ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمار روزانه مبتلایان به کووید-۱۹ در مرز ۹هزار نفر

دست کم ۱۰ استان ایران در هفته منتهی به ۹ آبان با روند صعودی یا شروع پیک جدید بیماری مواجه بوده‌اند. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار افزایش تست‌گیری و توزیع تست ارزان شد.

تعداد روزانه مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به مرز ۹ هزار نفر رسید. گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، نشان می‌دهد دست کم ۱۰ استان در هفته منتهی به ۹ آبان با روند صعودی یا شروع پیک جدید بیماری مواجه بوده‌اند. رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی کشور می‌گوید ایران در میان ۱۰ کشوری که بیشترین میزان مرگ و میر کرونا را تجربه کرده‌اند، قرار گرفته است. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا از مسئولان خواست برای کنترل روند صعودی موارد مرگ و میر کرونا ظرفیت تست‌گیری را بالا ببرند و تست ارزان در اختیار بیماران قرار دهند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

شیوع مرگبار ویروس جدید کرونا در ایران تا فرونشستن فاصله زیادی دارد. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه‌شنبه ۱۳ آبان/۳ نوامبر از مرگ ۴۲۲ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته خبر داد. به گفته او ایران در ۲۴ ساعت گذشته ۸ هزار و ۹۳۲ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا را نیز ثبت کرده است. رقمی که بالاترین میزان ابتلای روزانه به کرونا در ایران محسوب می‌شود.

براساس گزارش وزارت بهداشت ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند و شمار قربانیان این ویروس در ایران به ۳۶ هزار و ۱۶۰ نفر و شمار مبتلایان به ۶۳۷ هزار و ۷۱۲ نفر رسیده است. برخی از مسئولان سازمان نظام پزشکی ایران در روزهای گذشته این ارقام را تا یک چهارم ارقام واقعی برآورد کرده‌اند.

کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت نیز در گزارشی اعلام کرد براساس محاسبات متکی بر آمارهای رسمی، موارد ابتلا و مرگ ومیر در هفته منتهی به ۹ آبان افزایش پیدا کرده و روند گسترش بیماری کووید-۱۹ صعودی بوده است. براین اساس ۱۰ استان سمنان، کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، کرمان، مازندران، تهران، گیلان، فارس و گلستان با روند صعودی یا شروع پیک جدید مواجه بوده‌اند. در هشت استان همدان، مرکزی، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، هرمزگان نیز روند شیوع کرونا ثبات داشته و با تغییرات مختصر صعودی همراه بوده است. در هشت استان قم، آذربایجان شرقی، البرز، زنجان، خراسان رضوی، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم مشاهده شده است.

وزارت بهداشت می‌گوید به نظر می‌رسد دو استان یزد و خراسان جنوبی اخیراً یک پیک را پشت سر گذاشته‌اند و در سه استان لرستان، ایلام و آذربایجان غربی ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد.

نرخ مرگ و میر کرونا: ایران در میان ۱۰ کشور اول

در هفته‌های گذشته افزایش چشمگیر مرگ و میر، وضعیتی فاجعه‌بار را دست کم در تهران و چندین استان دیگر ایجاد کرده است. محمد جزایری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران سه‌شنبه گفت میزان موارد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ ایران را در میان ۱۰ کشوری که بیشترین موارد مرگ را دارند، در بالاترین رده‌ها قرار داده است.

او مهم‌ترین دلیل اختلاف میزان مرگ و میر در برخی کشورها مانند ایران با سایر کشورها را «کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی» عنوان کرد و گفت: مسئولان این کشورها مردم را متقاعد یا مجبور به رعایت این توصیه‌ها کرده‌اند.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی هم یکشنبه گفته بود نرخ مرگ و میر کرونا در ایران به ۱۵ درصد رسیده که ۶ برابر میانگین جهانی (۲,۵ درصد) است.

علاوه بر رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم دیروز دوشنبه تقصیر را متوجه مردم دانست و اعلام کرد افزایش تعداد قربانیان کرونا در ایران به خاطر دیرمراجعه‌کردن به بیمارستان‌هاست. حریرچی بدون اشاره به مسئله کمبود تست کرونا و بحران تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و فرسودگی فیزیکی و روانی مرگبار در میان کادر درمان گفت:

«مشکلی که هم اکنون در مراجعات بیماران کرونایی داریم این است که این افراد یا خیلی زود و یا خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. افراد وقتی خیلی دیر به بیمارستان مراجعه کنند ریه درگیر می‌شود و تعداد مرگ و میرها بالا می‌رود.»

کنترل مرگ و میر در گرو افزایش تعداد تست و کاهش هزینه آن است

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا اما سه‌شنبه در اظهاراتش درباره افزایش نرخ مرگ و میر کرونا در ایران و تهدید جان مبتلایان مسن و دارای بیماری زمینه‌ای، مسئله کمبود تست را برجسته کرد و گفت برای مقابله با شیوع افسارگسیخته بیماری کووید-۱۹ که باعث شده بیماران بدحال بیشتر در معرض مرگ و میر قرار گیرند، «باید میزان انجام تست افزایش یابد و در عین حال تست ارزان در اختیار مردم قرار گیرد».

محرز گفت:‌

«وضعیت شیوع بیماری در کشور بسیار بد است و بیماری زیاد شده است. در عین حال بر تعداد بیماران بدحالی که مسن هستند و به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، افزوده شده است. اگر امکانات تست بیشتر باشد، در مدیریت بیماری بسیار موثر است. در تمام دنیا به این صورت بیماری را کنترل می‌کنند. میزان انجام تست باید افزایش یابد و در عین حال تست ارزان در اختیار مردم قرار گیرد. زیرا در حال حاضر هزینه تست گران است. در دنیا بعد از یافتن فرد مثبت، افراد در تماس با او را هم تست می‌کنند و این اقدام باعث می‌شود که افراد مثبت دیگر هم شناسایی شوند و ایزوله کردن آنها رِیت (نرخ) انتشار را کاهش می‌دهد.»

او افزود:

«تشخیص بیماری در مراحل اولیه میزان مرگ و میر را هم کاهش می‌دهد. هر چقدر بیماری زودتر تشخیص داده شود و تعداد تست‌هایمان بیشتر باشد و افراد بدون علامت را پیدا کنیم، می‌توان آنها را ایزوله کرد تا به دیگران بیماری را منتقل نکنند.»

به گواه وزارت بهداشت ظرفیت تست‌گیری در ایران حدود ۲۵ هزار تست در روز است. محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی اما یکشنبه گفت ایران دست کم به ۸۵ هزار تست در روز نیاز دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    کجا رفت دستگاه فوق مدرن طراحی و ساخت و ساز شده ویروس کرونا یاب صاحبان علم سپاه ؟ کجارفت دارو ودرمان های اسلامی که اقشاری چنین وچنان ها دروصفش می گفتند؟ کجا رفت ارتباطات آنچنانی با حضرت امام زمان و شرکا< ؟ باد هوا بودند؟ اکثریت مردم غیر وابسته حکومتی ازدارو و درمان دریغ شده ومیشوند که بله تلف شدن حق تان است ...اروپا به چنین علوم پزشکی ودستگاه آلات وغیره حریف ویروس کرونا نشده است چه برسد به ایران که مبتلا به دو ویروس شده است یکی ویروس اسلام که ویروس کرونا را به ایران آورد و دیگری ویروس کرونارایج بین مردم ...