ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

‌کارشناسان سازمان ملل آزادی نرگس محمدی را نشانه‌ای امیدوارکننده و قدمی در مسیر صحیح خواندند

کارشناسان سازمان ملل ضمن ابراز خرسندی از آزادی نرگس محمدی اعلام کردند که نگرانند محکومیت پیشین این فعال حقوق بشر در ارتباط با فعالیت‌هایش هنوز پابرجا باشد.

۱۷ کارشناس مستقل سازمان ملل در امور حقوق بشر، با انتشار بیانیه‌ای، آزادی نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر از زندان را «نشانه‌ای امیدوار کننده» از سوی قوه قضاییه ایران توصیف کردند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

پس از آزادی نرگس محمدی اما عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان و اشرف (رقیه) نفریه، فعال دانشجویی و دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه خواجه نصیر طوسی، روز یک‌شنبه ۲۰ مهر پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شدند.

مطلب زاده در سال ۹۶ در دادگاه انقلاب تهران به سه سال حبس تعزیری محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی دو سال حبس تعزیری برای او قابل اجراست.

نفریه هم سال ۹۸ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام تبلیغ علیه نظام به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد که پس از تسلیم به رأی و عدم اعتراض، به سه ماه زندان تقلیل یافت.

در بیانیه کارشناسان سازمان ملل در استقبال از آزادی نرگس محمدی اما آمده است: 

«مایه دلگرمی است که تصمیم قوه قضاییه ایران منجر به آزادی خانم محمدی پس از سال‌ها حبس در زندان شده است. ما امیدواریم دیگر افرادی که هم اکنون خودسرانه در زندان هستند همچون وکلای مدافع حقوق بشر، روزنامه نگاران، فعالین محیط زیست، زندانیان عقیدتی و شهروندان دوتابعیتی نیز آزاد شوند.»

این کارشناسان همچنین آزادی نرگس محمدی را «قدمی در مسیر صحیح» خواندند و اعلام کردند همچنان نگرانند که محکومیت پیشین این فعال حقوق بشر در ارتباط با فعالیت‌هایش هنوز پابرجا باشد.

نرگس محمدی که از اردیبهشت ۱۳۹۴ با شکایت وزارت اطلاعات در زندان‌های اوین و زنجان در حبس بود، بامداد روز پنج‌شنبه ۱۷ مهر ماه از زندان زنجان آزاد شد.

او در طول سال‌های حبس، با وجود وضعیت وخیم جسمانی و ابتلا به چند بیماری نه تنها به مرخصی اعزام نشد، بلکه مسئولان زندان او را از دسترسی به خدمات تخصصی پزشکی محروم کرده بودند.

کارشناسان مستقل سازمان ملل در بیانیه خود با ابراز نگرانی از باز بودن پرونده‌های پیشین نرگس محمدی در مراجع قضایی ایران، از قوه قضاییه خواسته‌اند تا «حق دادرسی در دادگاه بی‌طرف و مستقل» را برای او فراهم کند.

آنها از قوه قضاییه خواسته‌اند که هر پرونده دیگری علیه نرگس محمدی رافورا بازبینی کرده و دیگر اتهامات و محکومیت‌های علیه او را لغو کنند. همچنین به او اجازه دهند که آزادانه و بدون اینکه در هراس از آزار دولت یا بازداشت خودسرانه باشد، به فعالیت‌های مهم خود در دفاع از حقوق بشر ادامه دهد.

