ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات بین‌افغان در دوحه وارد دومین هفته خود شد

طرفین صرفاً موفق شدند بر روی «اصول رفتاری» به توافق برسند. در همان حال درگیری‌‌ها در افغانستان مجدداً بالا گرفته است.

مذاکرات صلح میان هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان در قطر وارد دومین هفته خود شد. طرفین صرفاً موفق شدند بر روی «اصول رفتاری» به توافق برسند. در همان حال درگیری‌ها در افغانستان مجدداً بالا گرفته است.

مذاکرات بین‌الافغان در دوحه وارد دومین هفته خود شد (عکس: هشت صبح)

در مذاکرات بین‌افغان که شنبه هفته گذشته در دوحه قطر آغاز شد خبرنگاران حضور ندارند. به همین سبب از آنچه پشت درهای بسته اتفاق می‌افتد، خبر چندانی به رسانه‌ها درز نمی‌کند. سه‌شنبه هفته گذشته هیأت مذاکره‌کننده دولت و گروه طالبان به طور رسمی با یکدیگر وارد گفت‌وگو شدند. تعیین «اصول رفتاری» و «زمان‌بندی مذاکرات» در دستور کار قرار داشت. این نگرانی وجود دارد که پشت درهای بسته، حقوق زنان و اقلیت‌ها و قربانیان جنگی نادیده گرفته شود. به گزارش روزنامه «۸صبح» افغانستان در این فاصله طرفین صرفاً بر سر «اصول رفتاری» به توافق رسیده‌اند. بر همین اساس هیأت مذاکره‌کننده دولت و طالبان گفته‌اند که روی بیش‌تر موارد توافق شده است، اما اختلاف نظر روی برخی از مواد سبب شده است که روند تعیین موضوع مذاکرات تکمیل نشود. گروه تماس دو طرف اواخر روز گذشته نیز با هم دیدار کردند تا روی موارد باقی‌مانده به توافق برسند.  

در همان حال درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و طالبان در برخی ولایت‌های افغانستان بالا گرفته است.

بر اساس گزارش نهادهای امنیتی افغانستان، در ولایت‌های ارزگان، کندز (قندوز) و غزنی درگیری‌های سنگینی بین دو طرف در جریان است. وزارت دفاع ملی افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که در حمله هوایی نیروهای امنیتی در کندز (قندوز) و غزنی، به جنگ‌جویان گروه طالبان «تلفات سنگینی» وارد شده است. بر این اساس در حمله به نیروهای طالبان در ولسوالی قره‌باغ غزنی، بیش از ۴۰ جنگ‌جوی طالب کشته شده‌اند. علاوه بر این درگیری‌های سنگین در ولسوالی گیزاب ارزگان همچنان ادامه دارد.

به گفته رولاند کوبیا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان خشونت‌ها در آن کشور در پنج ماه گذشته، به بالاترین میزان خود در پنج سال اخیر رسیده است.

طالبان روز گذشته دولت افغانستان را متهم کرد که در بمباران‌های کندوز (قندوز) ۲۳ غیرنظامی از جمله زنان و کودکان کشته است. مقام‌های محلی در ولایت کندوز (قندوز) نیز کشته‌شدن غیرنظامیان در یک حمله هوایی نیروهای ارتش در ولسوالی خان آباد این ولایت را تأیید کرده‌اند. وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرده است که کشته شدن غیرنظامیان در این حمله را بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.