ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت افغانستان طالبان را مسئول حمله به دانشگاه کابل دانست

در حالی‌که حمله خونین به دانشگاه کابل به داعش نسبت داده شد، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید ادعای داعش دروغ است و گروه طالبان عامل این کشتار است. طالبان این اتهام را رد کرده‌اند.

در پی حمله خونین روز دوشنبه به دانشگاه کابل، در حالی‌که برخی خبرگزاری‌ها این حمله را به داعش نسبت دادند، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که گروه طالبان مسئول این جنایت است و آن‌چه داعش ادعا کرده دروغ است. سخنگوی طالبان این اتهام را رد کرد.

حمله مسلحانه به دانشگاه کابل ۲۲ نفر کشته و ۲۲ نفر زخمی بر جای گذاشت.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، سه‌شنبه ۳ نوامبر /۱۳ آبان، یک روز پس از حمله خونین به دانشگاه کابل، اعلام کرد که حمله به دانشگاه کابل کار گروه طالبان بوده و شواهد بسیاری برای اثبات آن در دست است.

صالح درباره نشست روزانه‌اش با مقام‌های امنیتی در یادداشتی نوشت براساس اطلاعات ریاست عمومی امنیت ملی و مسئولان دیگر امنیتی، جنگ‌افزارهای باقی‌مانده از مهاجمان با آن‌چه در تصاویر منتشرشده در اعلامیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) آمده است مطابقت ندارد.

به‌گفته او تصاویر کسانی که از سوی داعش به‌عنوان عاملان حمله معرفی شده‌اند نیز به چهره تروریست‌هایی که کشته شدند، شباهت ندارد.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان همچنین نوشت پرچم طالبان یکی از اشیاء به‌دست آمده از تروریست‌ها بود و مهاجمان همچون حملات دیگر این گروه بر دیوار نوشته بودند «زنده‌باد طالبان».

این در حالی است که «شاخه خراسان» داعش روز گذشته (دوشنبه) با انتشار یک اطلاعیه و تصویری از دو نفر از «مهاجمان» اعلام کرد که حمله کار این گروه بوده و خبرگزاری فرانسه نیز مسئولیت آن را با داعش دانسته بود.

امرالله صالح با بیان این‌که داعش بدون طالبان توان عملیات ندارد، افزود برای منسوب کردن حمله به داعش تنها یک اعلامیه وجود دارد و این نمی‌تواند مسئولیت طالبان را از این جنایت پاک کند.

صالح تأکید کرد که تاکتیک حمله به دانشگاه کابل هم همان شیوه شبکه حقانی است که به‌گفته او از چشم دستگاه‌های اطلاعاتی پنهان نیست.

به‌گفته او نوع حمله نیز صددرصد با شیوه گروه جدید طالبان به نام «فاتح زواک» در ولایت خوست شباهت دارد.

حمله مهاجمان مسلح به دانشگاه کابل حول و حوش ساعت ۱۱ صبح دوشنبه ۲ نوامبر / ۱۲ آبان با یک انفجار در دهانه درب شمالی این دانشگاه آغاز شد. سه مهاجم مسلح سپس وارد دانشکده حقوق شده و ضمن تیراندازی به سوی دانشجویان، گروهی از آن‌ها را به گروگان گرفتند. برخی از دانشجویان با دلهره موفق شدند از دیوارهای دانشگاه بگریزند. این درگیری‌ها پس از پنج‌ونیم ساعت درگیری سرانجام با کشته‌شدن آخرین مهاجم، در ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه پایان یافت.

وزارت بهداشت عمومی افغانستان اعلام کرد که در جریان این حمله ۲۲ نفر کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شدند. وزارت کشور افغانستان گفته است ۱۰ دانشجوی دختر در میان کشته‌شدگان هستند.

گروه طالبان روز دوشنبه دست داشتن در این حمله را رد کرد و در اطلاعیه‌ای گفت این حملات از سوی «عناصر شریر» انجام می‌شود و دانشگاه کابل مرکز نظامی یا قرارگاه نیست که بتوان حمله به آن را توجیه کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز روز سه‌شنبه به سخنان معاون اول ریاست جمهوری واکنش نشان داد و هدف گفته‌های امرالله صالح را «بدنام کردن طالبان» دانست.

تظاهرات در کابل، ۱۳ آبان ۱۳۹۹ / ۳ نوامبر ۲۰۲۰، یک روز پس از حمله تروریستی به دانشگاه کابل
تظاهرات در کابل، ۱۳ آبان ۱۳۹۹ / ۳ نوامبر ۲۰۲۰، یک روز پس از حمله به دانشگاه کابل (منبع: توئیتر)

حمله به دانشگاه کابل با موجی از واکنش‌ها روبه‌رو شده است. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در پیامی تلویزیونی این حمله را محکوم کرد و آن را جنایت ضد بشری خواند. او گفت:

«به طالبان و همه گروه‌های تروریستی می‌گویم که با این اعمال اراده ملت افغانستان را نمی‌توانید در کنترل بگیرید.»

به‌گفته صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری، طالبان پس از شکست «ننگین» در هلمند، اکنون دست‌پاچه شده و مکان‌های علمی را هدف قرار می‌دهند. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز این حمله را «جنایت علیه بشریت» دانست.

نهادهای بین‌المللی و حقوق‌ بشری و کشورهای خارجی نیز این حمله را محکوم کردند. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اتحادیه اروپا و پاکستان از جمله نهادها، سازمان‌ها و کشورهایی بودند که این حمله را محکوم کردند.

ارگ ریاست جمهوری امروز (سه‌شنبه) را به احترام قربانیان حمله به دانشگاه کابل عزای عمومی اعلام کرده است.

دانشگاه کابل نخستین نهاد آموزش عالی در افغانستان است که در سال ۱۳۱۱ خورشیدی تأسیس شد. این دانشگاه با ۲۵ هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه افغانستان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مرتضی

    این گروههای لائیست (اسلام‌گرا) که به هیچ چیز اعتقاد ندارند، با کشتن هر انسان بی‌گناه یک خانه در میان مردم از دست می‌دهند. روزی فرا خواهد رسید که تمام این کثافات را مردم کشورهای مختلف از جمله کشورمان ایران برای همیشه در دل زمین دفن کنیم. آنروز بسیار دور نیست.