ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غنی: صلح نخستین اولویت دولت افغانستان است

رئیس جمهوری افغانستان در سخنانی ویدئویی در مجمع عمومی سازمان ملل پنج چالش بزرگ کشورش را برشمرد: کرونا، تروریسم، تبعیض، جنگ و تغییرات اقلیمی.

رئیس جمهوری افغانستان و نماینده آمریکا در سازمان ملل به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این سازمان سخنرانی کردند. به همین مناسبت دبیر کل سازمان ملل خواستار همکاری بیشتر بین‌المللی در مقابله با چالش‌های جهانی شد.

انتظار می‌رفت رئیس جمهوری آمریکا از طریق ویدیوسخنرانی کند اما به جای او، معاون نماینده ایالات متحده در سازمان ملل  در سخنانی با یادآوری دستاوردهای سازمان ملل، ضرورت اعمال اصلاحات را یادآوری کرد. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم به همین مناسبت سخنرانی کرد و خواهان کمک‌های جامعه بین‌المللی برای مقابله با پنج چالش بزرگی شد که کشورش با آن‌ها درگیر است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان (عکس: هشت صبح)

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در سخنانی که بامداد سه‌شنبه ۲۱ سپتامبر/۳۱ شهریور به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل ایراد کرد اعلام کرد که کشور او اکنون با پنج چالش بزرگ روبروست: همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ‌های نامتقارن، تروریسم جهانی، تغییرات اقلیمی و نابرابری اجتماعی بی‌سابقه در تاریخ افغانستان. غنی گفت:

«با وجود آنکه ما با این چالش‌ها مواجه‌ایم برای ما نخستین اولویت برقراری آتش‌بس است.»

غنی در ادامه سخنانش گفت:

«مایلم از این فرصت استفاده کنم و از یکایک اعضای سازمان ملل متحد بخواهم به ما برای رسیدن به یک افغانستان مستقل و دموکراتیک که در صلح با خود و با منطقه است، کمک کنند.»

افغاستان همزمان با آغاز دومین هفته مذاکرات بین‌افغان در دوحه قطر، هفته خونینی را آغاز کرد. به گفته رولاند کوبیا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان خشونت‌ها در آن کشور در پنج ماه گذشته، به بالاترین میزان خود در پنج سال اخیر رسیده است.

غیبت ترامپ

هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل شامگاه دوشنبه ۲۱ سپتامبر/۳۱ شهریور با سخنرانی دبیرکل این سازمان آغاز شد. آنتونیو گوترش طی این سخنان فقدان راه‌حل‌های چندجانبه برای چالش‌های جهانی را محکوم کرد:

«فاجعه اقلیمی جهان را تهدید می‌کند، تنوع بیولوژیکی رو به نابودی است، فقر در جهان بیداد می‌کند، نفرت‌پراکنی همه جا را گرفته، تنش‌های ژئوسیاسی رو به افزایش هستند و همه‌گیری جهانی ویروس کرونا نقاط ضعف جهان را فاش کرده، ما فقط می‌توانیم با هم مقابل این چالش‌ها بایستیم.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برخلاف انتظار همگان از سخنرانی ویدیویی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل به عنوان نخستین رهبر سیاسی جهان صرف‌نظر کرد.

به جای ترامپ، چریس نورمن شالت ، معاون نماینده آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شد و ضرورت اعمال اصلاحات، شفاف‌سازی و مقابله با اقتدارگرایی را یادآوری کرد. در همان حال شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین گفت سازمان ملل آزمون‌های زیادی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

خانه بی‌نظم

همزمان با برگزاری هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی بیش و کم نمادین با صدور یک فرمان اجرایی ۲۷ فرد و نهادی که در برنامه هسته‌ای و موشکی ایران نقش دارند را تحت تحریم قرار داد. ترامپ در اطلاعیه‌ای به کنگره اعلام کرد خواستار مسدودسازی دارایی‌های افراد و طرف‌هایی است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مبادلات تسلیحاتی با ایران کمک می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی در چارچوب مکانیسم ماشه مخالفت کرده است. برخی تحلیلگران این اقدام دولت ترامپ را به عنوان هشداری به اروپا درک کردند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه طی سخنانی در انتقاد از وضع کلی سازمان ملل متحد گفت:

«خانه مشترک ما بی‌نظم است. اصول اخلاقی که فکر می‌کردیم غیرقابل انکار هستند، نقض می‌شوند. حقوقی که فکر می‌کردیم تأمین کرده‌ایم، نقض می‌شوند و سیستم بین‌المللی ما اسیر رقابت شده و دیگر قدرت مجازات متخلفان را ندارد.»

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز در سخنانی نسبت به تغییرات اقلیمی غیربازگشت که برخی مناطق جهان را در آینده غیرقابل سکونت می‌کنند، ژرف‌تر شدن تبعیض‌های اجتماعی در جهان و به مخاطره افتادن آزادی‌های فردی در آینده‌ای نه چندان دور هشدار داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با این درخواست که استانبول به مقر سازمان ملل تبدیل شود و نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا با درخواست نظارت بین‌المللی بر انتخابات پارلمانی کشورش از دیگر سخنرانان نخستین روز مراسم سازمان ملل متحد بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.