ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: درهای بیمارستان‌های تهران را به روی بیماران می‌بندند

انفعال وزارت بهداشت به سردرگمی‌ها دامن زده است. در این میان ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده است.

برای مهار موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا در ایران محدودیت‌های ساعتی مطابق الگوی اروپا در دستور کار قرار گرفته است. اما ظاهراً اعمال هرگونه محدودیت مخالفت‌هایی هم در پی دارد. انفعال وزارت بهداشت به سردرگمی‌ها دامن زده است. در همان حال شمار مبتلایان و جانباختگان کووید-۱۹ در ایران همچنان رو به افزایش و ظرفیت بیمارستان‌ها هم تکمیل شده است، تا آن حد که مسئولان قصد دارند ورودی بیمارستان‌ها را مسدود کنند.

احتمال محدودیت‌های ساعتی برای مقابله با کرونا و انسداد ورودی بیمارستان‌ها برای جلوگیری از اشغال تخت‌ها (عکس: همشهری)

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت جمعه ۱۶ آبان اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته هشت هزار و ۸۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شدند. کمتر از نیمی از مبتلایان می‌بایست در بیمارستان‌ها بستری شوند. ۴۲۴ نفر هم در ۲۴ ساعت گذشته در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب شمار جانباختگان به ۳۷ هزار ۴۰۹ نفر رسید.

بر همین اساس استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند. استان تهران همچنان به عنوان تقاطعی برای گسترش و انتشار ویروس کرونا عمل می‌کند.

انسداد ورودی بیمارستان ها

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران اعلام کرد که بخش‌های بیشتری از بیمارستان‌های پایتخت به مراقبت و مداوای بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ اختصاص می‌یابد. این امر بدان معناست که سایر بیماران، از جمله بیماران سرطانی و بیماران قلبی از خدمات لازم یا برخوردار نمی‌شوند و یا این خدمات را با تأخیر دریافت می‌کنند. از شمار کسانی که به سبب تکمیل ظرفیت‌های بیمارستانی جان خود را از دست می‌دهند، آمار قابل اتکایی در دست نیست. زالی گفت:  

«طی یک هفته اخیر تعدادی از بخش‌های عادی بیمارستان‌ها به بخش‌های ویژه کرونایی تبدیل شده‌اند. بدانید تهران در وضعیت خطرناکی قرار دارد و اگر  شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند، با نارسایی‌های درمانی زیادی  روبه‌رو خواهیم شد.»

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت:

«تنها راه این موضوع بسته شدن ورودی‌های بیمارستان‌هاست.»

در جلسه روز گذشته (پنجشنبه ۱۵ آبان) روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد کمیته‌های امنیتی و اجتماعی و بهداشت و درمان موضوع تعطیلی کسب و کارهای غیرضروری در همه مراکز استان‌ها از ساعت ۱۸ هر روز از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر و ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در همه مراکز استان‌ها از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر سال جاری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای تصویب به جلسه روز شنبه ستاد ملی ارائه شود.

با توجه به دوره نهفتگی بیماری آثار هر نوع محدودیت یا تصمیم‌گیری حداقل دو هفته بعد مشخص می‌شود و با این‌حال اعمال هرگونه محدویتی مخالفت‌هایی هم در پی دارد و وزارت بهداشت هم با دست بسته اقدام می‌کند و در همان حال نظام درمان هر دم فرسوده‌تر از قبل می‌شود.

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که در هشت ماهی که از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران می‌گذرد، تا پایان مهرماه ۵۰۰ میلیون یورو برای مقابله با کرونا هزینه شده است. حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز به حمایت از افراد آسیب‌پذیر اختصاص داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.