ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برهم صالح قانون جدید انتخابات عراق را امضاء کرد

بر اساس این قانون نیروهای مستقل می‌بایست از بخت بیشتری برای دستیابی به کرسی‌های پارلمان برخوردار شوند.

رئیس جمهوری عراق قانون جدید انتخابات آن کشور را امضاء کرد. بر اساس این قانون نیروهای مستقل می‌بایست از  بخت بیشتری برای دستیابی به کرسی‌های پارلمان عراق برخوردار شوند. برگزاری انتخابات پارلمانی سال آینده عراق در گروی تصویب این قانون بود.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق بر ضرورت برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در یک رأی‌گیری شفاف که اعتماد از دست رفته شهروندان عراقی به نظام سیاسی در کشور را مجدداً به آن‌ها برگرداند تأکید کرد.

بر اساس قانون جدید انتخابات عراق ۱۸ استان این کشور به دایره‌های انتخاباتی متعددی تقسیم شده‌اند و به این ترتیب احزاب سیاسی دیگر نمی‌توانند به‌ آسانی کرسی‌های پارلمان را تصاحب کنند. بر اساس قانون جدید نامزدانی که بیشترین تعداد رأی در حوزه انتخابی خود را به دست بیاورند به پارلمان راه پیدا می‌کنند.

 یکی از مهم‌ترین خواسته‌های معترضان عراقی تصویب قانون انتخابات جدیدی بود که به فرقه‌گرایی و انحصارطلبی و به فساد در دستگاه‌های دولتی و غارت منابع ملی کشور خاتمه دهد. در جریان اعتراضات عراق صدها نفر کشته و محروح شدند.

رئیس جمهوری عراق گفت قانون جدید انتخابات بی‌عیب و نقض نیست اما نمایانگر پیشرفت در عرصه سیاسی است و از این ظرفیت برخوردار است که اصلاحات آینده را تضمین کند.

برهم صالح در ادامه سخنانش خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام و ثبت‌نام الکترونیکی رأی‌دهندگان و اصلاح کمیسیون انتخابات شد.

علاوه بر تصویب قانون جدید انتخابات، می‌بایست ساز و کار تازه‌ای هم برای انتخاب قضات دیوان عالی به عنوان نهاد ناظر بر اجرای قانون اساسی عراق تدوین شود. هنوز بر سر این ساز و کار اختلاف وجود دارد.

صالح در سخنانی که شامگاه پنجشنبه ۵ نوامبر/ ۱۵ آبان ایراد کرد گفت:

«ما باید یک فضای سیاسی ایجاد کنیم که به تشکیل یک دولت قوی و خاتمه رنج و عذاب شهروندان بینجامد.»

رئیس جمهوری عراق در ادامه سخنانش افزود:

«ما تلاش کردیم با تصویب قانون انتخابات برای همه نمایندگان مردم از هر قشر و گروهی امکان راهیابی به پارلمان را فراهم کنیم، بدون آنکه مانند گذشته با مشکلاتی مانند تقلب انتخاباتی و تحریف آرای شهروندان روبرو شویم.»

پارلمان عراق اوایل هفته جاری قانون جدید انتخابات را تصویب کرده بود.

پارلمان عراق ۳۲۹ کرسی دارد و آخرین بار در سال ۲۰۱۸ انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار شد. معترضان خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام بودند.

همزمان با این تحولات در استان دیالی در شمال بغداد در جریان دو انفجار دست‌کم سه زن و سه پلیس جان خود را از دست دادند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را به عهده نگرفته است.

گروه دولت اسلامی (داعش) در این منطقه همچنان فعال است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.