ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: رکورد مرگ‌ومیر در کرمان شکسته شد

از آغاز سال جاری تاکنون آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا در ایران نزدیک به سه برابر و مبتلایان به این ویروس هفت برابر شده است. در کرمان در یک شبانه روز ۲۹ نفر بر اثر کرونا جان باختند.

وضعیت کرونا در ایران به گونه‌ای است که مسئولان وضعیت برخی از شهرها را «سیاه» توصیف می‌کنند. از آغاز سال جاری تاکنون شمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا حدود سه برابر شده است. تنها در کرمان، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ نفر بر اثر این ویروس جان باختند. دولت طرح محدودیت‌های جدید را به ستاد مبارزه با کرونا ارائه داد.

کرونا در ایران ـ عکس از آرشیو

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۱۵ آبان آخرین آمار رسمی مربوط به شیوع کووید۱۹ در ایران را ارائه داد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته با درگذشت ۴۰۶ نفر شمار جان‌باختگان مبتلا به این ویروس به ۳۶ هزار و ۹۸۵ نفر رسید. در این مدت همچنین ۸ هزار و ۷۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شد و مجموع بیماران آن به ۶۵۴ هزار و ۹۳۶ نفر رسید.

به‌گفته سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

طرح محدودیت‌های بیشتر

روزنامه «همشهری» گزارش داده است که اول فروردین سال جاری آمار ابتلای روزانه به کووید۱۹ یک‌هزار و ۲۳۷ نفر و درگذشتگان ۱۴۹ نفر بود. اکنون اما پس از گذشت ۷ ماه و نیم، آمار فوتی‌ها نزدیک به سه برابر و آمار مبتلایان حدود ۷ برابر افزایش یافته است.

این گزارش افزوده است اگر تعداد فوتی‌ها به ۶۰۰ نفر در روز برسد، تعداد مبتلایان در یک شبانه‌روز به بالای ۱۲هزار نفر خواهد رسید.

این در حالی است که حتی آمارهای رسمی که گفته می‌شود واقعی نیست تنها به مراجعه به بیمارستان‌ها محدود می‌شود و ده‌ها هزار نفر برای تست کرونا به آزمایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند که آمارشان در فهرست رسمی وزارت بهداشت ثبت نمی‌شود.

حسین قناعتی، رئیس سابق اتاق فکر ستاد مقابله با کرونای تهران و دبیر اتاق فکر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در این‌باره می‌گوید:

«ما بی‌دلیل به کرونا باختیم، برای حل هر موضوعی باید ابتدا آن را شناخت، تا درست عمل کرد. در اردیبهشت که آمار شیوع کرونا کمی مدیریت شده بود، یکی از مسئولان پشت تریبون رفت و گفت که ما در مدیریت کرونا دنیا را شگفت‌زده می‌کنیم. این همان شگفت‌زدگی دنیاست؟»

روز پنج‌شنبه در جلسه رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پیشنهاد اعمال محدودیت‌های شدیدتر برای مقابله با شیوع کووید۱۹ مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای تصویب به جلسه روز شنبه ستاد ملی ارائه شود. تعطیلی کسب‌وکارهای غیرضروری در تمامی مراکز استان‌ها از ساعت ۱۸ هر روز از تاریخ ۲۰ آبان تا ۲۰ آذرماه و ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در همه مراکز استان‌ها از تاریخ ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر سال جاری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد از جمله این محدودیت‌ها هستند.

رکورد کرونا در کرمان

مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که با جان‌باختن ۲۹ نفر دیگر از مبتلایان به ویروس کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار درگذشتگان این بیماری در سطح استان به یک‌هزار و ۲۷۴ نفر رسید. بدین ترتیب رکورد شیوع این ویروس در استان کرمان شکسته شد.

در این مدت همچنین ۱۲۶ نفر در بیمارستان‌های استان کرمان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بستری شدند.

شهرام حبیب‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۵ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و تعداد فوتی‌های اردبیل به ۷۸۵ نفر رسید. همچنین ۷۹ نفر بیمار جدید در مراکز درمانی اردبیل بستری شده‌اند و این نشان از روند صعودی این بیماری در اردبیل دارد.

به‌گفته حبیب‌زاده، اردبیل و مشگین‌شهر در «وضعیت سیاه» و خلخال و پارس‌آباد در وضعیت قرمز قرار دارند و در هیچ یک از شهرهای استان وضعیت سفید نیست.

سیدموسی خادمی، استاندار لرستان نیز از آغاز محدودیت‌های جدید در این استان از روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه خبر داد و گفت این محدودیت‌ها تا روز جمعه ۲۳ آبان به مدت ۱۰ روز اعمال می‌شود.

براین اساس، در شهر خرم‌آباد مشاغل گروه شماره سه و چهار و در شهرستان‌های پل‌دختر، کوهدشت، نورآباد، دورود و الیگودرز هر سه دسته مشاغل به دلیل وضعیت قرمز تا ۱۰ روز  تعطیل خواهند بود.

وضعیت قرمز خراسان رضوی و ادامه زیارت

در استان خراسان رضوی تعطیلی آموزش‌های حضوری در مدارس مشهد و شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز تا ۲۲ آبان‌ماه به‌مدت یک هفته دیگر تمدید شد.

در این مدت کلیه آموزش‌ها به صورت غیرحضوری و از طریق شبکه شاد دنبال خواهد شد.

در حالی که وضعیت بیشتر شهرهای خراسان رضوی قرمز است، محمدصادق براتی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از طرحی برای زیارت گروهیِ زائران عراقی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.

براتی گفت:

«کاهش تردد زائران یکی از مشکلات بود که با پیگیری‌های صورت‌گرفته و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت محدود حل شده است.»

روز پنج‌شنبه سخنگوی وزارت بهداشت از مردم خواست نکات بهداشتی را هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی رعایت کنند. سیما سادات لاری گفت مردم در صورت امکان «از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند، از سوار شدن به اتوبوس‌ها و یا واگن‌های مترو با جمعیت زیاد و با سیستم تهویه نامناسب به‌طور جد خودداری کنند. در صورت استفاده از مترو و یا اتوبوس حتماً از ماسک استفاده کرده و نسبت به رعایت اصول فاصله‌گذاری یک‌ونیم تا ۲ متر اقدام کنند».

روز گذشته (چهارشنبه) علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران پیشنهاد داد برای کنترل همه‌گیری ویروس و بازیابی توان و رمق تیم بهداشت و درمان، تهران دو تا سه هفته‌ تعطیل شود. تصمیم‌گیری در این‌باره به هفته آینده موکول شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    عاقبت منم کار پیدا کردم البته میدونید تخصص من خبر هست و اینترنت و نرم افزار اما پیدا کردن قبر کنی و مرده شوری حالا مریم دم در قبرستان التماس که من بیکارم و خرجی ندارم تا بهم شغل بدن همه مردمم که دارن میمیرن در ایران درآمد هم دارد طبق اخبار بسم ا..