ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پول‌های بلوکه شده ایران در ترکیه و افت شدید تبادلات مالی میان دو کشور

مهرداد سعادت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه درباره تبادلات تجاری دو کشور گفت ایران در چهار ماه نخست امسال با کاهش ۹۰ درصدی صادرات به کشور همسایه روبه‌رو بوده است.

مهرداد سعادت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با اعلام اینکه مانند سایر کشورها در ترکیه نیز پول بلوکه شده داریم، درباره تبادلات تجاری دو کشور گفت ایران در چهار ماه نخست امسال با کاهش ۹۰ درصدی صادرات به کشور همسایه روبه‌رو بوده است.

گذرگاه مرزی گوربولاق (بازرگان) بین ایران و ترکیه

به‌نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، مهرداد سعادت، روز شنبه ۱۹ مهرماه بدون اشاره دقیقی درباره میزان پول‌های بلوکه شده ایران در ترکیه، درباره سرنوشت این پول‌ها گفت: 

«متاسفانه مانند سایر کشورها در ترکیه نیز پول بلوکه شده داریم با این تفاوت که این پول‌ها برای ما قابل استفاده است و برای بحث واردات از این منابع تخصیص پیدا می‌کند.»

به‌گفته سعادت، ایران از طریق ترانزیت از کشور ترکیه به بسیاری از مقاصد صادراتی خود دسترسی پیدا می‌کند که این مسأله نقش غیر قابل انکاری برای صادرات کشور ایفا می‌کند.

پس از خروج یک طرفه دولت ترامپ از برجام در ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۹۷ و اعمال تحریم‌های حداکثری از سوی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل قرار گرفتن در تنگنای اقتصادی و سیاسی، بیش از هر زمان دیگری به ترکیه به‌عنوان یکی از آخرین راه‌های باقی مانده برای دور زدن تحریم‌ها، نزدیک شده است.

این در حالی‌ست که شیوع کرونا در ماه‌های اخیر هم تأثیر بسیار زیادی بر روابط تجاری میان دو کشور گذاشته است.

مهرداد سعادت اما گفته که شیوع کرونا تأثیر چندانی بر مبادلات اقتصادی ترکیه و ایران نداشته است:

«شیوع مجدد کرونا تاثیر چندانی بر روند کاری ما نداشته و تنها ارتباطات تجاری را کاهش پیدا داده، به طوری که رفت و آمد هیات‌های تجاری دچار مشکل شدند. اما باید در نظر داشت که اکنون نیاز چندانی به حضور فیزیکی در بازارها نیست و به دلیل امکانات ارتباطاتی جای خالی آن نیز پر شده و نتوانسته تاثیر محسوسی داشته باشد.»

ترکیه اما از آغاز شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌هایی برای تردد مسافران و کامیون‌های باری به خارج از کشور، از جمله ایران و بالعکس ایجاد کرده است. به‌نحوی که تنها چند روز پس از تأیید رسمی شیوع کرونا در اسفندماه ۹۸ در ایران، دولت ترکیه بیش از ۱۷۰۰ کامیون ترکیه‌ موجود در ایران را به کشورش فراخواند.

از سوی دیگر روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، اوایل اردیبهشت‌ماه امسال با اعلام بسته بودن مرزهای ترکیه با ایران به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، از بلاتکلیفی صدها کامیون حامل محموله‌های صادراتی و ترانزیتی با وجود انجام تشریفات گمرکی در مرز از سوی ایران، خبر داده بود.

مهرداد سعادت اما در گفته‌های امروز خود با اشاره به اینکه آماری دقیقی از میزان صادرات ایران به ترکیه در شش ماهه ابتدایی سال در دست نیست، گفته: 

«در ۴ ماه نخست سال با کاهش ۹۰ درصدی صادرات روبه‌رو شدیم که پس از باز شدن مرزهای تجاری روند صادرات به‌شدت افزایش پیدا کرده است. از همین روی تجار و صادرکنندگان در تلاش هستند تا آن کاهش را جبران کنند.»

او با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز بر صادرات گفته: «پیش‌بینی می‌شود صادرات ما در سال جاری به مراتب بیشتر از سال گذشته خواهد بود. زیرا امسال به دلیل نرخ ارز جذابیت بیشتری برای صادرات وجود دارد و همکاران صادراتی تلاش می‌کنند هم جای خالی چهار ماهه را پر کنند و هم به دلیل نرخ ارز افزایش صادرات کالاهای ما توجیه بیشتری دارند که منحر به بالا رفتن حجم صادرات ما نسبت به مدت مشابه می‌شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بله واقعا" آخوندها و آقازاده ها فکربکری کرده اند که پولهای بلوکه شده از خارکردن علی خامنه ای درکویر نبوده است بلکه آنچه ازمردم چپاول شده است و پول گاز متعلق به مردم ایران است درترکیه برای مردم ایران بلوکه شده است ولی برای سپاه و آقازاده ها وتجار عثمانی تبار بازاری قابل دسترسی است که انها کالاهای ترکیه ازشلوارچین و پارچه چادری و ...تا خمیردندان و مسواک و کمبرند را ازترکیه به ایران وارد کنند با نرخ دلا چهل هزارتومانی هم تقدیم مردم کنند!! باید پرسید این تعداد کامیون که کالاهای صادراتی ازایران به ترکیه حمل می کنند چه کالاهائی حمل می کنند؟ وآیا صادرکننده گان چنین کالاهائی هم میدانند که پول فروش کالهایشان درترکیه مشمول تحریم وبلوکه شدن میشود ویا خیر؟ ویا برای خوشحال کردن عثمنانی ها چنین می کنند؟ آیا کامیون ها خربزه وهندوانه و آجیل و جا نماز ومهروتسبیح حمل می کنند ویا شمش مس و آلومینیوم و منگز وروی وغیره است ؟ درحقیقت محض اروپائی ها برای درگیرنشدن با ترامپ درمعاملات با آخوندها کشور واسطه ای که ترکیه باشد را انتخاب کرده اند وپولهای خرید این کالاها را به حساب بانکی درترکیه واریز می کنند !!!