در پایان این بیانیه که به امضای جاوید رحمان، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، اعضای کارگروه بازداشت‌های خودسرانه، گزارش‌گر ویژه شکنجه و سایر مجازات‌های بی‌رحمانه و غیر انسانی، و جمعی دیگر از گزارش‌گران و کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد رسیده، آمده است: 

«ما از مقامات ایران می‌خواهیم که خصوصا با توجه به شرایط شیوع کرونا در زندان‌ها پرونده افرادی را که صرفا به ‌دلیل دفاع از حقوق بشر پشت میله‌های زندان مانده‌اند فورا مورد بازبینی قرار داده و همچنین تمامی شهروندانی را که بازداشت آنها خودسرانه و ناقض قوانین حقوق بشر بین‌الملل است، فورا آزاد کنند.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سالک

    کارشناسان سازمان ملل ظاهراً از عقل تهی شده‌اند که آزادی پس از هشت سال زندانی شدن یک بانوی بیگناه را نشانه خوبی می بینند. اگر این ناکارشناسان خفه شوند، مردم ایران خود می دانند چگونه رژیم جنایتکار ج.ا را خلع قدرت کنند.

  • Nader

    عواقب صدور بمب و موشک شعار مرگ بر... مرگ بر... قیمت یک مرغ در حکومت ملاها = ۳۰۰۰۰ تومان قیمت پیکان نو با موتور انگلیسی در زمان شاه = ۳۰۰۰۰ تومان - رویترز روز ۱۹مهرماه گزارش داد: «روز شنبه ریال ایران در حالی که اقتصاد تحت فشار کرونا و تحریم‌های آمریکا در حال تلو‌تلو خوردن است، به پایین‌ترین سطح در برابر دلار سقوط کرد. ریال ایران در سال۲۰۲۰ حدود ۵۶درصد از ارزش خود را از دست داده است. زیرا کاهش قیمت نفت باعث عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی در این کشور شده است، این کشور هم‌چنین دارای بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از شیوع بیماری کرونا در خاورمیانه است». با کاهش ارزش ریال در روز شنبه ۱۹مهرماه بار دیگر قیمت دلار در بازار آزاد افزایش یافت و به ۳۰هزار و ۹۵۰تومان رسید. قیمت یورو به ۳۶هزار و ۶۱۵تومان رسید!!. سکه نیز از ۱۵میلیون تومان گذشت.

  • Nader

    داماد روحانی در راه وزارت نفت!؛ دختر روحانی یک شبه جزو هیات علمی ر دانشگاه شد! حدود ۴۵ روز پیش برخی مطلعین از مسائل دانشگاه علوم پزشکی ملی - بهشتی؟، اعلام کردند که ظاهراً برخی مسئولان دانشگاه بنا دارند خانم مریم روحانی دختر روحانی پینو کیورا به عنوان عضو هیئت علمی گروه مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی این دانشگاه به خدمت بگیرند؟! اما این مسئله مورد اعتراض برخی از مسئولان است. ظاهرا ۱۰۰ میلیارد از بودجه ویروس را به این دانشگاه داده اند تا مجوز ارتقای یک شبه دختر روحانی که ظاهرا تازگی از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شده را به هیات علمی بگیرند.در حالیستکه وزیر بهداشت نتوانسته اضافه کاری کارکنان مبارزه با ویروس را پرداخت کند ! -خودکشی دانش‌آموز یازده ساله در شهرستان دیر به علت نداشتن گوشی به علت نداشتن گوشی عادل موسی‌زاده، پدر محمد موسی‌زاده، دانش‌آموز ۱۱ ساله گفت «فرزندم تنها یک گوشی داشت که خودم برایش خریده بودم و با آن تکلیف‌های مدرسه‌اش را انجام می‌داد تا اینکه این گوشی خراب شد و از من خواست گوشی نو برایش تهیه کنم که قول دادم در اولین فرصت برای او خریداری کنم.» به گفته بستگان این دانش‌آموز او خود را حلق‌آویز کرده است. خانواده موسی‌زاده جزو اقشار کم‌برخوردار جامعه بودند و در یک خانه اجاره‌ای زندگی می‌کردند. مادر خانواده از طریق کارگری در خانه‌های مردم مخارج زندگی را تأمین می‌کرد. بر اساس گزارش رکنا این خانواده چهار فرزند پسر داشت که یکی از آن‌ها ناشنوا و نابینا بود.

