ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات آمریکا: چشم‌ها به پنسیلوانیا دوخته شده است

سرنوشت انتخابات آمریکا شاید امشب مشخص شود

نتیجه آرای پنسیلوانیا ممکن است پنج‌شنبه شب به وقت واشنگتن مشخص شود. ترامپ در این ایالت فعلاً پیشتاز است و رای این ایالت برای انتخاب مجدد او حیاتی است.

نتایج آرای پنسلوانیا ممکن است پنج شنبه شب به وقت شرق آمریکا (نیمه‌شب تهران) اعلام شود. شمارش آرا هنوز در پنج ایالت جورجیا، کارولینای شمالی، آریزونا، نوادا و پنسیلوانیا ادامه دارد. 

شمارش آرا در پنسیلوانیا ادامه دارد. کارمندان در حال حمل صندوق‌‌های حاوی آرا در فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا- چهارم نوامبر ۲۰۲۰ - عکس از خبرگزاری فرانسه

تا عصر پنج‌شنبه پنجم نوامبر به وقت واشنگتن دی‌سی، جو بایدن با اختلاف اندکی (حدود یک درصد) در آریزونا و نوادا پیشتاز است و دونالد ترامپ در سه ایالت جورجیا، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی از بایدن جلوتر است. ستاد انتخاباتی ترامپ درخواست توقف شمارش آرا در میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا را تقدیم مقامات محلی کرده و درخواست بازشماری آرا در ایالت ویسکانسین را هم کرده است.

مسئولان ایالتی نوادا اعلام کرده‌اند که شمارش آرا تا جمعه صبح متوقف می‌شود و سپس ادامه می‌یابد. نتیجه شاید تا شنبه مشخص نشود. نتیجه آرای پنسیلوانیا ممکن است پنج‌شنبه شب به‌وقت واشنگتن مشخص شود و برای نتیجه نهایی کارولینای شمالی باید دست‌کم تا پایان هفته آینده صبر کنید. نتایج آرای آریزونا ممکن است تا ساعت ۹ شب پنجشنبه (به‌وقت واشنگتن) اعلام شود. آرای جورجیا نیز ممکن است تا پایان روز پنجشنبه روشن شود.

 تا عصر پنج‌شنبه به وقت واشنگتن دی‌سی، جو بایدن بیش از ۷۲ میلیون  رأی عمومی و ۲۵۳  رأی الکترال و دونالد ترامپ بیش از ۶۸ میلیون و ۶۰۰ هزار رای عمومی و ۲۱۴  رأی الکترال را از آن خود کردند.  هر نامزدی که دستکم ۲۷۰  رأی الکترال را کسب کند برنده انتخابات است.

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا رقابت می‌کنند ( عکس از خبرگزاری فرانسه)

  رأی الکترال حیاتی: ایالت پنسیلوانیا

شمارش آرا در پنسیلوانیا با ۲۰  رأی الکترال همچنان ادامه دارد. کتی بوکوار، وزیر امور داخله ایالت پنسیلوانیا عصر پنج‌شنبه به وقت شرق آمریکا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که برنده ایالت پنسیلوانیا ممکن است تا آخر شب مشخص شود.

سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تا حدی به نتیجه رأی این ایالت گره خورده است. حدود ۵۵۰ هزار رأی مانده و احتمال دارد برنده این ایالت بزودی روشن شود.

تام ولف فرماندار پنسیلوانیا گفته است: «چشم جهانیان به پنسیلوانیا دوخته شده است»

مقام‌‌های ایالتی از پیشرفت قابل توجه در شمارش آرا خبر داده‌اند و انتظار دارند زودتر از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد شمارش آرا تکمیل شود.

به دلیل تعداد زیاد رای‌‌های پستی در این ایالت سرنوشت‌ساز، انتظار می‌رفت که شمارش این آرا حتی تا هفته‌های پس از انتخابات ادامه یابد. بر اساس قوانین ایالت پنسیلوانیا کارمندان شمارش آرا پیش از ساعت ۷ صبح روز انتخابات ( به وقت محلی) اجازه شروع شمارش آرای پستی را نداشتند و به همین دلیل و حجم زیاد این آرا احتمال می‌رفت که نتیجه آرا در ایالت پنسیلوانیا دیرتر از سایر مناطق اعلام شود.

