ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جانباختگان کرونا در ایران: ۲۰ درصدِ آمار مرگ و میر در کشور

بیش از یک درصد از دانش‌آموزان تاکنون به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. این امر پدیده‌ تازه‌ای را به وجود آورده است: ابتلا در میان اعضای خانواده‌ها.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت رسما اعلام کرد که روزانه ۱۹ تا ۲۰ درصد از کل آمار مرگ و میر در ایران مربوط به جانباختگان کووید-۱۹ است. بر همین اساس بیش از یک درصد از دانش‌آموزان نیز تاکنون به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.   

کرونا در ایران ـ عکس از آرشیو

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت دوشنبه ۷ مهر اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به ۴۵۰ هزار نفر رسید.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

نظام درمان در آستانه فروپاشی

با ورود ایران به موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا، به سبب لغو دورکاری‌ها و تراکم جمعیت تهران به تقاطعی برای گسترش ویروس به سراسر ایران تبدیل شده است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت دوشنبه ۷ مهر در مصاحبه با رادیو تهران اعلام کرد که تصمیم‌گیری درباره اعلام محدودیت‌‌های تازه به استانداری‌ها سپرده شده است.

در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای جهان استفاده از ماسک در اماکن باز الزام‌آور نیست. حریرچی خواهان بازنگری در این مسأله شد. حریرچی همچنین خاطرنشان کرد که به استان تهران اختیار ویژه‌ای برای تعطیلی بعضی مشاغل داده شده است. بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت بیش از یک سوم مبتلایان به کووید-۱۹ می‌بایست در بیمارستان‌ها تحت درمان قرار گیرند.   

به گفته معاون کل وزارت بهداشت در بیمارستان‌های امام حسین، دکتر شریعتی و خمینی ظرفیت تخت‌های ویژه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تکمیل شده و مبتلایان در سایر بخش‌ها بستری می‌شوند.

فقط ۲۷ درصد از یک میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی به مقابله با همه‌‌گیری ویروس کرونا اختصاص داده شده بود به دست وزارت بهداشت رسیده‌ است. برخی از گزارش‌ها در رسانه‌های داخلی نمایانگر آن است که بیمارستان‌ها به ضرردهی رسیده‌اند و کادر درمان هم فرسوده شده و لذا چنانچه موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا ادامه یابد، احتمال فروپاشی نظام درمان وجود دارد.

ابتلای دست‌کم یک درصد از دانش‌آموزان به کووید-۱۹

 به گفته معاون کل وزارت بهداشت پدیده تازه در موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا پدیده «درون‌خانوادگی» است:

«در موج سوم ابتلای درون خانوادگی داریم به این معنی که ویروس وارد هر خانه‌ای که می‌شود، مابقی اعضای خانواده را نیز مبتلا می‌کند. دانش آموزان هم ۱۸ درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که آمار ابتلای دانش آموزان به کووید- ۱۹ حدودا یک درصد بوده است.»

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دوشنبه ۷ مهر اعلام کرد که به درخواست وزارت بهداشت تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس در برخی از نقاط کشور به ستاد ملی مبارزه با کرونا سپرده شده است. حاجی میرزایی گفت:

«اگر ستاد کرونا تشخیص دهد که حضور دانش آموزان باید محدود شود که البته هم‌اکنون هم تنها ۲۰ درصد در مدرسه حضور دارند، آموزش و پرورش بر اساس تصمیم ستاد عمل می‌کند.»

شبکه موسوم به «شاد» برای آموزش مجازی که می‌بایست ۵۵۰ هزار کلاس درس را مدیریت کند کارایی لازم را ندارد. وزیر آموزش و پرورش خواهان «مدارا» با این شبکه ناکارآمد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.