ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارشناسان سازمان ملل: نسرین ستوده برای درمان آزاد شود

به گفته کارشناسان سازمان ملل، مقام‌های جمهوری اسلامی با وجود وضعیت قلبی نسرین ستوده او را به زندان بازگردانده‌اند؛ جایی که او در معرض شدید خطر کووید-۱۹ است.

کارشناسان مستقل سازمان ملل از بازگردانده شدن نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر و حقوق زنان به زندان، با وجود وضعیت وخیم سلامت او ابراز نگرانی کردند. این ۱۶ کارشناس خواستار آزادی فوری ستوده شدند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

نسرین ستوده، از برندگان جایزه نوبل آلترناتیو، یک هفته پیش با حال وخیم و بدون رعایت قرنطینه از زندان اوین به بند عمومی زندان قرچک منتقل شد. این انتقال در حالی صورت گرفت که او روز دوم مهر و در حالی که همچنان در اعتصاب غذا بود، بدون رسیدگی پزشکی کافی از بیمارستان طالقانی تهران به قرنطینه زندان اوین منتقل شده بود،

انتقال این وکیل دادگستری با وجود وضعیت وخیم سلامتی و نیاز فوری به رسیدگی تخصصی پزشکی در حالی‌ست که رضا خندان، همسر این زندانی سیاسی به «زمانه» گفته است مسئولان زندان در اقدامی فریبکارانه او را به قصد بردن به بیمارستان از زندان اوین خارج کرده‌‌اند اما بعد او را به زندان قرچک تحویل داده‌اند: رضا خندان: نسرین ستوده فریبکارانه به زندان قرچک منتقل شد

به گفته کارشناسان سازمان ملل اما مقام‌های جمهوری اسلامی با وجود وضعیت قلبی نسرین ستوده او را به زندان بازگردانده‌اند؛ جایی که او در معرض شدید خطر کووید-۱۹ است.

آنان گفته‌اند که این موضوع غیرقابل درک است و اضافه کرده‌اند که:

«ما از مسئولان می‌خواهیم فوراً این تصمیم را تغییر دهند، درخواست وی را مبنی بر اینکه پیش از عمل قلبی در خانه تجدید قوا کند، بپذیرند و به او اجازه دهند خود آزادانه شیوه معالجه‌اش را انتخاب کند.»

علاوه بر ابراز نگرانی شدید درباره وضعیت سلامتی نسرین ستوده، این کارشناسان بار دیگر اعلام کردند که حبس کنونی نسرین ستوده نیز خودسرانه است.

در سال ۲۰۱۱ نیز در پی زندانی شدن این وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر، کارگروه بازداشت خودسرانه سازمان ملل اعلام کرد نسرین ستوده از آزادی‌اش محروم شده و خواهان آزادی فوری او شد.

حبس کنونی این مدافع حقوق بشر اما در پی محکومیت او در ماه مارس سال ۲۰۱۹ به مجموع بیش از ۳۰ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق به موجب هفت عنوان اتهامی است. بر اساس قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۲ سال حبس از این میزان مجازات، قابل اجراست.

نسرین ستوده

نسرین ستوده اسفند ماه سال ۹۷ با مجموعا هفت عنوان اتهامی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. از جمله اتهامات او در دادگاه «تشویق به فساد و فحشا» از طریق بر عهده گرفتن وکالت پرونده «دختران خیابان انقلاب»، «عضویت مؤثر در گروهگ غیرقانونی و ضدامنیتی کانون مدافعان حقوق بشر لگام و شورای ملی صلح»، «ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.
ستوده از شامگاه دو‌شنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ با انتشار نامه‌ای ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا زد که به‌ دنبال وخامت حالش روز ۲۹ شهریور از بند زنان زندان اوین به اورژانس بیمارستان طالقانی در تهران منتقل و به‌ مدت پنج روز در این بیمارستان بستری بود و در نهایت اعتصاب غذای خود را شکست.

کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند:

«نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر شناخته شده‌ای‌ست که با وجود آزار مداوم دولت در بیش از یک دهه گذشته، شجاعانه به دفاع از حقوق ایرانیان پرداخته است. او با وجود زندانی بودن و وضعیت نامناسب سلامتی‌اش، همچنان از صدایش برای دفاع از حقوق بشر استفاده می‌کند.»

کارشناسان سازمان ملل همچنین گفته‌اند شواهد حاکی از آن است که حبس کنونی و پیشین نسرین ستوده اقدام تلافی‌جویانه دولت در برابر فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر این وکیل دادگستری در دفاع از حقوق بشر است:

«او یکی از چندین و چند وکیل ایرانی مدافع حقوق بشر است که در حال حاضر برای دفاع از آزادی‌های بنیادین انسان‌ها در زندان هستند. محکومیت او و تمامی دیگر وکیلانی که خودسرانه زندانی شده‌اند باید فوراً لغو شود و پرونده‌هایشان مطابق با اصول دادرسی منصفانه بررسی شود.»

کارشناسانی که این بیانیه را امضا کرده‌اند عبارتند از جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، ماری لاولر، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر، لی تومی، الینا اشتاینرت، خوزه گوورا برمودز، سونگ فیل هونگ، ستوندجی آجوی، کارگروه بازداشت خودسرانه، الیزابت بودریک، ملیسا آپرتی، آلدا فاشیو، مسکرم گست تچان، ایوانا راداکیچ، کارگروه تبعیض علیه زنان و دختران، نیلز ملزر، گزارشگر ویژه شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های بی‌رحمانه، غیر‌انسانی یا تحقیر‌آمیز، دیگو گارسیا-سایان، گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا، دوبراوکا سیمونویچ، گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان و کلمنت نیالتسوسی وول، گزارشگر ویژه حق بر تجمعات مسالمت‌آمیز و تشکل.

نسرین ستوده از شامگاه دو‌شنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ با انتشار نامه‌ای ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا زد. او در طی نزدیک به ۵۰ روز اعتصاب غذا، به‌ دلیل عوارض ناشی از این اقدامش چند بار به بهداری زندان یا بیمارستان منتقل شد. بنا بر خبرهای منتشر شده از سوی خانواده این زندانی سیاسی، او در طول دوران اعتصاب غذا از رسیدگی پزشکی لازم محروم بود.

کارشناسان سازمان ملل درخواست خانم ستوده از مقامات ایران را تکرار کرده‌اند و از جمهوری اسلامی خواسته‌اند در وضعیت همه‌گیری و بحران حاصل از شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹، مدافعان حقوق بشر، وکیلان، شهروندان خارجی و دارای تابعیت دوگانه، زندانیان سیاسی و عقیدتی و تمامی افرادی را که بدون مبنای حقوقی کافی در زندان هستند، آزاد کنند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.