این ایالت اکنون مرکز توجه‌ها شده است، کمپین ترامپ چندین شکایت حقوقی در این ایالت مطرح کرده و در یکی از این شکایت‌ها خواهان توقف شمارش آرا شده است. پیش از این، ترامپ در این ایالت اعلام پیروزی کرده بود. او در نخستین ساعات صبح چهارشنبه به وقت واشنگتن و در اولین سخنرانی خود پس از بسته شدن حوزه‌های انتخاباتی در حالی‌که هنوز بیش از یک میلیون رأی ایالت پنسیلوانیا شمارش نشده بود، مدعی شد در این ایالت پیروز شده است. تا عصر روز پنج‌شنبه به وقت محلی در حالی‌که حدود ۹۲ درصد آرا شمارش شده،  ترامپ با بیش از ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار رأی در برابر حدود ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار  رأی بایدن در این ایالت جلوتر است.

اما اغلب رأی‌های شمارش نشده مربوط به آرای پستی و نیزمناطقی است که در انتخابات قبلی به هیلاری کلینتون رأی داده بودند. به همین دلیل باید تا پایان شمارش آرا صبر کرد.

شمارش آرای پستی بیش از سایر آرا زمان می‌برد چون مسولان باید ضمن بررسی دقیق آرا امضاهای آن را با مدارک موجود تطبیق داده و روال اداری ثبت آرای پستی را نیز طی کنند.

▪️ نتایج انتخابات آمریکا تا ساعت ۰۰:۳۰ جمعه ششم نوامبر به وقت تهران (۲۲ پنج‌شنبه پنجم نوامبر به وقت اروپای مرکزی):
👈🏽 رأی الکترال در انتخابات ریاست‌جمهوری: ۲۵۳ برای جو بایدن، ۲۱۴ برای دونالد ترامپ ــ برنده به ۲۷۰ رأی الکترال نیاز دارد
👈🏽 تعداد کرسی‌ها در مجلس نمایندگان: ۲۰۹ کرسی برای دموکرات‌ها، ۱۹۰ کرسی برای جمهوری‌خواهان ــ ۳۶ کرسی باقی مانده
👈🏽 تعداد کرسی‌ها در سنا: ۴۸ کرسی برای دموکرات‌ها، ۴۸ کرسی برای جمهوری‌خواهان ــ ۴ کرسی باقی مانده

شکایت‌های ترامپ 

ترامپ رشته اتهاماتی را متوجه سلامت انتخابات کرده و خواهان توقف شمارش آرا شده است. ساعاتی قبل ستاد انتخاباتی ترامپ بیانیه‌ای تماما با حروف بزرگ به نقل از دونالد ترامپ منتشر کردند.

ترامپ در این بیانیه گفته است: «اگر آرای قانونی را بشمارید، من به آسانی انتخابات را می‌برم! اگر آرای دیرهنگام و غیرقانونی را بشمارید، آنها انتخابات را از ما به سرقت خواهند برد!»

بیانیه ترامپ که توسط ستاد انتخاباتی‌اش روز پنج‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد

ستاد ترامپ چندین شکایت قانونی طرح کرده و خواهان بازشماری آرای ویسکانسین و توقف شمارش آرا در میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا شده است. یک قاضی در میشیگان یک شکایت حقوقی را که در آن ستاد ترامپ خواهان «دسترسی معنادار» به مراکز شمارش آرا شده بود رد کرده است.

از سوی دیگر جو بایدن در توییت اخیر خود که ۶:۴۰ دقیقه عصر پنج‌شنبه به وقت واشنگتن منتشر شد از مردم خواست تا صبور باشند.

جوبایدن نوشت:«مردم صبور باشید. رای‌ها شمرده می‌شوند، ما در جایی که هستیم احساس خوبی داریم»  

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تظاهرات «هر رأی را بشمارید»

معترضان در چندین شهر در نقاط مختلف آمریکا چهارشنبه شب به خیابان‌ها آمده بودند و از مقام‌های انتخاباتی خواستند تا «هر رأی را بشمارند».

