ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی

مرکز پژوهش‌های مجلس از افزایش نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت برای کنترل تورم حمایت کرد. پرتاب ابرتورم به سمت آینده.

مرکز پژوهش‌های مجلس از افزایش نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت برای کنترل تورم حمایت کرد. چنانچه شورای پول و اعتبار با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی موافقت کند، بدان معنی است که اگر بانک مرکزی موفق نشود کسری بودجه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت را از کانال بازار بدهی مدیریت کند، برای حفظ ترازنامه بانک‌ها ناگزیر به چاپ اسکناس روی می‌آورد. پرتاب ابرتورم به سوی آینده.       

مرکز پژوهش‌های مجلس از افزایش نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت برای کنترل تورم حمایت کرد. پرتاب ابرتورم به سمت آینده (عکس: آرشیو)

همشهری آن‌لاین می‌نویسد گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی بر آنکه قرار است به‌زودی نرخ جدید سود سپرده‌های کوتاه‌مدت یا یکساله، تا سطح اندکی بالاتر از نرخ تورم هدف‌گذاری شده بانک مرکزی افزایش یابد. تصمیم نهایی برای افزایش سود بانکی در نشست آینده شورای پول و اعتبار گرفته خواهد شد.

سیاست مالی «هدف‌گذاری تورم» با انتشار بیانیه رسمی بانک مرکزی در ۶ خرداد سال جاری به اجرا درآمد با این هدف که نرخ تورم در ایران با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه از ۲۲ درصد فراتر نرود.

اولویت اول: جلوگیری از رشد قیمت در بازار دارایی‌ها

مرکز پژوهش‌های مجلس سه‌شنبه گذشته با انتشار همزمان دو گزارش جداگانه از نرخ تورم در سال گذشته و روند آن در بهار سال جاری اعلام کرد افزایش پایه پولی و نقدینگی و رشد فزاینده شاخص‌های قیمت در بازار دارایی‌ها و کالاهای بادوام، نمایانگر انتظارات تورمی بالاست.

مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار داد اولویت نخست شورای پول و اعتبار باید جلوگیری از رشد قیمت در بازار دارایی‌ها باشد.

در این گزارش از طرح تولید سالانه یک میلیون مسکن یا پرداخت یارانه جدید نمایندگان مجلس در قالب کارت خرید اعتباری نیز به عنوان یکی از عوامل تورم‌زا انتقاد شده است.

کارشناسان مرکز پژوهش‌ها معتقدند اگر رشد شدید بازار دارایی نظیر سکه، طلا، ارز، مسکن و سهام ناشی از رشد نقدینگی باشد، در نهایت بر شاخص قیمت تخلیه خواهد شد و لذا لازم است تا رشد قیمت‌ها در این بازارها کنترل شود زیرا نمی‌توان انتظار داشت پایه پولی و نقدینگی با نرخ زیادی رشد داشته باشد، اما بازار دارایی بتواند مانع از اثرات تورمی آنها باشد.

  ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه: پرتاب ابر تورم به سمت آینده

۲۴ اردیبهشت سال جاری در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، پیشنهاد دولت مبنی بر انتشار ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای جبران کسری بودجه ۹۹ بدون مشارکت دادن مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

دولت عملاً برای جبران کسری بودجه فقط سه راه دارد: درآمدهای مالیاتی، واگذاری اموال دولتی و چاپ اوراق مالی. انتشار اوراق بدهی ضمن اینکه کسری بودجه دولت را رفع می‌کند، دست بانک مرکزی را برای اجرای عملیات بازار باز بانکی باز می‌گذارد. در این فاصله بدهی دولت از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

دولت روحانی اعلام کرده است که برای جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه دولت باید هفته‌ای پنج هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کند. انتشار و فروش این اوراق از ابتدای سال به تعویق افتاد و در دو هفته اخیر هم کاهش محسوس یافت. اکنون دولت می‌بایست برای جبران کسری بودجه میزان فروش هفتگی اوراق بدهی را به سقف ۶۵۰۰ میلیارد تومان برساند که عملا میسر نیست.   

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش‌های اخیر خود تأکید کرده است که عامل اصلی کسری بودجه دولت رشد پایه پولی و نقدینگی است. بر این اساس در کنار سیاست غیرتورمی تامین کسری بودجه افزایش نرخ سود کوتاه‌مدت، ممکن است راهکاری برای کنترل رشدهای شدید قیمت در بازارهای دارایی شامل بورس، سکه، ارز و مسکن باشد.

 مرکز پژوهش‌های مجلس یادآوری کرده است که افزایش نرخ سود کوتاه‌مدت باید متناسب با تورم انتظاری باشد به‌نحوی که با درنظر گرفتن وضعیت ترازنامه بانک‌ها و وضعیت رکود اقتصادی، منابع را از بازار دارایی‌ها به سمت سپرده‌های بانکی سوق دهد.

افزایش نرخ سود کوتاه‌مدت ممکن است در آینده ترازنامه بانک‌ها را منفی کند. این امر به معنای چاپ اسکناس بدون پشتوانه خواهد بود و ابرتورم را به سمت آینده پرتاب می‌کند مگر آنکه دولت سیاست انبساط مالی‌ سال آینده را بر پایه‌های استوارتری بنا کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقی

    خخخخخ مثلا خندیدم تورم ۲۲٪ !!؟؟؟ الان تورم در ایران ۵۰۰٪ است م