ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آموزش و پرورش: امکان تدریس زبان چینی در مدارس ایران فراهم نیست

جایگزینی زبان چینی با زبان انگلیسی در مدارس ایران یک بار دیگر مطرح شده است اما نه معلم کافی وجود دارد و نه دانش‌آموزان به یادگیری زبان چینی رغبتی دارند.

علی محبی سرپرست معاونت برنامه‌ریزی درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از احتمال ورود زبان چینی به فهرست آموزش زبان‌های خارجی دانش‌آموزان خبر داده است. رییس مرکز امور بین‌‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم زبان چینی برای تدریس در مدارس دولتی وجود ندارد، بنابراین در حال حاضر امکان تدریس این زبان فراهم نیست.

آموزش و پرورش: امکان تدریس زبان چینی در مدارس ایران فراهم نیست

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۳ اردیبهشت  ۹۵ در دیدار با گروهی از معلمان در انتقاد از آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران گفته بود:

«زبان علم فقط انگلیسی نیست. زبان‌های دیگر مثل اسپانیولی، فرانسه، آلمانی و [زبان] کشورهای شرقی هم زبان علم‌اند. نمی‌گویم از فردا آموزش انگلیسی را تعطیل کنیم، اما بدانیم چه می‌کنیم.»

اما حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در همان زمان اعلام کرده بود که امکان تدریس زبان‌های دیگر در مدارس دولتی وجود ندارد. غلامرضا کریمی رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت:

«شورای عالی آموزش و پرورش مصوب کرده که زبان‌های انگلیسی، فرانسه، روسی، چینی و اسپانیایی می‌تواند در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود اما با توجه به اینکه آموزش و پرورش معلم زبان چینی ندارد، امکان این کار در مدارس دولتی فراهم نیست.»

به گفته این مقام مسئول  مدارس غیردولتی اما به درخواست دانش آموزان می‌توانند معلمی مسلط به زبان‌های دیگر را به کار گیرند و از این نظر محدودیتی وجود ندارد.   

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس آموزش و پرورش تأکید کرد که زبان دوم غالب در مدارس، انگلیسی است و تا به حال در هیچ یک از مدارس دولتی ایران زبان چینی آموزش داده نشده است. غلامرضا کریمی در ادامه مصاحبه با ایرنا یادآوری کرد گزارشی هم از تقاضای یادگیری زبان چینی در مدارس ایرانی دیده نشده است:

«جایگزینی زبان چینی به جای انگلیسی به سختی امکان‌پذیر است. مطالب عنوان شده بعضاً در فضای مجازی مبنی بر جایگزینی زبان چینی به جای زبان انگلیسی بدون توجه به محدودیت‌های موجود مطرح شده است.»

علی ذوعلم رییس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیش از این پیشنهاد داده بود که زبان‌های چینی و عربی به فهرست آموزش‌های دانش‌آموزان افزوده شود. علی محبی سرپرست معاونت برنامه‌ریزی درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز از احتمال ورود زبان چینی به فهرست آموزش زبان‌های خارجی دانش‌آموزان خبر داده و گفته بود که در سال ‌جاری افزودن زبان چینی به فهرست آموزش زبان‌های‌ خارجی دانش‌آموزان بررسی می‌شود.

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره قبلی طرحی را با عنوان «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» به قید یک فوریت به هیأت‌ رییسه مجلس ارسال کردند اما این طرح به جایی نرسید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.