ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ اسرارآمیز فیل‌ها در بوتسوانا: پای گرمایش زمین در میان است

سیانوباکتری عامل مسمومیت فیل‌ها بود. دانشمندان می‌گویند همزمان با گرمایش زمین موارد مسمومیت با سیانوباکتری‌ها افزایش می‌یابد.

عامل مرگ اسرار آمیز صدها فیل در بوتسوانا پس از ماه‌ها تحقیق  پژوهش مشخص شد. وجود مواد سمی در آب حاصل سیانوباکتری‌ها فیل‌ها را به کشتن داده است. گرمایش زمین محیط مساعدی برای افزایش مسمومیت با این باکتری فراهم آورده است.

فیل بوتسوانا
فیل‌های آفریقایی در دلتای اوکاوانگو، بوتسوانا

طی بهار امسال تا اواسط تابستان  حدود ۴۰۰ فیل در شمال بوتسوانا به شکل اسرارآمیزی تلف شدند. نحوه مرگ این فیل‌ها و دلیل آن موجب شگفتی و تاسف طرفداران محیط زیست شده بود.

روز دوشنبه مقام‌های بهداشتی بواتسوانا  ضمن اعلام نتایج ماه‌‌ها تحقیق، سیانوباکتری را به عنوان عامل نابودی این فیل‌ها معرفی کردند.

سیانوباکتری یک میکروارگانیسم است که در آب و گاهی در خاک یافت می‌شوند. البته تمام سیانوباکتری‌‌‌ها مواد سمی تولید نمی‌کنند اما دانشمندان می‌گویند همزمان با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی موارد مسمومیت با سیانوباکتری‌های سمی افزایش می‌یابد.

سیریل تائولو، از مقامات سازمان پارک‌های ملی وحیات‌وحش بوتسوانا در یک کنفرانس خبری گفت: «آنچه در حال حاضر می‌دانیم این است که یک ماده سمی توسط سیانوباکتری تولید شده». او افزود که پژوهشگران همچنان در حال تحقیق برای یافتن نوع خاص این سم اعصاب هستند.

مطالعات در این زمینه حاصل تلاش کار پژوهشگران در آزمایشگاه‌های تخصصی در آفریقای جنوبی، کانادا، زیمبابوه و آمریکا بوده است.

قرار است که مقام‌های بوتسوانا وضعیت فیل‌ها را در فصل‌ بارانی پیش رو زیر نظر بگیرند.

به گفته تائولو دیگر خطری فیل‌های بوتسوانا را تهدید نمی‌کند.

به هر حال این سوال همچنان باقی است که چرا تنها فیل‌ها بر اثر این سم جان باخته‌اند و این سم بر روی سایر حیوانات منطقه تاثیری نداشته است.

گرمایش زمین و خطر بالقوه سیانوباکتری‌ها

سیانوباکتری‌ها در مواردی می توانند به انسان و حیوانات صدمه بزنند، اما آنچه دانشمندان را نگران کرده اثر بالقوه تغییرات آب و هوایی است که باعث گرم‌تر شدن آب‌ می‌شود و این محیطی است که سیانوباکتری‌ها آن را ترجیح می‌دهند.

در جنوب آفریقا درجه حرارت به طور متوسط دوبرابر سایر نقاط در حال افزایش است.

در همسایگی بوتسوانا در زمیبابوه، حدود ۲۵ لاشه فیل در نزدیکی بزرگترین پارک شکار پیدا شده و مقام‌‌های این کشور احتمال می دهند عامل مرگ این فیل‌ها عفونت باکتریایی باشد.

عاج این فیل‌ها همگی دست نخورده بود و احتمال مسموم کردن عمدی آن‌ها توسط شکارچیان به این صورت رد می شود. این لاشه‌ این فیل‌ها نیز در اطراف برکه‌های آب پیدا شده اند.

حدود یک سوم فیل‌های قاره آفریقا در بوتسوانا زندگی می‌کنند و جمعیت فیل‌های بوتسوانا بالغ بر ۱۵۰ هزار است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.