ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کرونا: تمام کشور در وضعیت قرمز و هشدار است

در ایران شمار بستری‌شدگان بر اثر ابتلا به کرونا در حال افزایش است و بیمارستان‌ها با مشکل مواجه‌اند. اکنون از اعمال دوباره محدودیت‌ها سخن می‌رود. وزیر بهداشت می‌گوید شاهد شعله‌های جدید کرونا هستیم.

با پایان گرفتن تابستان شیوع ویروس جدید کرونا در ایران بیشتر شده و به‌ گفته رئیس شورای عالی نظام پزشکی، تمام کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارد. در چنین شرایطی بیمارستان‌ها باز هم با مشکل کمبود تخت روبه‌رو هستند و برخی از مسئولان از اعمال دوباره محدودیت‌ها سخن می‌گویند. وزیر بهداشت شرایط کنونی را «شعله‌های جدید کرونا» می‌نامد.

کرونا در ایران ـ عکس از سایت شفقنا

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی سه‌شنبه یکم مهر آخرین آمار مربوط به شیوع ویروس جدید کرونا در کشور را اعلام کرد. بر این اساس، در ۲۴ ساعت گذشته سه هزار و ۷۱۲ بیمار دیگر به بیماران کوویدـ۱۹ در ایران افزوده شده و در همین فاصله ۱۷۸ بیمار جان خود را از دست داده‌اند. در آمارهای رسمی تعداد مبتلایان به کوویدـ۱۹ در ایران تا روز سه‌شنبه ۴۲۹ هزار و ۱۹۳ نفر و شمار قربانیان این بیماری ۲۴ هزار و ۶۵۶ نفر اعلام شده است.

این ارقام رسمی با توجه به اسناد و شواهد، بسیار کمتر از ارقام واقعی‌ است اما به نوبه خود گویای موج تازه‌ای از شیوع کرونا در ایران است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

«این مسائل قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود»

مصطفی معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی روز سه‌شنبه در نشست این شورا گفت:

«تمام کشور در شرایط و وضعیت قرمز و هشدار قرار دارد و تهران فوق قرمز است و در یک شبانه روز ۷۰۰ بستری نشان از فاجعه‌ای بزرگ دارد، ولی هنوز در ذهن مسئولان سیاسی و اجرایی کشور اهمیت، حساسیت و وخامت موضوع جا نیفتاده است.»

به‌گفته معین، «اگر عقلانیت و سیاست‌های علمی و پایدار وجود داشت و از همکاری نهادهای مردمی و غیردولتی و نظام پزشکی استفاده می‌شد، این مسائل قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود».

رئیس شورای عالی نظام پزشکی بی‌ثباتی و «عادی‌سازی کاذب» از سوی مسئولان را عامل بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک دانست و افزود:

«در فصل پاییز بحران‌های متعدد خواهیم داشت و کرونا تشدید خواهد شد و افراد بیشتر در فضای بسته بوده و فاصله‌ها کاهش می‌یابد و هوای آلوده در شهرهای پرترافیک خواهیم داشت و اپیدمی آنفلوانزا و تجمیع این مسائل با هم تراژدی ایجاد کرده که خطرهای زیادی برای سالمندان و کودکان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ایجاد می‌کند.»

«شعله‌های جدید کرونا»

سعید نمکی، وزیر بهداشت همچون بیشتر مسئولان جمهوری اسلامی که شرایط کنونی کرونا را به گردن مردم می‌اندازند، در این‌باره گفت:

«متأسفانه به دلیل عدم رعایت‌ها، شعله‌های جدیدی از بیماری را شاهدیم. در حالی که ممکن است ۹۰ درصد افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند با عدم رعایت همان ۱۰ درصد، حداقل‌ها می‌توانند حداکثرها را زیر سئوال ببرند.»

مسئولان حکومتی در حالی مدام از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم گلایه می‌کنند که در مورد تأثیرات تصمیم‌های خود در افزایش شیوع ویروس کوویدـ۱۹، از جمله دادن مجوز برگزاری مراسم محرم، بازگشایی حضوری مدارس و عدم ایجاد محدودیت در سفرها چیزی نمی‌گویند.

روز سه‌شنبه علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد که شمار مبتلایان بستری در پایتخت درحال افزایش است و محدودیت‌ها دوباره باید اعمال شود.

زالی با اشاره به موج سوم کرونا در تهران گفت:

«به‌نظر می‌رسد برخی از محدودیت‌هایی که در گذشته در تهران اعمال شد با توجه به شرایط فعلی تهران نیز باید دوباره اعمال شود و ما نیازمند اعمال محدودیت‌های بیشتری هستیم.»

شهنام عرشی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز روز سه‌شنبه گفت:

«در دو هفته گذشته در بسیاری از استان‌ها از جمله تهران و قم میزان ابتلا و بستری بر اثر کرونا دو برابر افزایش یافته است.»

علیرضا زالی با تأکید بر این‌که شمار افرادی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در موج سوم بستری می‌شوند، نسبت به دوره‌های قبلی افزایش بیشتری خواهد داشت، در مورد ظرفیت بیمارستان‌ها گفت:

«در طول دو هفته اخیر با تبدیل برخی از تخت‌های عمومی به تخت‌های تنفسی و ویژه توانسته‌ایم بخشی از نیازها را برطرف کنیم اما هیچ وقت ظرفیت درمانی در تهران لایتناهی نیست و می‌تواند با محدودیت مواجه شود.»

احتمال محدودیت‌های جدید در خوزستان

افزون بر تهران، بیمارستان‌های خوزستان نیز که ماه‌هاست با همه‌گیری کرونا درگیرند، با کمبود تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه مواجه‌اند. فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پیش از این نسبت به کمبود تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه هشدار داده بود.

با تداوم وضعیت قرمز در خوزستان، روز سه‌شنبه یکم مهر، رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در این استان ضمن اعلام افزایش مبتلایان به ویروس کوویدـ۱۹، از احتمال اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی در خوزستان خبر داد.

نجاتی گفت:

«با توجه به وضعیتی که بر خوزستان حاکم شده است، اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند حتماً برای اعمال یک‌سری محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.»

در مازندران نیز شرایط دشوار و وضعیت همچنان قرمز است. ۵۲۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری شده‌اند. از این تعداد ۱۲۴ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۶۵ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه در سطح استان بستری شدند.

در بابل نیز در حال حاضر ۱۳۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های این شهر بستری هستند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ بیمارجدید کرونا در این شهر بستری و۴۱ بیمار دیگر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

در استان البرز، محمد فتحی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد که تعداد فوتی‌های کرونا در این استان به ۱۱۰۰ نفر رسید.

به‌گفته فتحی، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ بیمار کوویدـ۱۹ در این استان جان خود را از دست دادند و ۱۰۵ بیمار با علائم این ویروس در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.

مجموع کل موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز ۱۷ هزار و ۲۹۳ نفر است و ۵۹۰ نفر در مراکز درمانی بستری هستند.

در استان هرمزگان نیز وضع وخیم است. شمار فوتی‌ها با مرگ یک نفر دیگر در ۲۴ساعت گذشته به ۷۵۵ نفر افزایش یافت.

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:

«اکنون ۲۰۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری‌اند که از این شمار ۴۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال ۱۱ نفر از آن‌ها وخیم است.»

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت روز سه‌شنبه نسبت به افزایش قدرت سرایت‌پذیری ویروس کوویدـ۱۹ ابراز نگرانی کرد و ویژگی این موج اپیدمی را انتقال بالا در درون خانوادگی دانست.

حریرچی گفت در چنین شرایطی «رعایت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا روند نزولی دارد».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.