ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترور نیروهای امنیتی و اداری در افغانستان افزایش یافته است

طالبان و شبکه حقانی در روزهای اخیر ترورهای هدفمند در افغانستان را در پیش گرفته‌اند. ۲۸۶ کارمند دولتی و امنیتی در طول نیمه اول سال جاری ترور شده‌اند. بیش‌ترین ترورها در کابل بوده است.

منابع آگاه دولت افغانستان از افزایش شمار ترورهای هدفمند نیروهای امنیتی و کارمندان دولت در نیمه نخست سال جاری خبر داده‌اند. وزارت کشور افغانستان می‌گوید طالبان و شبکه حقانی افراد زیادی را برای انجام این ترورها سازماندهی کرده‌اند.

افراد گروه طالبان ـ عکس از آرشیو

روزنامه «۸صبح» افغانستان، سه‌شنبه ۶ اکتبر / ۱۵ مهر، به‌نقل از منابع آگاه دولتی در این کشور نوشته است که در جریان حملات هدفمند در نیمه اول سال جاری میلادی، ۲۸۶ نفر از افراد وابسته به نهادهای امنیتی و دولتی ترور شده‌اند. افراد کشته‌شده از کارمندان پلیس، نظامیان ارتش، کارکنان ریاست عمومی امنیت ملی، اعضای شوراهای ولایتی و سایر افراد در این رده بوده‌اند.

بر اساس آمار ترور کارمندان دولتی و نیروهای امنیتی در ۳۰ ولایت افغانستان، بیش‌ترین موارد ترور با ۵۹ نفر کشته در کابل رخ داده است. پس از کابل، قندهار با ۵۶ کشته، هرات با ۱۹ کشته، هلمند با ۱۵ کشته، پروان با ۱۴ کشته، غزنی با ۱۲ کشته، ننگرهار با ۱۱ کشته، فراه و کاپیسا با ۱۰ کشته، زابل با ۹ کشته، خوست و لوگر هرکدام با ۸ کشته، قندوز و پکتیکا هرکدام با ۷ کشته، بادغیس با ۵ کشته، بلخ، سمنگان، غور و پکتیا هرکدام با ۴ کشته، لغمان و بغلان هرکدام با سه کشته، ارزگان، میدان‌وردک، نیمروز، فاریاب و بدخشان هرکدام با دو کشته و کنر، نورستان، سرپل و دایکندی هرکدام با یک کشته، ولایت‌هایی هستند که در آنها ترور صورت گرفته است.

در چهار ولایت تخار، سرپل، بامیان و پنجشیر هیچ یک از افراد وابسته به نهادهای امنیتی و دولتی ترور نشده‌اند.

نهادهای رسمی دولتی می‌گویند گروه طالبان و شبکه حقانی در روزهای اخیر به جای حملات گسترده در افغانستان به ترورهای هدفمند روی آورده‌اند. وزارت کشور افغانستان می‌گوید این گروه‌ها یک گروه ۱۰۰ نفری را برای انجام ترورها تشکیل داده‌اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور، روز گذشته، دوشنبه ۵ اکتبر / ۱۴ مهر اعلام کرد که ۱۷ نفر از افراد بازداشت‌شده در ارتباط با این ترورها اعتراف کرده‌اند که این حملات را طالبان و شبکه حقانی سازماندهی می‌کنند و هر دو گروه در انفجار مین‌های مغناطیسی در سطح کشور نیز دست دارند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان یکشنبه ۴ اکتبر / ۱۳ مهر ضمن ابراز نگرانی از افزایش ترورهای هدفمند غیرنظامیان، اعلام کرد که در شش ماه نخست سال جاری میلادی ۵۳۳ غیرنظامی در سراسر افغانستان در نتیجه‌ ترورهای سیستماتیک و هدفمند کشته و ۴۱۲ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

تنها در ولایت قندهار از ۱۹ فوریه سال جاری میلادی / ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تاکنون ۱۱۲ غیرنظامی از جمله هفت زن در اثر ترورهای هدفمند کشته و ۷۲ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

آگاهان نظامی این ترورها را در راستای اِعمال فشار طالبان بر دولت افغانستان به‌منظور کسب امتیازات بیش‌تر در مذاکرات صلح بین افغان که در دوحه قطر جریان دارد، می‌دانند. به‌گفته آن‌ها نهادهای امنیتی با توجه به نبود تجربه کافی، در پیش‌گیری از این ترورها ناتوان بوده‌اند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که به قطر سفر کرده است شب گذشته (دوشنبه) با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان و ژنرال اسکات میلر فرمانده عمومی نیروهای آمریکایی دیدار کرد. در این دیدار دو طرف ضمن تأکید بر آتش‌بس، نسبت به افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز از دیدار ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی این گروه و هیئت همراهش با زلمی خلیل‌زاد خبر داد.

در این دیدار که بعد از ظهر روز گذشته انجام شد، دو طرف در مورد اجرای توافق‌نامه‌ صلح آمریکا و طالبان گفت‌وگو کردند.

این دیدارها در دوحه در حالی صورت می‌گیرد که حدود سه هفته از آغاز رسمی مذاکرات مستقیم دولت افغانستان با گروه طالبان می‌گذرد اما تا کنون دو طرف بر سر اصول مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.