ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراز امیدواری زلمی خلیل‌زاد به کاهش تنش‌ها در افغانستان

شش روز پس از شدت‌گیری درگیری‌ها میان طالبان با نیروهای دولتی افغان در هلمند، بغلان و بدخشان، آمریکا اعلام کرد با طالبان بر سر کاهش «شمار عملیات‌ها» توافق کرده.

شش روز پس از شدت‌گیری درگیری‌ها میان طالبان با نیروهای دولتی افغان در هلمند، بغلان و بدخشان، دولت آمریکا اعلام کرد که با گروه طالبان بر سر کاهش «شمار عملیات‌ها» توافق کرده است. گروه طالبان اما می‌گوید که با آمریکا تنها «روی عملی شدن توافق‌نامه صلح دوحه» به نتیجه رسیده است.

زلمی خلیل زاد

به‌نوشته پایگاه خبری «۸ صبح» در افغانستان، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای پیش‌برد مذاکرات صلح در این کشور، ابراز امیدواری کرده که با مرتب ساختن دوباره اقدامات در مطابقت جدی با تطبیق توافق‌نامه صلح دوحه، شمار عملیات‌های طالبان و آمار تلفات غیرنظامیان به گونه‌ چشم‌گیری کاهش یابد.

خلیل‌زاد با انتشار یک رشته توییت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته: 

«به‌دنبال چندین ملاقات جنرال میلر [ اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان ] و من با طالبان، ما توافق نمودیم که در مطابقت جدی با تطبیق تمام عناصر توافقنامه ایالات متحده و طالبان و تمام تعهدات ارائه شده، اقدامات را دوباره-مرتب سازیم. این به معنی کاهش شمار عملیات‌هاست.»

او در ادامه نوشته: «در هفته‌های اخیر حملات رو به افزایش بوده‌اند که روند صلح را تهدید نموده و هشداری است برای افغان‌ها و حامیان منطقه‌‌ و بین المللی آنها.»

به‌نوشته فرستاده ویژه آمریکا برای صلح در افغانستان، طرف مذاکره کننده آمریکایی سهم خود را برای پیش‌برد صلح در افغانستان انجام خواهد داد اما تمامی طرفین باید در این روند مسئولیت‌پذیر باشند.

خلیل زاد در پایان رشته توییت خود از «از شرکای بین المللی» که از مذاکرات صلح در افغانستان حمایت می‌کنند، تشکر کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ابراز امیدواری خلیل زاد از کاهش تنش‌ها در افغانستان و تشکرش از شرکای بین المللی این کشور در حالیست که او در هفته‌های گذشته درباره نقش منفی و «غیر مسئولانه» ایران در مذاکرات صلح افغانستان هشدار داده بود.

زلمی خلیل‌زاد روز چهارم مهرماه/ ۲۵ سپتامبر، در کنفرانس ویدئویی انستیتوی صلح آمریکا که مرکز آن در واشنگتن است، گفته بود: «به جز ایران، تمامی کشورها و نهادهای مرتبط از توافق ما با طالبان و اعلامیه مشترک با حکومت افغانستان پشتیبانی کردند.»

او همچنین گفته بود: «ایران می‌خواهد تا انجام توافق با آمریکا بدون برد باشد یا باخت ما را با یک هزینه بالا در جنگ افغانستان نگه دارد. بر این اساس گروه‌های تحت حمایت و نزدیک به ایران را در خاک افغانستان پیگیری می‌کنیم و در صورت اقدام خلاف منافع آمریکا، این گروه‌ها را هدف قرار خواهیم داد.»

دور جدید حملات نظامی طالبان به ولایت هلمند اما از روز یک‌شنبه ۲۰ مهرماه/ ۱۱ اکتبر دوباره آغاز شده که به‌دنبال آن نیروهای آمریکایی به‌منظور پشتیبانی از نیروهای دولتی مواضع طالبان را بمباران کردند.

به‌دنبال وقوع این درگیری‌ها اما مقامات افغانستان اعلام کردند که در روزهای اخیر بیش از ۵۶۰۰ غیرنظامی بر اثر این درگیر‌ی‌ها آواره شده‌اند.

روند صلح افغانستان اما از سال ۲۰۱۸ و با آغاز نشست‌هایی بین طالبان، به‌عنوان اصلی‌ترین گروه شورشی در افغانستان و دولت این کشور و آمریکا در دوحه پایتخت قطر آغاز شد که در نهایت در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ / ۱۰ اسفند ۹۸، ایالات متحده آمریکا یک توافق مشروط با طالبان منعقد نمود که به موجب آن در صورت پایبندی طالبان به تعهدات صلح، این کشور طی ۱۴ ماه نیروهای خود از افغانستان را خارج خواهد کرد.

از زمان آغاز مذاکرات صلح اما گروه طالبان بارها با حمله به مناطق مختلف افغانستان، تعهدات خود را زیر پا گذاشته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.