ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهران به یک تهدید امنیتی برای نظام تبدیل شد

هر سال ۲۵۰ هزار نفر به پایتخت مهاجرت می‌کنند. احتمال وقوع زلزله و تمرکز مراکز نظامی و تمرکز قدرت و ثروت «نظام» را نگران کرده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت تمرکز بیش از حد مردم، ثروت، دانش و صنعت در تهران و هجوم مهاجران حاشیه‌نشین به این شهر یک تهدید امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید. به همین سبب طرح انتقال پایتخت که مدتی به دلیل مخالفت کارشناسان مسکوت مانده بود، مجدداً در دستور کار قرار گرفته است. قرارگاه خاتم‌الانبیاء قصد دارد «از صفر تا صد» یک شهر جدید بسازد و مکان آن هم به دلایل امنیتی اعلام نمی‌شود.

مهاجرت‌های گسترده به تهران در کنار تمرکز قدرت و ثروت این شهر را به یک تهدید امنیتی برای «نظام» تبدیل کرده است.

قانون «امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور، ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» در اردیبهشت‌ ۱۳۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید. بر اساس این قانون، شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران، تشکیل شد. کارشناسان اما معتقد بودند  انتقال پایتخت کشور به شهر دیگری نه عملی است و نه مقرون به صرفه. با این حال قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه بعد از انفجار در بندر بیروت و انفجارهایی در شرق تهران و احتمال وقوع زلزله در اثر فعال شدن گسل مشاء در نامه‌نگاری‌هایی با روحانی داوطلب شد در وهله نخست مراکز نظامی و دانشگاهی تهران را به شهر دیگری منتقل کند.

ابوالفضل ابوترابی، عضو ناظر مجلس در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران چهارشنبه ۲  شهریور در مصاحبه با همشهری گفت صرف‌نظر از زلزله و تمرکز مراکز نظامی در تهران، به دلیل مهاجرت گسترده مهاجران به تهران، این شهر، خود به یک تهدید امنیتی تبدیل شده است:

«در سال ۲۵۰ هزار مهاجرت به تهران صورت می‌گیرد: این مهاجرت هم دلایل مختلف دارد، حالا بخشی از آن به خاطر اجبار شغلی است، بخشی هم تحصیل، دستیابی به رفاه، درمان و موارد دیگر. ۲۵۰ هزار نفر به این معنی است که هر سال یک شهر بزرگ خالی می‌شود و ساکنان آن به تهران هجوم می‌آورند. تهران دیگر ظرفیت چنین چیزی را ندارد، این مسأله خطری بالقوه برای جمهوری اسلامی و یکی از معضل‌های اصلی نظام ماست.»

ابوترابی در ادامه مصاحبه با همشهری گفت:

«این تمرکز بیش از حد مردم، ثروت، دانش و صنعت در تهران یک تهدید واقعی است؛ چه از لحاظ طبیعی و چه حمله‌های نظامی و چه نافرمانی‌های اجتماعی. لذا باید فکری کنیم؛  باید تهران را سبک کنیم، یعنی تعدادی از دانشگاه‌های مهم، پادگان‌های بزرگ، کارخانه‌های بزرگی مثل ایران‌خودرو و سایپا را از آن خارج کنیم. بعد از آن پایتخت سیاسی را جدا کنیم.»

قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه در نامه‌ای به رئیس جمهوری اسلامی انتقال پایتخت سیاسی – اداری جدید را به عهده گرفته است. مکان آن هم انتخاب شده اما به دلایل امنیتی درباره آن سکوت کرده‌اند.

پیش از این سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از ضرورت احداث «شهر مدرن اسلامی» سخن گفته بود.

 ابوترابی در ادامه مصاحبه با همشهری یادآوری کرد:

«الان تهران مساوی است با کل ایران. اگر خدای نکرده به پایتختمان آسیب برسد، یعنی به کل ایران آسیب رسیده است. حالا این آسیب می‌تواند جنبه محیط زیستی داشته باشد، زلزله باشد، خشکسالی باشد و یا مسائل دیگری همانند حمله نظامی.»

به گفته عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس مکانی که به عنوان پایتخت سیاسی – اداری ایران در نظر گرفته شده اصفهان نیست. پنج الی شش مکان برای این کار «در حد اولیه کارهای اولیه» در نظر گرفته شده است.

قبل از این از سمنان به عنوان یکی از احتمالات نام برده شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    مراكز نظامي و دانشگاهي در مرحله نخست خارج شوند؟ مراكز دانشگاهي چرا؟ دانشگاها در كنترل و زير نظر و تسلط مراكز نظامي باشند؟ مگر حراست و بسيج دانشجويي كافي نبوده است؟ يا اينكه ميخواهيد گاز انبرتان را قويتر كنيد و هر زمان بكارش انداختيد ديگر كسي نبينيد و خبرش پخش نشود،و براحتي سركوب وجمعش كنيد،اين از نظر تمركز دانش. از جهت خارج كردن تمركز ثروت و خودتان واهل بيت و فرار از دسترس لشگر گرسنگان ، به اميد خدا وقتش كه برسد كار را آسانتر كرده ايد.

  • Lalibre

    ساخت يک دژ مستحکم در محاصره نيروهای نظامی و برای محافظت از آخوندها و آدمکش هايشان اگر چه آنها را از دسترس مردم خارج ميکند ولی از طرف ديگر آنها سپردفاعیِ شهروندان تهرانی را از دست داده و به هدف آسان برای حمله نظامی تبديل ميشوند۰

  • هوشنگ

    پس از ۴۰ سال کشتار, دزدی و به گند کشیدن کل کشور چه چیزی برای این نظام یک تهدید امنیتی نیست؟ در جمهوری اسهالی اسلامی همه چیز و هر چیز تبدیل به یک تهدید امنیتی اساسی می شود؛ از حجاب اجباری زنان, تا کمبود آب و بحران محیط زیست, مطالبات کارگران, خواستهای اولیه ای دانشجویان,.. حالا قرارگاه خاتم‌الانبیاء پایتخت جدید را در چند جای مختلف پخش کند, یا نه, هیچ فرقی در اصل قضیه نمیدهد. جمهوری طاعونی اسلامی, نظامی گندیده و بحران زاست, و جایگاه نهایی اش زباله دان تاریخ. والسلام. فاتحه. خلاص.