ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشاور نظامی خامنه‌ای: هرچه در عراق و سوریه هزینه کردیم، «پس می‌گیریم»

دو مقام نظامی ایران می‌گویند: هزینه‌هایی که در کشورهای «محور مقاومت» شده، قرض است و بر اساس قرارداد به ایران بازگردانده می‌شود.

مشاور نظامی علی خامنه‌ای تائید کرد که ایران در مقابل بنزین از ونزوئلا طلا دریافت کرده کرده است. جانشین فرمانده سپاه قدس هم درباره صرف بودجه برای «محور مقاومت»، گفت که هزینه‌ای که ایران در سوریه کرده «قرض است» و پس گرفته می‌شود.

رحیم صفوی، مشاور نظامی علی خامنه‌ای

یحیی رحیم صفوی، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ششم مهر در حاشیه مراسمی که تحت عنوان «تداوم دفاع مقدس در جبهه مقاومت» برگزار شد، مدعی شد که ایران در مقابل صادرات بنزین به ونزوئلا از این کشور طلا دریافت کرده و «با هواپیما شمس‌های طلا را به ایران انتقال داده است».

پیشتر سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ایران تهاتر بنزین و طلا میان تهران و کاراکس را تکذیب کرده بود.

ایران بهار امسال پنج نفتکش حامل بنزین را روانه ونزوئلا کرد. مقام‌های سیاسی در تهران هدف از این اقدام را حمایت از دولت ونزوئلا در برابر تحریم‌های آمریکا عنوان کردند. وزیر نفت ایران اما گفته بود که صادرات بنزین به ونزوئلا رایگان نبوده است.

رحیم صفوی نیز گفت که ایران به ونزوئلا کمک می‌کند چون این کشور در مقابل آمریکا ایستاده است.

او در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که ایران در مقابل کمک‌هایی که به عراق در مقابله با دولت اسلامی (داعش) کرده «دلار نقد گرفته است».

صفوی در باره هزینه‌های ایران در سوریه هم گفت که با سوری‌ها قراردادی امضا کردیم که درمقابل چیزهایی را می‌گیریم. او جزئیات بیشتری در این باره بیان نکرد.

محمد حجازی، جانشین فرمانده سپاه قدس هم بدون اینکه جزئیات بیشتری بیان کند گفت: مبلغی که ایران برای «محور مقاومت» خرج  کرده قرض است و بر اساس قرارداد این کشورها متعهد شدند و دارند پس می‌دهند.

حجازی رقم دقیقی از هزینه‌های ایران در سوریه و عراق را اعلام نکرد و تنها به نقل از منابع آمریکایی گفت که آنها می‌گویند ایران ۱۶ میلیارد دلار در کشورهای «محور مقاومت»، عنوانی که رسانه‌های ایران برای گروه‌ها و دولت‌های نزدیک به جمهوری اسلامی به کار می‌برند، هزینه کرده است.

ایران از آغاز درگیری‌ها در سوریه یکی از حامیان بشار اسد بود و با کاسته شدن از درگیری‌ها قراردادهایی برای بازسازی و بهره‌برداری از شبکه انرژی سوریه با رژیم بشار اسد امضاء کرد.

در عراق نیز ایران به صورت مستقیم گروه‌های شیعی را تحت حمایت دارد. در لبنان و یمن نیز انصار حزب‌الله و انصار‌الله روابط نزدیکی با ایران دارند اما چندی پیش ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفته بود: «مشکلات اقتصادی کشور ما ایجاب نمی‌کند که چیزی را رایگان به کسی بدهیم، حتما چیزهایی را ممکن است از ما بخرند».

