ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت ترکیه با تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌های قره‌باغ

چاووش‌اوغلو در باکو گفت آتش‌بس به تنهایی برای پایان دادن به درگیری‌های قفقاز کافی نیست. بشار اسد ترکیه را مسئول این درگیری‌ها می‌داند و روسیه خطر گسترش «تروریسم» در آن می‌بیند.

با ادامه درگیری‌های قفقاز، بازیگران جهانی بیش از پیش در این منطقه ایفای نقش می‌کنند. چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه به باکو سفر کرد و در آن‌جا ضمن پشتیبانی مجدد از آذربایجان تلاش‌های بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت آتش‌بس مسئله را حل نمی‌کند. بشار اسد در اظهارنظری ترکیه را مسئول درگیری‌های قفقاز دانست. روسیه نیز از گسترش آن‌چه «تروریسم» خواند اظهار نگرانی کرد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ـ عکس از شاتر استاک

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه سه‌شنبه ۶ اکتبر / ۱۵ مهر در باکو، پس از دیدار با همتای آذربایجانی خود جیحون بایرام‌اوف، با انتقاد از تلاش‌های بین‌المللی برای توقف درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ، گفت «آن‌ها در مدت ۳۰ سال هیچ دستاوردی نداشته‌اند».

چاووش‌اوغلو با بیان این‌که «آتش‌بس به تنهایی برای پایان دادن به جنگ کافی نیست»، افزود:

«ما از سراسر جهان پیام آتش‌بس فوری می‌شنویم، اما بعدش چی؟ تاکنون که آتش‌بس برقرار بود، چه اتفاقی افتاد؟»

او همچنین در مورد حملات ارمنستان گفت:

«حملات ارمنستان به شهرک‌های غیرنظامی در آذربایجان نه تنها جنایت علیه بشریت است، بلکه نشانه ناامیدی است که این کشور در آن سقوط کرده است.»

وزیر خارجه ترکیه موضع بی‌طرفانه کشورهای گروه مینسک، شامل آمریکا، روسیه و فرانسه را هم مورد انتقاد قرار داد و گفت:

«بی‌طرفی در این جنگ به معنای پاداش دادن به اشغالگر است. جهان باید در کنار آذربایجان و قوانین بین‌المللی باشد. کشورهای گروه مینسک به ارمنستان اشغالگر و آذربایجان با یک نگرش نزدیک شدند. باید همه جهان بدانند که به این شکل ادامه نخواهد یافت.»

جیحون بایرام‌اوف، وزیر امور خارجه آذربایجان نیز ضمن تشکر از حمایت‌های ترکیه دولت ارمنستان را به اقدامات «تروریستی» متهم کرد و گفت:

«دلیل درگیری‌ها این است که مشکل قره‌باغ از ۳۰ سال پیش حل نشده و قطعنامه‌های شورای امنیت برای پایان دادن بدون شرط اشغال اجرا نشده است.»

روز سه‌شنبه بریتانیا و کانادا نیز خواستار آتش‌بس در قره‌باغ و حل اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگو شدند.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا و فرانسوا- فیلیپ شامپاین همتای کانادایی او گفتند:

«کانادا و بریتانیا بار دیگر بر ضرورت فوری پایان دادن به ادامه اقدامات نظامی در منطقه قره‌باغ و اطراف آن تأکید می‌کنند.»

در همین حال اتحادیه فوتبال اروپا اعلام کرد که مسابقات تیم‌های ملی آذربایجان و ارمنستان تا زمانی که درگیری‌های قره‌باغ ادامه دارد در این دو کشور برگزار نخواهد شد و بازی‌های خانگی این دو تیم در لیگ ملت‌های اروپا در لهستان و آلبانی برگزار خواهد شد.

اسد: تحریک‌کننده ترکیه است

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را «تحریک‌کننده و آغازگر اصلی» دور تازه تنش‌ها در قره‌باغ دانست و رفتار او را «خطرناک» توصیف کرد.

اسد گفت:

«اردوغان از تروریست‌ها در سوریه حمایت کرده و همواره از آن‌ها در لیبی حمایت می‌کند. احتمال بسیار وجود دارد که آن‌ها در حال استفاده از همین روش در قره‌باغ باشند.»

پیش از این امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه ترکیه را متهم کرده بود که شورشیان مورد حمایت خود در سوریه را برای جنگ به آذربایجان فرستاده است. اسد در این‌باره گفت: «دمشق می‌تواند این موضوع را تأیید کند.»

واردان توغانیان، سفیر ارمنستان در مسکو نیز هفته گذشته گفته بود این کشور اطلاعاتی به‌دست آورده که نشان می‌دهند ترکیه به‌تازگی حدود چهار هزار جنگجو را از سوریه به آذربایجان فرستاده است.

نگرانی روسیه

از سوی دیگر، سرگئی نارشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه روز سه‌شنبه با هشدار در مورد این‌که درگیری‌های قره‌باغ می‌تواند به سکوی پرتاب «سازمان‌های تروریستی بین‌المللی» برای ورود به روسیه و سایر کشورها تبدیل شود، بر نگرانی‌های مسکو تأکید کرد.

نارشکین در این‌باره گفت:

«مسکو از تشدید درگیری‌ها در قره‌باغ و حضور نیروهای غیربومی در این بحران به‌شدت نگران است. موضوع فعالیت صدها و حتی هزاران تندروی افراطی مطرح است. آن‌ها به این امید بسته‌اند که از جنگ در قره‌باغ درآمدی کسب کنند.»

به‌گفته او مسکو به‌عنوان یکی از اعضای گروه مینسک، وقوع جنگ جدید در این منطقه را غیرقابل قبول می‌داند.

ترکیه و آذربایجان انتقال شورشیان سوری به منطقه قره‌باغ را انکار می‌کنند.

هر دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌گویند کشور مقابل مناطق غیرنظامی را مورد هدف قرار می‌دهد اما هر دو طرف اتهام حمله به غیرنظامیان را رد می‌کنند.

وزارت دفاع ارمنستان گفته است که اوضاع اکنون «نسبتاً آرام» است، اما اوضاع همچنان متشنج است. وزارت دفاع آذربایجان به ارتش دستور داده است که در صورت شلیک موشک‌های کوتاه‌برد اسکندر ساخت روسیه، به زیرساخت‌های نظامی ارمنستان «حملات گسترده‌ای» انجام دهد.

دولت محلی قره‌باغ اعلام کرده که ۲۴۴ نفر از نظامیان و ۱۹ غیرنظامی ساکن این منطقه از ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر، تاریخ آغاز دور جدید درگیری‌ها، کشته و بسیاری زخمی شده‌اند.

دادستانی آذربایجان نیز گفته است ۲۷ غیرنظامی آذری در درگیری‌های مجدد کشته شده‌اند. آذربایجان شمار تلفات نظامیان خود را اعلام نکرده است.

ارمنستان آمادگی خود را برای همکاری با گروه مینسک به‌منظور برقراری آتش‌بس اعلام کرده است اما آذربایجان می‌گوید ارمنستان باید از قره‌باغ خارج شود و در مذاکرات بین‌المللی، ترکیه نیز باید شرکت کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پیام

    جنگ طلبی های اردوغان آدم را یاد هیتلر می اندازد. این وزیر خارجه ترکیه هم آدم را یاد هیملر. جای یک جنبش صلح طلب و دموکرات خالی است و همین میدان را برای فاشیستها باز کرده است.