ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات در قرقیزستان علیه نتایج انتخابات پارلمانی

معترضان به نتایج انتخابات در بیشکک وارد کاخ ریاست جمهوری شدند و مقر پارلمان را تصرف کردند. آن‌ها رئیس جمهوری سابق قرقیزستان را از زندان آزاد کردند. دست‌کم ۱۲۰ نفر زخمی شدند.

در پی انتخابات پارلمانی در قرقیزستان، اعتراضات خشونت‌آمیزی در بیشکک، پایتخت این کشور رخ داد. دست‌کم ۱۲۰ نفر زخمی شدند. معترضان به نتایج انتخابات وارد کاخ ریاست جمهوری شدند و مقر پارلمان را تصرف کردند. به گفته شاهدان عینی، آن‌ها آتامبایف رئیس جمهوری سابق را هم از زندان آزاد کردند.

ناآرامی در بیشکک، پایتخت قرقیزستان ـ اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی ـ عکس از فیلم‌های یوتیوب

پس از انتخابات پارلمانی در قرقیزستان که با ادعای تقلب در آن همراه بود، معترضان به نتایج انتخابات دوشنبه شب ۵ اکتبر / ۱۴ مهر به خیابان‌ها آمدند، ساختمان پارلمان در بیشکک، پایتخت این کشور را به تصرف خود درآوردند و سپس به مقر دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان حمله کردند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهدان عینی می‌گویند منتقدان سورنبای جینبکف، رئیس جمهوری کنونی موفق شدند آلمازبک آتامبایف، رئیس جمهوری پیشین قرقیزستان را از زندانی در بیشکک آزاد کنند.

آتامبایف سال گذشته به‌ اتهام فساد در پرونده آزادسازی غیرقانونی عزیز باتوکایف رهبر یکی از باندهای تبهکار محلی، در دادگاه به بیش از ۱۱ سال زندان محکوم شد.

آتامبایف از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ رئیس جمهوری قرقیزستان بود. پس از دستگیری او در ماه اوت سال گذشته میلادی، در این کشور شورش‌های خشونت‌آمیزی رخ داد. طرفداران آتامبایف از اقدام علیه او انتقاد کردند و آن را با انگیزه سیاسی دانستند.

شب گذشته، پلیس برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد و تظاهرات‌کنندگان با پرتاب سنگ به مقابله پرداختند. آن‌ها همچنین با راندن خودروی آتش نشانی و کامیون زباله به سمت مأموران پلیس آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کردند و سپس با خواندن سرود ملی وارد کاخ ریاست جمهوری شده و مقر پارلمان در داخل آن را تصرف کردند.

یکی از معترضان که در اشغال مقر دولت شرکت کرده بود به خبرگزاری فرانسه گفت حدود دو هزار نفر موانع محلی را که پارلمان و دفتر ریاست جمهوری در آن واقع است از میان برداشتند و وارد آن شدند.

یک شاهد عینی که نخواست نامش فاش شود گفت:

«وقتی جمعیت وارد شد هیچ کس تلاش نکرد از ساختمان‌ها محافظت کند.»

بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی، پس از اشغال ساختمان اصلی دولت، تظاهرکنندگان همچنین موفق شدند به ساختمان کمیته امنیت ملی، جایی که آتامبایف زندانی بود حمله کنند. عادل تورودوکف، یکی از معترضان به خبرگزاری فرانسه گفت آتامبایف را «بدون خشونت و بدون استفاده از سلاح» از سلول زندان آزاد کردند.

طبق گفته وزارت بهداشت قرقیزستان، دست‌کم ۱۲۰ نفر در جریان این اعتراضات زخمی شدند که نیمی از آن‌ها مأموران امنیتی بودند. «آتا مکن» (حزب سوسیالیست) از احزاب اپوزیسیون اعلام کرد که رهبر مخالفان، شانار آقایف نیز بر اثر اصابت گلوله لاستیکی زخمی شده است.

بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات، «بیر بول» (متحد باشید) و «آتا مکن» احزاب اصلی اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه با هفت درصد آرا ناکام ماندند. آن‌ها سورنبای جینبکف را به دستکاری در نتایج انتخابات متهم کردند و خواستار اعتراض به نتایج شدند. با این حال، این احزاب با هجوم به مقر دولت موافق نیستند. الویرا سورابالدیِوا، یکی از نمایندگان حزب «آتا مکن»، حمله به مقر دولت را کار «تحریک‌کنندگان» دانست.

چهار حزب، که سه حزب از آن‌ها به سورنبای جینبکف، رئیس جمهوری نزدیک هستند، به پارلمان راه یافتند. بزرگ‌ترین فراکسیون‌ها در پارلمان جدید احزاب «بیریمدیک» (اتحاد) و «مکنیم قرقیزستان» (سرزمین مادری من قرقیزستان) هستند که هر یک حدود یک چهارم آرا را به دست آوردند و خواهان روابط عمیق‌تر با روسیه هستند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا از «گزارش‌های معتبر» درباره خرید رأی در انتخابات قرقیزستان خبر داده است. در همین حال، ناظران انتخابات گفته‌اند که رأی‌گیری به خوبی سازمان یافته بود و کاندیداها می‌توانستند مبارزات انتخاباتی عادلانه‌ای را به پیش ببرند.

قرقیزستان شش میلیون نفر جمعیت دارد که بیشتر آن‌ها مسلمان هستند. این کشور به‌عنوان دموکراتیک‌ترین کشور در آسیای میانه شناخته می‌شود، اما در همین حال از نظر سیاسی بی‌ثبات است.

در جریان اعتراضات شب گذشته مغازه‌داران می‌ترسیدند که مانند اعتراضات سال‌های  ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰، غارت رخ دهد. به همین دلیل، به گفته شاهدان عینی، بسیاری از مغازه‌داران کالا‌های خود را از مغازه‌ها جمع‌آوری کردند.

در طول شب تلفن و اینترنت در بیشکک تا حدی مختل شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.