صادرات نفت به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدی ایران در دو سال اخیر به شدت کاهش یافته است. حسن روحانی میزان فروش نفت در سال ۹۸ را تنها ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد که در مقایسه با یک سال قبل نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش نشان می‌دهد. امسال نیز در شش ماه نخست تنها شش درصد از درآمد نفتی پیش‌بینی شده محقق شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مقام عظمای ولایت علی گدای سابق

    بله روابط دنیای عرب و اسرائیل در حال عادی شدن هست اما چگونه عادی میشود به نقش داده شده به حکومت عقب افتاده ایران دقت کردید لولو خرخره منطقه اگر حکومت ج.ا در منطقه نبود هیچ گاه روابط دنیای عرب و عربستان عادی نمیشد و...دخالتهای بی جهت در منطقه و برنامه های نمایشی موشکی و اتمی جلو دول عربی که دقت کنید من لو لو خرخره خاورمیانه هستم اگر مردم هم حرف زدن بالای چند هزار نفرشونا سلاخی میکنم و...مسبب اوضاع اینگونه منطقه حکومت ایران هست به این سردار عقب مانده هم بگید بعید میدانم تا ان زمان ج.ا وجود داشته باشد ج.ا هم تاریخ مصرف داره اربابانت بهتون نگفتن

  • قدرت نظامی پوشالی

    شاید برخی ساده اندیشان خاک پرست (خودشان میهن پرست میدانند) گمان کنند، این سپاهیها و بسیجیها (اکثریتشان حتی زیر سی سال هستند و از ترس سربازی نرفتن و گرفتن انواع امتیاز عضو شدند!) دارای خلوص نیت و پاکدست هستند، باید از نزدیک موجودات سپاهی و بسیجی دیده یا از منابع موثق اطلاع حاصل کنی، سپاهی وبسیجی مثل اکثریت قریب به اتفاق بقیه پرسنل نظامی و انتظامی حکومت ضد بشری ولایی، تا خرخره در فساد اقتصادی و جنایت و پلشتی غرق هستند. کسی برای فرار از سربازی و گرفتن رانت عضو سپاه و بسیج میشود و با چماق و گاز اشک آور و حتی گلوله مردم معترض سرکوب میکند، نمی تواند و نمی خواهد باعث آزادی و عدالت و رفاه مردم باشد. سپاهی و بسیجی به همراه بقیه قوای انتظامی و نظامی، عامل ادامه حکومت ضد بشری ولایی هستند، حنایات و سرکوب این رژیم بدون قدرت نظامی انتظامی اش نیست، البته به لطف مماشات چهل سال و اندی غرب وشرق سکولار، این قدرت پوشالی برای مردم عادی شاخ شده است. فقط کافیست چندتا مرکز راهبردی این قوای سرکوبگر توسط یک ابرقدرت با غیرت سکولار هدف قرا گیرد، آن وقت خواهید دید در عرض چند روز قدرت نظامی پوشالی رژیم ولایی فرومیپاشد، اما متاسفانه فریبکاری لابی هایی ولایی و خیانت کمونیستهای شرقی سابق و ترس واهی غربیان از هارت و هورت حکومت ولایی، موجب شده حمله نظامی به تعویق بیفتد و منشا اصلی شرارت د رمنطقه یعنی جمهوری اسلامی (حکومت ضد بشری ولایی) تدوام حیات ننگین بدهد!

  • یارا

    یک سوال از آقای سردار! آقای سردار بفرمایند که این پولها تحت چه عنوانی به مثلاً سوریه داده شده است؟ حتماً پاسخ می‌دهد دفاع از حرم!! دفاع از حرم وظیفه هر مسلمان پدرسوخته‌ای چون شماهاست! شما باید اجرت را از حسین و مادر و خواهرش پس بگیری! بشار اسد چه بماند چه نماند پولی در بساط ندارد تا به شما قاتلان بدهد. شما یک مشت قاتل و جانی هستید که باعث و بانی کشته شدن بیش از صد هزار سوریه‌ای شدید. اگر در آینده این کشورها از ایران در دادگاههای بین المللی شکایت نکنند و درخواست غرامت نکنند، شانس با ما یار بوده است.