  • Farid

    - میلاد گودرزی سر دبیر تلویزیون اینرتنتی آوانت در توئیتر خود نوشت، به دلیل فیلم برداری از دیوار خانه علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل علی خامنه‌ا ی در نزدیکی کاخ سعدآباد !! به 6 ماه حبس محکوم شده است. آن طور که قاضی پرونده اعلام کرده دیوار منزل ولایتی از جمله مصادیق «اماکن ممنوعه» است!!. میلاد گودرزی، سردبیر تلویزیون اینترنتی آوانت از اولین افشاکننده‌های تخلفات دارویی و بدهی‌های میلیاردی شبنم نعمت‌زاده به صنعت دارو بود. کمیته حافظت از خبرنگاران موسوم به (CPJ) که به دیدبانی وضعیت رسانه‌ها در کشورهای مختلف جهان می‌پردازد، در گزارشی که در پایان سال 2019 آن منتشر کرد نوشت، ایران از جمله کشورهایی که خبرنگاران را به دلیل نشر اخبار زندانی می‌کند!. - تاوان انتقاد در حکومت ملاها یک آموزگار تنها به دلیل «کشیدن یک کاریکاتور» به تحمل ۴۵ ضربه شلاق محکوم شد! در حالی که دستگاه قضایی ایران همچنان از پیگیری و اجرای احکام بسیاری از متهمان پرونده‌های کلان فساد اداری و مالی طفره می‌رود و بسیاری از رانت‌خواران و اختلاس‌گران همچنان به واسطه نزدیکی به هسته مرکزی حکومت از هرگونه مجازات مصون هستند!!، کوچکترین انتقاد حتی از مدیران میانی جمهوری اسلامی بهای سنگینی دارد. رضا نهضت روز دوشنبه ۲۱ مهر ماه با انتشار تصویری از دادنامه در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که در پی شکایت وزیر آموزش و پرورش و معاون او، توسط شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران به اتهام «توهین به مقامات به سبب انجام وظیفه!!» به ۴۵ ضربه شلاق محکوم شده است!!. بر اساس دادنامه صادره، مصداق اتهام وارده به آقای نهضت، کاریکاتور معاون وزیر آموزش و پرورش است که در کانال تلگرامی «حرف حساب» به مدیریت رضا نهضت منتشر شده است!!.

  • Pouya *

    سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای ضمن واکنش نسبت به انتقال تنبیهی سهیل عربی به زندان رجایی شهر کرج پس از افشاگری در خصوص وضعیت نامناسب بهداشتی زندان تهران بزرگ نوشته است: «چند روز پس از این پخش این اظهارات، سهیل عربی به دفتر رئیس زندان احضار و تهدید شد: «به جایی بدتر از اینجا منتقل می‌شوی.!». این سازمان پنج‌شنبه 15 اکتبر در ادامه این بیانیه ، آزار قضایی علیه سهیل عربی، برنده جایزه شهروند خبرنگاری خود را محکوم کرد با گذشت 28 روز از تبعید سهیل عربی به زندان رجایی شهر کرج، این زندانی عقیدتی کماکان در یکی از سلول‌های انفرادی این زندان معروف به سوئیت نگهداری می‌شود. عربی در تاریخ 28 شهریور امسال به صورت تنبیهی از زندان تهران بزرگ به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد!

  • توحید

    با سلام و احترام ، کارشناسان لطفا خفه شوند ، آزادی نرگس محمدی و همینطور گشایش های نسبی در فضای سیاسی ایران همگی از دریوزه گی و ناچاری حکومت برای جلب مشارکت مردم در انتخابات است و الا هیچ چیزی عوض نشده و کارشناسان حقوق بشر هم اگر نمی توانند با مردم همنوا شوند در تله پروپاگاندای نظام مقدس نیفتند