ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسکو ارمنستان و آذربایجان را به رعایت آتش‌بس فراخواند

در حالی که آذربایجان و ارمنستان یک‌دیگر را به نقض آتش‌بس در قره‌باغ متهم می‌کنند، روسیه بار دیگر از دو طرف خواست تا آتش‌بس را رعایت کنند. لاوروف خواهان استقرار نیروهای پاسدار صلح شد.

روسیه بار دیگر از آذربایجان و ارمنستان خواست تا آتش‌بس در قره‌باغ را رعایت کنند. آذربایجان و ارمنستان همچنان یک‌دیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند. سرگئی لاوروف خواهان استقرار نیروهای پاسدار صلح در منطقه شد.

جنگ در قره‌باغ ـ عکس از آرشیو

با وجود اعلام آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، درگیری‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه چهارشنبه ۱۳ اکتبر / ۲۳ مهر در تماس‌های تلفنی با همتایان آذربایجانی و ارمنی خود از آن‌ها خواست که به «تعهدات خود» در چارچوب آتش‌بس توافق‌شده در مسکو احترام بگذارند.

نبردهای نظامی در منطقه قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر از سر گرفته شد و به‌ گزارش رویترز تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان ۹ اکتبر / ۱۸ مهر به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به مسکو رفتند و پس از ۱۰ ساعت گفت‌وگو به توافق‌نامه آتش‌بس دست یافتند. این آتش‌بس از ساعت ۱۲ شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۹ مهر به‌اجرا گذاشته شد. توافق‌نامه آتش‌بس شامل مبادله اسرای جنگی، سایر زندانیان و اجساد کشته‌ها؛ «مذاکرات اساسی با هدف دستیابی به یک توافق صلح در اسرع وقت» و تغییرناپذیری چارچوب مذاکرات در مورد مسئله قره‌باغ می‌شد.

الهام علی‌اوف، رئیس جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه ارمنستان را به حملات به خطوط لوله انتقال گاز آذربایجان متهم کرد. او در شبکه تلویزیونی «خبرتورک» ترکیه گفت:

«اگر ارمنستان بخواهد خطوط لوله گاز ما را کنترل کند پیامدهای چنین اقدامی برای آن‌ها بسیار سنگین خواهد بود.»

از سوی دیگر وزارت دفاع آذربایجان هشدار داد که تمام تأسیسات نظامی ارمنستان را که از آن‌ها برای حمله به اهداف غیرنظامی استفاده شوند نابود خواهد کرد.

باکو پیش از این نیروهای ارمنی را به حمله به مواضع ارتش خود در امتداد خط مرزی و گلوله‌باران بخش‌هایی از شهرهای ترتر، آغجه‌بدیع و آغ‌دام متهم کرده بود.

دفتر دادستانی آذربایجان از مرگ یک غیرنظامی و زخمی شدن چند غیرنظامی دیگر، از جمله چند روزنامه‌نگار، خبر داد. آذربایجان در مورد شمار تلفات نیروهای نظامی خود اطلاعات منتشر نمی‌کند.

در طرف دیگر، وزارت دفاع منطقه قره‌باغ نیروهای آذربایجانی را متهم به شلیک توپخانه و راکت به چندین منطقه کرد. مقامات دفاعی قره‌باغ همچنین گفتند که نیروهای آن‌ها یک هواپیمای جنگنده آذربایجانی را سرنگون کرده‌اند اما آذربایجان این ادعا را رد کرد.

از سرگیری جنگ در منطقه قره‌باغ ترس از گسترش این منازعه را افزایش داده است. ترکیه از آذربایجان حمایت می کند در حالی که روسیه با ارمنستان توافق‌نامه دفاعی دارد.

روز چهارشنبه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با موضع ترکیه مخالفت و راه حل نظامی برای این مناقشه را رد کرد و آن را غیرقابل قبول دانست.

لاوروف گفت:

«ما با موضع ابرازشده از سوی ترکیه كه توسط الهام علی‌اوف نیز چندین بار بیان شده موافق نیستیم. ما نمی‌توانیم با این نظر که راه حل نظامی برای درگیری مجاز است موافقت کنیم.»

سرگئی لاوروف روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت نیروهای پاسدار صلح باید برای کنترل آتش‌بس در قره‌باغ مستقر شوند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان روز سه‌شنبه ترکیه را متهم کرد که به‌عنوان بخشی از «آرمان‌های توسعه‌طلبانه» آنکارا قصد دارد حضور خود را در منطقه قفقاز جنوبی تقویت کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.