  • حقیقتگو

    رهبر ومشاورش بدرستی از بهران گران شدن ارز و سربفلگ گذاشتن قیمت ها با خبرند و همچنین روان شدن سیل فحش و لعنت مردم به دربارشان باخبرند ...مردم هرروزه می گفتند و می گویند که میلیاردها دلار را روانه عراق وسوریه ولبنان ویمن وفلسطین کردند و اوضاع ما هم چنین شده است که حتی تخم مرغ معضلی برایمان شده است...وحالا این اوباش میلیاردر مشاور نظامی خامنه ای برای گول زدن ظاهر شده است که بله پس می گیریم ؟ چی را پس می گیری؟ درکارخانه های تولید ماشین الات و صنایع هواپیما سازی عراق و سوریه و لبنان وفلسطین سرمایه گذاری کردید که حالا قصد پس گرفتن سرمایه گذاری برامده اید؟ تنها چیزی که ازاین کشورها می توانید پس بگیرید شاید جانماز و تسبیح وچند قاب عکس ازبشار اسد و شیخ نصرالله باشد ....

  • حسن

    با چی پس می گیری سردار؟ ایران ارتش نداره چون هیچ ایرانی (۹۵% ناراضی یا برانداز و ۵% سپاهی و بسیجی) برای شماها نمی ره جنگ. کسانی که الان موافق حکومت شما هستند فقط برای پر کردن جیبشون دارن تظاهر می کنند. با کدوم ارتش و نیرو می خواهی بری چیزی را از کسی پس بگیری؟ کی برات می جنگه؟ تازه مگر سوریه و عراق مجبورتون کرده بودند که ثروت مردم به فقر کشیده ایران را ببرید اونجا حیف و میل کنید که حالا اون پولها را پس می خواهید؟ مگر عراق ازتون خواسته بود که گنبد قبر حسین را ۱۴ متر با طلا ببرید بالا که حالا خرجش را می خواهی پس بگیری؟ شماها اگر عرضه غرامت گرفتن داشتید خرج جنگ که بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار شد را پس می گرفتید؟ کی شما اسلامی ها از رجز خوندن و زدن حرفای پوچ و بی معنی دست می کشید؟ چرا هیچوقت تا حالا نتونسته اید یک حرف و فقط یک حرف را که می زنید عمل کنید؟ ۴۲ سال گذشت و هر چی گفتید حرف پوچ بود و هیچکدام عمل نشد به جز اعدام، غارت، چپاول و نابودی تیران.

  • حسن

    جناب آقای صفوی شتر درخواب بیند پنبه دانه. همانطور که از کره بریتانیا قرضهاتونو گرفتین از اینها هم میگیرین

  • بدیهات

    چگونه ممکن است، رژیم تروریستی و ضد حقوق بشر که جنایاتکارانه ترین و دزدانه ترین اموال عمومی و وحشیانه ترین علیه بدیهات حقوق بشری اعمال علیه مردم ایران و جهان انجام را به رسمیت میشناسند و در تهران سفارت دارند و آن را بعنوان دولت در سازمان ملل عضویت میدهند؟! چگونه 40 و اندی سال جهان کشورهای سازمان ملل و بخصصو دنیای سکولار رژیم جمهوری اسلامی به رسمیت و تحمل و حتی با آن مبادلات اقتصادی و تسلیحاتی دارند (بخصصو بلوک شرق و حتی برخی کشورهای غربی)، اما در تمام کتبها و رسالات ملاهای خرافی بینان گذارانش و در قانون اساسی ضد بشری اش و رسما و علنا و عملنا خواهان نابودی جهان دموکراسی سکولار و همه عقاید شیعهولاای (از سنی تا یهودی و از لیبرالیسم تا سوسیالیسم!) است، با ان رابطه دارند و سخن از مذاکره و توافق میگویند؟! فرق جمهوری اسلامی و با طالبان و داعش و سایر تروریستهای مذهبی در چیست؟ آیا چون کشوری بزرگ به گروگان و تصرف گرفته، دللی برای به رسمیت شناخته شدن و راابط است؟ چرا حمله نظامی و استفاده قوه قهرهیه این همه سال به تاخیر افتاد و هنوز سخن از مذاکره و توافق میکنند، این همه مماشات باعث شده رژیم جمهوری اسلامی ولایی ضد بشری در آستانه تهیه موشک قاره پیما و بمب اتمی قرار بگیرد! از کدام مذاکره؟ چرا تحریمهای بر اثر که بیشتر رژیم دزد ج ا و مزدورانش و اقلیت زالوصفت زرسالار پروارتر میکند ادامه میدهید، این تحریمها فقط دلار گرانتر و بهانه برای گرانفروشی 90% کالا که در دست حکومت تروریستی است و بیشتر وبیشتر مردم فقیر میشودند/ باید قوه قهریه استفاده شود و به مراکز سرکوب حمله شود، نه مذاکره!

