ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قرار بازداشت حمید نوری برای چهار هفته دیگر تمدید شد

قرار بازداشت حمید نوری، متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در ایران برای دوازدهمین بار تمدید شد. او باید دست‌کم تا تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۰ همچون ماه‌های گذشته در سلول انفرادی بماند.

قرار بازداشت حمید نوری، متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در ایران برای دوازدهمین بار در دادگاهی در استکهلم سوئد، تمدید شد. او باید دست‌کم تا تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۰ همچون ماه‌های گذشته در سلول انفرادی بماند. نگهداری نوری در انفرادی و اینکه اجازه ندارد جز وکیلش با فرد دیگری ملاقات کند به این دلیل است که بیم آن می‌رود بتواند در روند رسیدگی به پرونده و اسناد و مدارک موجود اختلال و تغییر ایجاد کند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

مهدی اصلانی، فعال حقوق بشر که در فاصله سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ در زندان‌های جمهوری اسلامی بوده و شاهد زنده قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ است، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته حمید نوری باید چهار هفته‌ دیگر «از تنهایی‌اش را در انفرادی رج بزند».

اصلانی در ادامه روایتی از ایستادن در مقابل «هيأت مرگ» ارائه کرده و نوشته است:

«در طول حبس سرجمع سه نوبت مقابل کسانی قرار گرفته‌ام که سرنوشتم به‌ دست‌شان بود. دو نوبت به تاریخ ششم و نهم شهریور ۶۷ مقابل هیأت مرگ که نامش دادگاه نبود و ۳۵ سال قبل که مثلا دادگاهی شدم. در یک غروب دلگیرِ پاییزی -در همین ایام- نام مرا، همراه با تعدادی دیگر از بچه‌های سالن سه، برای دادگاه می‌خوانند. در آن زمان در سالن سه نگهبان نام کسانی را که می‌بایست به دادگاه بروند، روزِ قبل می‌خواند. نگهبان خبر می‌دهد: فردا صبح اول وقت آماده باشید.»

او نوشته است که دادگاهش بیش از ۱۵ دقیقه طول نکشیده و در واقع دادگاه نبوده است:

«از آن‌جا که همه در حکومت اسلامی یا حاج‌آقا هستند یا برادر، آخوندکی که هویتش بر من نا‌معلوم بود و بعد‌ها دانستم که «حجت‌الاسلام مبشری» است، کیفر‌خواست را خواند و خود به عنوانِ دادستان و قاضی و همه‌کاره، اجازه­ حرف زدن به من نداد ....»

‫مهدی اصلانی پس از روایتش بار دیگر به دادگاه حمید نوری اشاره و تأکید کرده است که دادگاه تصمیم‌گیرنده در مورد «عالی‌جناب قاتل» (حمید نوری) در استکهلم حدود یک سال است «دارد بالا‌‌ پایین پرونده‌ نوری را می‌کاود تا حقی از او زایل نشود».‬

حمید نوری (حمید عباسی) به عنوان دادیار قضایی سابق جمهوری اسلامی و از عاملان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ شناخته می‌شود. او در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۹/ ششم آبان ۹۸ به محض ورود به خاک سوئد در فرودگاه آرلاندای استکهلم بازداشت شد.

بر اساس آنچه دادستانی سوئد اعلام کرده، اتهام حمید نوری «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» به دلیل شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در ایران است.

دادستانی سوئد همچنین در روزهای پس از بازداشت حمید نوری اعلام کرده بود پرونده این متهم از سوی «واحد مبارزه با جرایم بین‌المللی و سازمان یافته» این دادستانی در حال رسیدگی است. 

زندانیان سیاسی سال‌های ۶۰ در ایران حمید نوری را به یاد می‌آورند و می‌گویند او با نام مستعار «عباسی»، دادیار زندان گوهردشت بوده است. ‎بر اساس شهادت برخی از این زندانیان از جمله ایرج مصداقی، او با ناصریان – نام مستعار محمد مقیسه که اکنون ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب را در دست دارد – کار می‌کرده است.

«همکاری در آزار، شکنجه و اعدام زندانیان سیاسی در تابستان۱۳۶۷ در زندان‌های اوین و گوهر دشت»، «جنایت علیه بشریت»، «شکنجه و مشارکت در جرم مستمر» و «عاملیت در ناپدید سازی قهری مخالفان سیاسی در ایران» از جمله اتهامات مطرح شده علیه حمید نوری است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.