ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ایران را تمدید کرد

وزیر خارجه آمریکا یک روز قبل از انقضای معافیت‌ ۱۲۰ روزه عراق از اجرای تحریم‌ها علیه ایران، با معافیت از تحریم‌ها موافقت کرد اما مدت این معافیت از ۱۲۰ روز به ۶۰ روز کاهش یافت.

 آمریکا معافیت عراق برای خرید انرژی از ایران را برای ۶۰ روز دیگر تمدید کرد. یک مقام عراقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه این خبر را تأیید کرد.

آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ایران را تمدید کرد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه گذشته، یک روز قبل از  انقضای معافیت‌ ۱۲۰ روزه عراق از اجرای تحریم‌ها علیه ایران، با تمدید این تحریم‌ها موافقت کرد اما مدت این معافیت از ۱۲۰ روز به ۶۰ روز کاهش یافت.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه ۷ مه / ۱۸ اردیبهشت در گفت‌وگوی تلفنی با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق اعلام کرد واشنگتن برای کمک به موفقیت دولت جدید بغداد، معافیت ۱۲۰ روزه‌ای را برای عراق و با هدف ادامه واردات برق از ایران در نظر می‌گیرد. این معافیت سه‌شنبه گذشته به پایان می‌رسید اما اکنون تمدید شده است.

بعد از خروج آمریکا از برجام معافیت عراق از واردات برق و گاز از ایران ابتدا هر ۱۲۰ روز یک بار و سپس هر ۹۰ روز و در مرحله سوم هر ۴۵ روز و در مارس / فروردین سال جاری به مدت ۳۰ روز و یک بار دیگر باز هم به مدت ۳۰ روز تمدید شده بود.

فقدان سرمایه‌گذاری کافی برای بازسازی زیرساخت‌های برق سبب وابستگی عراق به منابع تأمین گاز و برق از ایران شده است. این وابستگی در جنوب عراق بیشتر است. قطعی برق به ویژه در فصل تابستان به نارضایتی‌های اجتماعی در جنوب عراق دامن زده بود. تخمین زده می‌شود که با تحریم گاز و برق وارداتی از ایران، ۳۰ درصد از خانوارهای عراقی از این منابع انرژی محروم بمانند. عراق روزانه هزار و ۳۰۰ مگاوات برق و ۲۸ میلیون متر مکعب گاز که آن هم برای تولید برق به مصرف می‌رسد از ایران وارد می‌کند.

در گفت‌وگوهای راهبردی بغداد با واشنگتن، توفیق عراق در قطع وابستگی به ایران از نظر تأمین انرژی نیز در دستور کار مذاکرات دوجانبه قرار داشت. مقامات عراقی می‌گویند برنامه‌هایی برای بهره‌برداری از میدان‌های گاز عراق وجود دارد. رضا اردکانیان، وزیر نیرو خرداد سال جاری در سفر به بغداد موفق شد با ماجد مهدی حنتوش، همتای عراقی خود قرارداد دو ساله صادرات برق برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را به امضا برساند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.