  • Pouya Bakhtiari

    ظریف پینوکیو در مصاحبه با شبکه راشا تودی؛ علاوه بر این عادی سازی احتمالی روابط عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی را عادی سازی روابطی تلقی کرد که پیش از این وجود داشته است و در این باره گفت: این مهم نیست!!. من آن را مهم نمی دانم. کمکی به وضعیت نمی کند!. آن ها(عربستان‌سعودی) هیچ گاه از هیچ طریقی به فلسطینی ها کمک نکردند!!. تمام مشکل در خاورمیانه لگدمال کردن حقوق فلسطینی ها است؟!!. باید هر رخدادی با این معیار سنجیده شود که آیا به مبارزه و مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغال مداوم تاثیر می گذارد!!. فکر نمی کنم که عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین حامی خواسته های فلسطینی ها بوده باشند مگر این که چاپلوسی بوده باشد؟!! بنابراین فکر نمی کنم که این اقدام تاثیری عمل گرایانه بر مشکلات منطقه ما داشته باشد. مشکل منطقه ما به خاطر توسعه طلبی، خصومت و تخطی از حقوق مردم فلسطین است.!!!

  • طاهر

    ونزوئلا و سوريه و لبنان و يمن را همه وضعشان را ميدانند چگونه است،اينقدر خودشان در گير فلاكت هستند كه نه تنها بازپس نخواهند داد كه از اين ببعد هم سربار ما خواهند بود . جبهه مقاومت كه وضعش معلوم است ،لبنان اينقدر وضعش خراب است كه آينده نامشخصي در انتظار لبنانيها است، يمن كه فقيرترين كشور عرب بوده و حالا ديگر وضعش اسفناك تر از آن است كه از سر رعايت حال مردم بيچاره آن بتوان انتظار جبران داشت و سوريه هم كه ديگر همه ميدانند كه آنزمان كه اوضاعش خوب بود وچرخ اقتصاد ضعيفش ميگشت دولتش در آمد آنچناني نداشت كه حتي پول نفت ايران را به صورت كامل بدهد ومفت ميبرد الان ديگر فكرش هم باطل است. از اينها همه عراق ميماند كه همانطور كه خسارت جنگ را گرفتند پولهايي كه گروههاي مقاومت گرفتند را هم ميگيرند،البته پول گاز وبرق وصادرات كالا را از دولت عراق ميگيرند ولي به همان گروههاي مقاومت ميدهند تا هم دولت بي پولتر وضعيف باشد ومقاومت قويتر. گرفتن شمش طلا از ونزوئلا هم داستاني است كه خودشان ساخته اند تا پاسخ افكار عمومي را در مورد صادرات نفت و كالا به آن كشور داده باشند،اين حرف را آمريكا بر سر زبان انداخت اينها هم تاييدش كردند ،شواهدي كه بصورت روشن دلالت بر تاييد اين موضوع وجود ندارد.