ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند

یک‌روز پیش از این، با پادرمیانی روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی، تبادل اسرای جنگی و جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان توافق کرده بودند.

ساعاتی پس از توافق ارمنستان و آذربایجان بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ، دو طرف یکدیگر را متهم به نقض این توافق می‌کنند. این در حالی‌ست که نخستین دور از مذاکرات میان دوکشور روز جمعه، ۱۸ مهرماه/ ۹ اکتبر در مسکو با حصول توافق برای توقف موقت درگیری‌ها به پایان رسیده بود.

گلوله‌باران استپاناکرت پایتخت ناگورنو قره‌باغ، ۹ اکتبر ۲۰۲۰ ــ عکس: ARIS MESSINIS / AFP

به‌نوشته پایگاه خبری الجزیره، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که باوجود برقراری آتش‌بس از ساعت ۱۲ روز شنبه ۱۰ اکتبر/ ۱۹ مهرماه، ارتش ارمنستان به مواضع آذربایجان در آغ‌دره- ترتر و فضولی- جبرئیل، حمله کرده است.

از سوی دیگر وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرده نیروهای آذری پنج دقیقه پس از برقراری آتش‌بس، حمله جدیدی را در منطقه قره‌باغ کوهستانی آغاز کرده‌اند.

یک‌روز پیش از این، با پادرمیانی روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی، تبادل اسرای جنگی و جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان توافق کرده بودند.

در این نشست سه‌جانبه که در مسکو برگزار شد، زوراب منتاسکانیان و جیحون بایراموف، وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان به میزبانی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پس از ۱۰ ساعت مذاکره در مورد یک سند مشترک و برقراری آتش بس در منطقه قره باغ به توافق رسیدند.

منابع محلی اما از شنیده شدن چند صدای تبادل آتش توپخانه و پرتاب خمپاره بین دو طرف، دقایقی بعد از اجرای آتش بس خبر داده‌اند.

الجزیره در همین رابطه نوشته: «آذربایجان اعلام کرده نیروهای دشمن در منطقه مورد مناقشه، خاک آذربایجان را بمباران می‌کنند. هر دو طرف اما به طور مداوم اظهارات یکدیگر در مورد فعالیت‌های نظامی خود را رد می‌کنند.»

به‌نوشته این منبع، در مذاکرات صلح در مسکو مقرر شده تا پس از برقراری آتش‌بس، ارمنستان و آذربایجان با میانجیگری مشترک گروه مینسک (کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا)، مذاکرات دیگری را با هدف دستیابی به یک توافق صلح‌آمیز در آینده نزدیک ادامه دهند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، روز گذشته پس از حصول توافق آتش بس میان طرف‌های درگیر در قره‌باغ گفته بود که قرار است با کمک صلیب سرخ جهانی در این منطقه، اجساد کشته‌شدگان جمع‌آوری و اسرای جنگی مبادله شوند.

لاوروف همچنین بر ادامه مذاکرات ارمنستان و آذربایجان با همکاری گروه مینسک تأکید کرده بود.

دور تازه مناقشه قره‌باغ اما از یکشنبه ۲۷ سپتامبر/ششم مهر از سر گرفته شد. آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به شروع درگیری‌ها متهم کردند. با وجود گذشت یک هفته، از تنش میان طرفین درگیری کاسته نشده و امکان کشیده‌شدن درگیری‌ها به فراتر از منطقه قره‌باغ وجود دارد.

براساس برآوردها دست‌کم ۴۰۰ نفر در این درگیری‌ها کشته یا زخمی شده‌اند اما رقم دقیق آن مشخص نیست. مناقشات جاری در قره‌باغ شدیدترین درگیری‌های این منطقه ازدهه ۱۹۹۰ هستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.