساله، با سندروم حاد تنفسی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان خبر داده است.

محمودرضا مرادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در جلسه یکشنبه ۳۰ شهریور ستاد کرونای این استان اعلام کرد ابتلا به ویروس کرونا در کرمانشاه روند صعودی به خود گرفته و گفت: «از هم اکنون باید در تصمیم گیری‌ها استان را قرمز فرض کنیم.» به گفته مرادی از ۱۰ شهریور تاکنون تعداد بستری‌های کرونا در استان از ۱۷۰ نفر به ۳۶۲ نفر رسیده است.

افزایش موارد حاد کووید-۱۹ و روند روبه‌افزایش تعداد بیماران بستری در حالی در استان‌های مختلف ایران در حال بروز است که ایران اخیرا تجمعات و گردهمایی‌های مرتبط با مراسم محرم را شاهد بوده و اکنون نیز با چالش‌های مرتبط با نقش این مراسم‌ها در شیوع ویروس کرونا و همچنین مسئله بازگشایی مدارس روبه‌روست.

کاهش ساعات تدریس در مدارس

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش یکشنبه از کوتاه‌تر شدن ساعات تدریس در مدارس خبر داد و گفت: پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت در اختیار مدارس قرار داده شده است. وزیر آموزش و پرورش ادعا کرد این وزارت‌خانه به تصمیم خانواده‌ها و نگرانی‌ آن‌ها درباره حضور در مدارس احترام گذاشته و آموزش حضوری و غیرحضوری را فراهم کرده است.

حاجی میرزایی گفت: در دوهفته گذشته که مدارس فعال بوده‌اند، بین ۲۰ تا ۸۰ درصد دانش‌آموزان برخی از مدرسه‌ها در کلاس‌های حضوری شرکت کرده‌اند. به گفته وزیر آموزش و پرورش، وزارت بهداشت در هفته اول از بیش از ۱۵ هزار مدرسه بازدید کرده و به مدارسی که پروتکل‌های پیشگیری از شیوع کرونا را رعایت نکرده‌اند، اخطار داده است. به تایید وزارت بهداشت بیش از ۷۵ درصد مدارس، پروتکل ها را به صورت کامل رعایت کرده‌اند.

مسئولان و مقام‌های جمهوری اسلامی درباره تبعات تصمیم‌هایشان درباره مواردی چون برگزاری مراسم محرم و کنکور سراسری سکوت کرده‌اند و کاهش استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مسئول وضع کنونی اعلام می‌کنند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته گفت: حتی اگر واکسن هم در دسترس قرار بگیرد شرایط عادی نمی‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    روحانی پینوکیو هرروز بالای منبر رفته و از رشد اقتصادی و پیروزی بر همه دنیا میکند! در حالیکه ۸سال رشد اقتصادی منفی بوده دولتی که مدعی رفع مشکلات را در ۱۰۰روز می‌نمود امروز به چه کنم چه کنم افتاده است! درآمد کشور از سال۹۰ تا ۹۸ به صفر کاهش داشته است قدرت خرید خانوارهای ایرانی هرروز کاهش یافته و یک‌شبه اقلام در بازار چندین برابر می‌شود یک‌شبه به‌عنوان مثال کود کشاورزی از کیسه‌ای ۷۰هزار تومان به ۶۰۰هزار تومان افزایش می‌یابد. نهاده‌های کشاورزی از ذرت و سویا و غیره یک‌شبه ۱۰برابر افزایش می‌یابد، نهاده‌های ساختمانی بیش از ۱۰ الی ۲۰برابر افزایش می‌یابد مواد پروتئینی و اجاره خانه و مسکن و ماشین مثل موشک فضاپیما رشد قیمت داشتندولی جان مردم به صفر رسیده و هرروز صدها نفر از جمله کودکان کشته میشوندو در جلسه دولت روضه میخواند و از تشنه بودن اسب کربلا مرثیه میگوید وگریه ساختگی میکندو.....؟!