در شهر نیویورک و در خیابان پنجم منهتن، هزاران نفر ضمن عبور از کنار مغازه‌های لوکسی که با چوب ویترین خود را از ترس ناآرامی و غارت پوشانده بودند، در تظاهراتی نسبتا  آرام و صلح آمیز خواهان ادامه شمارش آرا شدند. در گوشه‌ای از این تظاهرات عده‌ای به نحوه کار پلیس اعتراض کردند که جو ناآرام شد و پلیس حدود ۲۰ نفر را بازداشت کرد.

تظاهرات مشابهی در چندین شهر دیگر آمریکا از جمله لس‌آنجلس، سیاتل، هیوستون، پیتسبورگ، مینیاپولیس و سن دیه‌گو برگزار شد. گروهی از تظاهرکنندگان مقابل شهرداری شهر دالاس (ایالت تگزاس) تجمع کردند. در شیکاگو نیز معترضان در حالی‌که به سمت مرکز شهر تظاهرات می‌کردند، خواهان تکمیل روند شمارش آرا شدند.

در فیلادلفیا شهری که شمارش آرا در آن ادامه دارد، گروهی به  خیابان آمده و خواهان آن شدند که همه رای‌ها شمرده شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برخی از اعتراض‌های چهارشنبه شب توسط گروه‌هایی که با ائتلاف «حمایت از نتیجه» -  که ائتلافی از سازمان‌های مردم‌نهاد و اتحادیه‌های کارگری است - سازمان یافته بود. 

در مینیاپولیس تظاهرکنندگان درخواست‌های دیگری از جمله در رابطه با مهاجرت، تغییرات اقلیمی و عملکرد پلیس را نیز مطرح می‌کردند، پایس مینیاپولیس ده‌ها نفر را بازداشت کرد.

پلیس ایالتی مینیاپولیس تعدادی از معترضان و خبرنگاران را شب چهارشنبه ۴ نوامبر بازداشت کرد. بازداشتی‌ها همگی همان شب آزاد شدند- عکس از خبرگزاری فرانسه

برخی از این تظاهرات برنامه‌ریزی شده بود و برخی خودجوش بود اما پس از تهدید ترامپ به توقف شمارش آرا صورت گرفت.

تظاهرات «رأی‌ را نشمارید»

روز  چهارشنبه و پیش از این رشته تظاهرات، تعدادی از طرفداران ترامپ نیز با شعار « رأی‌ها را نشمارید» در شهر دیترویت (ایالت میشیگان) در برابر یک مرکز شمارش آرا تجمع کرده بودند. رأی‌ ایالت میشیگان را بایدن برده است. تظاهرات کمی پیش از‌ آن که پیروزی بایدن در این ایالت اعلام شود آغاز شد.

در شهر فینیکس، ایالت آریزونا، تظاهرکنندگان طرفدار ترامپ که برخی از آنها مسلح بودند، در برابر کنگره ایالتی تجمع و خواهان توقف شمارش آرا شدند. کمی پیش از آغاز این تظاهرات چندین سازمان خبری از جمله آسوشیتدپرس و شبکه خبری فاکس از پیروزی بایدن در این ایالت خبر داده بودند. برخی از معترضان شعار می‌دادند «شرم بر فاکس».

در منطقه ماریکوپای ایالت آریزونا، کلانتری تعدادی از ماموران خود را برای حفاظت از یک مرکز رای‌گیری و ممانعت از ورود معترضان به مرکز اعزام کرد

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شب پیش از آن سه‌شنبه چندین شهر دیگر آمریکا از واشنگتن‌دی‌سی تا سیاتل صحنه تظاهرات پراکنده بود، اما از خشونت و ناآرامی گزارشی منتشر نشد.

رییس جمهوری بعدی روز بیستم ژانویه بر روی پله‌های ساختمان کاپیتول (کنگره) در پایتخت  سوگند یاد می کند و سپس راهی کاخ سفید به آدرس شماره ۱۶۰۰ خیابان پنسیلوانیا در شهر واشنگتن دی‌سی می‌شود تا چهار سال رهبر منتخب مردم در آمریکا باشد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.