ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: احتمال تعطیلی تهران به مدت دو هفته

بحران کرونا در ایران به یک چالش پدافندی تبدیل شده است: دشواری‌های تأمین معیشت و مشکلات فرهنگی و همچنین فرسودگی کادر درمان به بحران دامن زده است.

فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران پیشنهاد داد برای کنترل همه‌گیری ویروس و بازیابی توان و رمق تیم بهداشت و درمان، تهران دو تا سه هفته‌ تعطیل شود. تصمیم‌گیری در این‌باره به هفته آینده موکول شد. در همان حال، علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد که تاکنون شورای عالی امنیت ملی با قرنطینه شهرهای بزرگ مخالفت نکرده است.

تصویری از بازار تجریش
بازار تجریش تهران - آبان ۹۹/ نوامبر ۲۰۲۰ (عکس از عطا کناره / AFP)

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت چهارشنبه ۱۴ آبان اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته هشت هزار و ۴۵۲ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و ۴۱۹ نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده‌اند. مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۶۴۶ هزار و ۱۶۴ نفر رسید و تعداد جانباختگان هم به مرز ۳۷ هزار نفر نزدیک شد. تعداد واقعی مبتلایان و جانباختگان اما دست‌کم بین دو تا سه برابر آمار رسمی است.

بر همین اساس استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

بحران کرونا: یک چالش امنیتی

این احتمال وجود دارد که تهران به مدت دو هفته قرنطینه شود. تصمیم‌گیری در این‌باره اما به هفته آینده موکول شد. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت:

«در تهران، حجم مراجعات ما به بخش‌های بیمارستانی افزایش یافته است. برای کنترل اپیدمی و بازیابی توان و رمق تیم بهداشت و درمان پیشنهاد ما دو تا سه هفته تعطیلی در تهران به غیر از مشاغل امدادی و حیاتی و مشاغلی مانند توزیع مواد غذایی است.»

زالی در ادامه سخنانش گفت:

« الان در تهران بالغ بر ۶۴۰۰ بیمار بستری داریم که عدد قابل توجهی است و حدود ۱۷۰۰ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری و بدحال هستند؛ پرسنل بهداشتی و درمانی ما در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند که متأسفانه مبتلا می‌شوند و از مدار ارائه خدمات خارج می‌شوند.»

در روزهای گذشته شایعاتی وجود داشت مبنی بر آنکه با توجه به بحران اقتصادی، شورای عالی امنیت ملی با قرنطینه پایتخت و سایر شهرهای بزرگ ایران مخالفت کرده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی اما در نشست خبری چهارشنبه ۱۴ آبان خود این موضوع را تکذیب کرد.

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران روز چهارشنبه اعلام کرد که بحران همه‌گیری کرونا در ایران به یک چالش پدافندی تبدیل شده است:

«اگر بحران کوتاه‌مدت باشد، می‌توانیم با یک مدیریت قوی آن را کنترل کنیم ولی اگر مدت زمان بحران طولانی باشد برای مدیریت و مقابله با آن باید به عوامل مختلفی توجه شود. به عبارت دیگر بحران‌های طولانی مدت به عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، قومی، قبیله‌ای و اعتقادی گره می‌خورد و وضعیت پیچیده‌تر می‌شود.»

برگزاری مراسم تدفین و سوگواری و تأمین معیشت و کسب درآمد از جمله این چالش‌هاست. زیرساخت‌های نظام درمان، کمبود تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات لازم، به ویژه اکسیژن مورد نیاز بیماران مبتلا به تنگی نفس بخش دیگری از مشکلات در مقابله به همه‌گیری ویروس کرونا در ایران است.

مجلس به عنوان یکی از کانون‌های انتشار ویروس

سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه ستاد ملی کرونا با اعلام آمار بالای مبتلایان کرونا در مجلس و وزارتخانه‌ها از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستگاه‎های اجرایی و مجلس به تندی گلایه کرد و گفت: زمان ابتلای مجدد به کرونا به یک ماه رسیده است. نمکی گفت:

«الان در وزارتخانه معاون وزیر نداریم که مبتلا نشده باشند. می‌روند در کمیسیون‌های مجلس دور هم می‌نشینند و گرفتار می‌شوند. تعداد قابل توجهی از نماینده‌های مجلس گرفتار شده‌اند، رئیس محترم مجلس گرفتار شده است. در بقیه دستگاه‌های اجرایی هم درصد آلودگی بسیار بالا است. این واقعا نگران‌کننده است که تا این حد افراد فعال در بدنه اجرایی و قانونگذاری کشور مبتلا شوند.»

وزیر بهداشت در ادامه به تجربه خودش در مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد:

«هفته گذشته در جلسه‌ای در مجلس دعوت بودم پس از جلسه تا برگشتم تمام زندگی‌ام را ضد عفونی کردم و همواره مضطرب بودم که گرفتار نشوم. نمایندگان مرتب می‌آیند و توی هم صحبت می‌کنند و فرد را گرفتار می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    اگر طوفانی وگردابی آنچنانی و آنهم برای چند ساعت برشهری نازل شده است بله شهر را تعطیل می کنیم که چنین طوفانی و گردابی ازروی شهر عبور کنندبعدش ظاهر شدن آسمان ذلال خواهد بود ...ولی طوفان کرونا مورددیگری است که تازه ابعاد وسیعی به خود خواهد گرفت و از روی شهر و شهرها عبور نخواهد کرد بلکه ماندگارخواهد شد و ازآسمان ذلال هم خبری نخواهد بود ...بنابه به امار دولتی درتهران وشهرهای حومه تهران بیش از18میلیون جمعیت دارد که اکثرشان زندگی شان وابسته به مشاغلی است که لاعلاجانه باید درخیابان ها و متروها و اتوبوس ها و غیره تردد کنند واندوخته های انبار کرده کالاهای اساسی و غیره ندارند پس تعطیل کردن تهران نتنها علاجی نبوده ونیست ...اگر حکومت ودولت توانائی مایحتاج رسانی به مردم را درب منزل شان را داشتند شاید تعطیل کردن شهر قابل قبول بود ولی چنین نیست ...دریک کوپه قطار مترو درفضای محدود ودربسته که با ازدهامی از مسافران صورت به صورت درکنار هم نفس می کشند هیچ ماسکی اثری نخواهد داشت و درحقیقت مترو یک قطار ویروس کروناست !! کیلو کیلو اخ تف انداختن های معمول و رایج بین مردم در خیابانها و معابر هرچند ماسک برچهره دارند و ازآن هوا تنفس میکنند اثری نخواهد داشت ...