ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار ارمنستان درباره «تحرکات نظامی آذربایجان» در مرز ایران

در حالی‌که مرکز قره‌باغ بار دیگر هدف گلوله‌باران سنگین قرار گرفت، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که واحدهای نظامی آذربایجان در گروه‌های بزرگ در حال تجمع در امتداد مرز ایران هستند.

درگیری‌ها بر سر قره‌باغ همچنان ادامه دارد.

استپاناکرت، مرکز قره‌باغ بار دیگر هدف گلوله‌باران شدید قرار گرفت. همزمان وزارت دفاع ارمنستان از تجمع واحدهای نظامی آذربایجان در نوار مرزی با ایران خبر داد.

پرچم‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان ـ عکس از shutterstock

آرتسرون هُوانسیان، نماینده رسمی وزارت دفاع ارمنستان، چهارشنبه ۷ اکتبر / ۱۶ مهر در پستی در فیس‌بوک خود نوشت برای دومین روز متوالی واحدهای نیروهای مسلح آذربایجان «دست به تحریکات آشکاری زده‌اند».

هوانسیان افزود واحدهای نظامی آذربایجان در گروه‌های بزرگ به‌ویژه در جهت جنوب منطقه قره‌باغ در امتداد مرز ایران و رودخانه ارس تجمع می‌کنند. به‌گفته این مقام ارمنی، نیروهای آذربایجانی «در واقع در امتداد مرز پناه می‌گیرند و تلاش می‌کنند به جلو حرکت کنند».

نماینده رسمی وزارت دفاع ارمنستان می‌گوید طرف آذربایجانی با این تاکتیک سعی می‌کند قره‌باغ را تحریک کند تا به سمت این نیروها و یا مرز با ایران شلیک کند:

«منتفی نیست که در نتیجه این درگیری‌ها واحدهای آذربایجانی که چاره‌ای ندارند، عقب‌نشینی کرده و یا به خاک ایران فرار کنند. برای جلوگیری از این مسائل، ما معتقدیم طرف ایرانی كه مطمئناً همه این تحولات را زیر نظر دارد، باید از بسیج نیروهای آذربایجانی جلوگیری كند.»

دولت ایران تا کنون تلاش کرده است تا موضع بی‌طرفانه‌ای در تنش‌های کنونی قفقاز بگیرد اما از آغاز درگیری‌ها در این منطقه برخی امام جمعه‌ها و همچنین علی‌اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از آذربایجان دفاع کرده‌اند.

ولایتی روز گذشته (سه‌شنبه) گفته بود: «ما می‌خواهیم که ارمنستان بخش‌های اشغال‌شده را به جمهوری آذربایجان بازگرداند.»

او اما خواهان یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز در این مورد شده و افزوده بود: «ما با هر اقدام نظامی از طرف هر که باشد مخالفیم».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جلسه چهارشنبه ۱۶ مهر هیئت دولت گسترش درگیری‌ها در قره‌باغ را مسئله امنیت مرزهای ایران دانست و گفت:

«این‌که تعدادی گلوله توپ و خمپاره به خاک ایران اصابت کند، برای ما قابل قبول نیست و هر دو دولت همسایه ما (...)  به این مسئله مهم توجه کنند. برای ما قابل قبول نیست که امروز برخی به بهانه‌هایی بخواهند عده‌ای تروریست را از سوریه و جاهای دیگر به منطقه و به نقاط نزدیک مرزهای ما منتقل کنند و این لحن و لفظ با صراحت به مسئولان کشورهای همسایه آذربایجان و هم ارمنستان گفته شده است.»

اشاره روحانی به خبرهایی است که بر اساس آن‌ها ترکیه نیروهای شورشی مورد حمایت خود از سوریه را به منطقه قره‌باغ برای کمک به آذربایجان فرستاده است. ترکیه و آذربایجان این خبرها را تکذیب کرده‌اند.

روحانی همچنین تأکید کرد که «خیلی باید حواس‌مان جمع باشد که این جنگ به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل نشود و گسترش پیدا نکند».

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شنبه ۱۲ مهر در واکنش به اصابت چندین خمپاره به خاک ایران در جریان درگیری‌های اخیر بین آذربایجان و ارمنستان هرگونه تعرض از سوی این دو کشور به خاک ایران را غیرقابل تحمل دانست و به طرفین هشدار داد که مراقب باشند.

رسانه‌های ایران در روزهای اخیر از اصابت دست‌کم ۲۰ خمپاره به روستاهای نزدیک اصلاندوز و حاشیه رود ارس خبر دادند. منشاء شلیک این خمپاره‌ها روشن نیست.

حملات جدید به مرکز قره‌باغ

تنش در قره‌باغ پایین نمی‌گیرد. شهر استپاناکرت که مرکز قره‌باغ است در طول شب گذشته و بامداد چهارشنبه هدف چندین حمله قرار گرفت.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، شب گذشته در فواصل منظم تقریباً هر ساعت آژیرهای خطر در سراسر شهر به صدا در می‌آمد و شهر در تاریکی مطلق فرو می‌رفت. هر بار پی در پی انفجارهای سنگینی رخ داد که به‌طور دقیق معلوم نبود راکت، موشک، شلیک توپخانه یا بمباران هوایی است.

یکی از ساکنان شهر به خبرگزاری فرانسه گفته است که بمباران‌های شب گذشته بدون شک شدیدترین بمباران‌ها از آخر هفته گذشته بود که بامداد چهارشنبه نیز ادامه داشت. از تلفات انسانی و خسارت‌های مالی این حملات اطلاعی در دست نیست.

فرانسه، روسیه و آمریکا، کشورهای موسوم به گروه مینسک که نقش میانجی در تنش‌های قره‌باغ را از سال ۱۹۹۲ داشته‌اند روز چهارشنبه حملات به قره‌باغ که ظاهراً غیرنظامیان را هدف قرار داده است، محکوم کرده و آن را «تهدید غیرقابل قبول ثبات در منطقه» دانستند.

ژان ایو لودریان، مایک پمپئو و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه فرانسه، آمریکا و روسیه در بیانیه مشترکی خواهان توقف بی‌قید و شرط حملات دو طرف به غیرنظامیان شدند.

آن‌ها گفتند «تشدید خشونت‌های بی‌سابقه و خطرناک در داخل و خارج از منطقه درگیری قره باغ را به‌شدت» محکوم می‌کنند. آن‌ها همچنین از باکو و ایروان خواستند روند حل و فصل مسائل خود را بر اساس اصول اساسی قابل اجرا و قوانین بین‌المللی از سر بگیرند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.