ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمبود اکسیژن و ابتلای کودکان در موج سوم کرونا در ایران

ظرفیت تخت‌های بیمارستانی رو به تکمیل است. ضعف زیرساخت‌های درمانی و فرسودگی کادر درمان به بحران دامن زده است.

هشدارهای جامعه پزشکی ایران تحقق یافت: در اثر سفرهای متعدد، برگزاری مراسم عزاداری محرم و بازگشایی زودهنگام مدارس موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، نظام درمان را تحت تأثیر قرار داده است. تنها وضع تهران بحرانی نیست. اصفهان، خوزستان، اذربایجان غربی و ایلام هم در کانون بحران قرار دارند.

کرونا در ایران - عکس از شفقنا

جلیل کوهپایه‌زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران جمعه ۱۱ مهر در گفت‌وگوی زنده با شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که از ۱۷۰ بیمارستان تهران ۱۱۰ بیمارستان درگیر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ هستند. بر همین اساس نزدیک به ۳۰ درصد تخت‌های مراقبت‌های ویژه در اختیار بیماران کووید-۱۹ قرار دارد. با افزایش تعداد مبتلایان به موارد حاد بیماری کووید-۱۹ و با توجه به فرسودگی کادر درمان، تعداد مرگ و میرها افزایش بیشتری پیدا می‌کند. جلیل کوهپایه‌زاده گفت:

«با توجه به اینکه در ۱۰ روز گذشته بیش از چهار هزار مراجعه به بیمارستان‌ها و همچنین بیش از ۱۰ هزار مراجعه به مراکز جامع سلامت ۱۶ ساعته داشتیم، نسبت به روزهای قبل‌تر، بستری ها بیشتر شده و قطعاً باید برای روزهای آتی تمهیدات را بیشتر کنیم و همچنین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در اولویت قرار دهیم.»

بر اساس گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت با ورود ایران به موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا به سبب سفرهای متعدد در تعطیلات و همینطور برگزاری عزاداری‌های ماه محرم و لغو دورکاری‌ها، تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ از ۲۵۰۰ نفر در روز به مرز چهار هزار نفر مبتلا نزدیک شده است. روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی سه هزار و ۸۲۵ نفر در ایران به کووید-۱۹ مبتلا شدند.

بر همین اساس استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و  استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

کمبود اکسیژن، ابتلای کودکان و مشکلات کادر درمان

حسین کرمانپور، مدیر درمانگاه اورژانس بیمارستان سینای تهران  با صراحت اعلام کرد که بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا و مسافرت‌ها وضعیت مبتلایان به کرونا وخیم شد. کرمانپور جمعه ۳ مهر در در مصاحبه با برنا گفت:

«کادر درمان با مشکلات عدیده مواجه هستند که یکی از آنها افزایش فزاینده مبتلایان به کرونا است چون اگر روال بیماری رو به کاهش باشد عدم توجه به هشدارها کادر درمان فعالیت‌ها را بی‌تاثیر می‌کند. مردم باید بدانند که اگر یک پزشک یا پرستار فوت کند ۲۶ سال طول می‌کشد تا فردی جایگزین او شود.»

بر اساس آمار غیرقابل اعتماد سازمان نظام پزشکی ایران دست‌کم ۲۲ درصد از پرستاران و ۲۰ درصد از پزشکانی که در مراکز درمانی ایران فعالیت می‌کنند به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. کرمانپور در ادامه مصاحبه با برنا یادآوری کرد:

«برخی از خانواده‌های  کادر درمان که در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند به نان شب محتاج هستند. این خانواده‌ها تا دیروز آبرومند زندگی می‌کردند اما هم‌اکنون نان‌آور خود را از دست داده‌اند و اقدامی نیز برای این خانواده‌ها انجام نشده است.» 

به گفته این مقام مسئول با افزایش تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ مراکز درمانی به تدریج با کمبود کپسول‌های اکسیژن هم مواجه شده‌اند. در اثر بازگشایی زودهنگام مدارس دست‌کم ۳۰ هزار کودک هم به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که از آن میان ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وضع بحرانی استان‌های قرمز

در شهرستان‌ها هم وضع همچنان بحرانی است:

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد که کرونا در استان آذربایجان غربی در اوج خود قرار دارد و در صورت تداوم این روند مراکر درمانی استان با کمبود نیروی انسانی متخصص در بیمارستان‌ها مواجه می‌شوند.

بر اساس اظهارات آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آمار روزانه ابتلا به کرونا در اصفهان از ۱۵۰۰ نفر عبور کرده است. نجیمی گفت:

«طی بیست و چهار ساعت گذشته نتایج آزمایش یک هزار و ۵۰۲ بیمار مشکوک به کرونا در اصفهان، به جز کاشان و آران و بیدگل، مثبت شده است.»

این رقم بیش از یک سوم آماری است که سخنگوی وزارت بهداشت از کل مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران اعلام کرده است.

رضا نجاتی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان خوزستان هم در جمع خبرنگاران گفت:

« هم‌اکنون تمام استان خوزستان در شرایط قرمز قرار گرفته است. طبق وضعیت فعلی و درخواست دانشگاه علوم پزشکی در مرحله اول پارک‌ها، موسسات آموزشی و باشگاه‌ها تعطیل خواهند شد.»  

جمیل صادقی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز اعلام کرد با افزایش بی‌سابقه بستری بیماران مبتلا به کرونا در روز پنج‌شنبه دهم مهر ماه، بدترین روز از زمان شیوع تاکنون در استان ایلام رقم خورده است.

 به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت از آغاز همه‌گیری کرونا در ایران یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کار بیکار شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مقام عظمای ولایت علی گدای سابق

    یه چند بار کل ملت بگیرن تا قوی بشن اکرونا وجود خارجی ندارد یه سرماخوردگی ساده فقط گرفتین ملت هم پیش دکترها نروید میبرنتون دارو روی شما امتحان میکنن میکشنتون