ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فلسطین از ریاست دوره‌ای اتحادیه عرب کناره‌گیری کرد

قرار بود فلسطین در شش ماه آینده جلسات اتحادیه عرب را اداره کند، اما ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین این مسئولیت را در اعتراض به عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل رد کرد.

فلسطین در اعتراض به عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل از ریاست دوره‌ای اتحادیه عرب کناره‌گیری کرد.

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین - عکس از shutterstock

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین سه‌شنبه یکم مهر / ۲۲ سپتامبر در یک نشست خبری در رام‌الله گفت: ‌

«به دلیل حمایت دبیر‌کل اتحادیه عرب از عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل فلسطین از ریاست دوره‌ای این اتحادیه کنار می‌کشد.»

المالکی هرگونه توافق کشورهای عربی برای ایجاد روابط رسمی با اسرائیل را «بی‌شرمی» توصیف و آن را محكوم كرد. او افزود:

«شرایط کنونی نشان می‌دهد که اتحادیه عرب چنین تصمیمی را محکوم نخواهد کرد. ما به ریاست اتحادیه عرب که کشورهای عضو آن در پی عادی‌سازی روابط با دولت اشغالگر هستند، افتخار نمی‌کنیم.»

شکاف میان کشورهای عربی بر سر مسئله فلسطین در نشست اخیر اتحادیه عرب بیش از هر زمانی عمیق‌تر شد. اتحادیه عرب در نشست مجازی وزیران خارجه کشورهای عضو در ۱۹ شهریور / ۹ سپتامبر عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل را محکوم نکرد.

در نشست اتحادیه عرب پیش‌نویس طرح قطعنامه پیشنهادی فلسطینی‌ها حتی پس از اصلاح نیز مورد توجه قرار نگرفت و تنها دستاورد دیپلماتیک فلسطینی‌ها از این نشست حمایت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی از طرح صلح اعراب بود.

ریاض المالکی در سخنان روز سه‌شنبه خود تأکید کرد که «فلسطین همواره با کشورهای عرب مانند الجزایر و کویت که عادی‌سازی روابط را نمی‌پذیرند همکاری خود را ادامه خواهد داد».

او در اظهارات خود به طور خاص از امارات و بحرین که همچون اسرائیل از تهدیدهای ایران نگران‌اند، نامی نبرد.

کویت روز سه‌شنبه اعلام کرد که برای دستیابی به راه حلی عادلانه که بتواند تشکیل دولت مستقل فلسطین و پذیرش شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت آن را تضمین بکند در کنار فلسطینی‌ها خواهد بود.

نمایندگان بحرین و امارات متحده عربی ۲۵ شهریور / ۱۵ سپتامبر طی مراسمی در کاخ سفید توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضا کردند.

امارات، بحرین و اسرائیل در بیانیه مشترکی اعلام کردند که توافق آن‌ها پس از آن حاصل شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین صحبت کرد. ترامپ این توافق را یک «دستاورد تاریخی» توصیف کرد.

این توافق یک ماه پس از آن رخ داد که امارات متحده عربی به‌عنوان نخستین کشور حاشیه خلیج فارس تصمیم به عادی‌سازی روابط با اسرائیل گرفت.

بحرین پس از مصر، اردن و امارات چهارمین کشور عربی است که روابط دیپلماتیک با اسرائیل را از سر می‌گیرد.

رهبران فلسطینی خواهان کشوری مستقل و براساس مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ هستند که در آن اسرائیل کرانه باختری و نوار غزه را اشغال و شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) را ضمیمه خاک خود کرد.

مدت‌هاست که کشورهای عربی خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی، راه حل عادلانه برای آوارگان فلسطینی و توافق‌نامه‌ای هستند که منجر به ایجاد یک کشور مستقل فلسطین در ازای ایجاد رابطه با اسرائیل شود.

روز سه‌شنبه در اقدامی جدید به‌منظور حل اختلافات داخلی فلسطین، در ترکیه نمایندگان جنبش الفتح محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در کرانه باختری رود اردن و جنبش اسلامی حماس مستقر در غزه مذاکرات خود را آغاز کردند.

حماس نوار غزه را در سال ۲۰۰۷ طی نبردی کوتاه از نیروهای الفتح گرفت. اختلافات در مورد تقسیم قدرت اجرایی توافقات وحدت را به تأخیر انداخته است.

پیش از این، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس مخالفت اتحادیه عرب با پیش‌نویس قطعنامه فلسطین پیرامون محکومیت توافق عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل را محکوم کرده و آن را به نفع اسرائیل دانسته بود.

محمد الهندی، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای خواهان خروج فلسطین از اتحادیه عرب شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.