ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سایه مرگبار شیوع کووید-۱۹ بر ایران سنگین‌تر شد

بحران شیوع کنترل‌نشده ویروس کرونا جان دست کم ۴۵۹ نفر دیگر را در ایران گرفت. رئیس شورای شهر تهران می‌گوید هیچ شهری در جهان به اندازه تهران از شیوع کرونا «تلفات» نمی‌دهد.

بحران شیوع کنترل‌نشده ویروس کرونا و افزایش تعداد بیماران کووید-۱۹ نیازمند به بستری، جان دست کم ۴۵۹ نفر دیگر را در ایران گرفت. به‌رغم اعمال نسبی محدودیت‌ها در تهران و دیگر شهرهای ایران، هنوز هیچ برنامه مشخصی برای رسیدگی به وضعیت بیمارستان‌ها، تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و فشار مرگبار فیزیکی و روانی بر کادر درمان مشاهده نمی‌شود. «کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا» اعلام کرد دست کم ۱۴ استان در هفته گذشته با ادامه روند صعودی مرگ و میر و شروع پیک چدید مواجه بوده‌اند. رئیس شورای شهر تهران نیز گفت هیچ شهری در جهان به اندازه تهران از شیوع کرونا «تلفات» نمی‌دهد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

شمار رسمی قربانیان ویروس جدید کرونا در ایران بازهم افزایش پیدا کرد تا در موارد مرگ و میر کرونا رکورد تازه‌ای ثبت شود. در شرایطی که به تایید برخی از مقام‌های رسمی ستاد مقابله با کرونا و نظام پزشکی ایران آمارهای واقعی تا سه برابر آمارهای رسمی‌ست، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه ۱۸ آبان از مرگ ۴۵۹ بیمار کووید-۱۹ دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. طبق گزارش وزارت بهداشت در همین مدت ۹ هزار و ۲۳۶ مورد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران به ثبت رسیده است که ۲هزار و ۷۱۲ نفر از این افراد در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. بدین ترتیب شمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۶۸۲ هزار و ۴۸۶ نفر و شمار قربانیان این ویروس به به ۳۸ هزار و ۲۹۱ نفر رسیده است. دست کم ۵ هزار و ۵۲۳ بیمار کووید-۱۹ در وضعیت حاد بیماری و در معرض خطر مرگ قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رقم قربانیان کووید-۱۹ در ایران به بالاترین حد خود رسیده است گفت: « علت این وضعیت افزایش موارد بستری این بیماری در بیمارستانها و مراکز درمانی در هفته های اخیر است».

هشدار دوباره درباره افزایش مرگ و میر کرونا در تهران

شیوع کرونا در پایتخت نیز به مرگبارترین وضعیت خود رسیده است.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران یکشنبه گفت: دیگر کم کم به مرگ‌های روزانه ۲۰۰ نفر در تهران می‌رسیم. در حالی که وزارت بهداشت شمار کل بیماران کووید-۱۹ دارای وضعیت حاد در ایران را بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است، خدا کرمی از بستری‌شدن ۶ هزار بیمار مبتلا به کرونا در تهران خبر داد و گفت: نزدیک به ۳هزار نفر از آن‌ها به دستگاه [اکسیژن] متصل هستند و به همین دلیل امکان بالا[تر] رفتن آمار مرگ و میر وجود دارد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران همچنین گفت ستاد مقابله با کرونا «باوجود درخواست‌های مکرر» به تعطیلی دوهفته‌ای تن نداده است و دستورالعمل «ناقص و ضعیفی» که ابلاغ شده نیز کنترل نشده و اجرا نمی‌شود.

او اضافه کرد: دولت به دورکاری حداقل ۵۰ درصد نیروی انسانی نهادها توصیه کرده اما «بسیاری از دستگاه‌های خود دولت، نظیر وزارت راه و شهرسازی، ‌ وزارت صمت، این مهم را  اجرا نمی‌کنند و شهروندان به آن معترض هستند».

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز گفت مسئولین تصمیم‌گیرنده «جسارت و اراده لازم برای تعطیلی دوهفته تا ۲۰ روز در تهران را ندارند.» و به‌رغم «افزایش چشمگیر تلفات کرونا در تهران، متاسفانه ستاد ملی کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی بر تعطیلی نداده است».  

او ضمن اشاره به افزایش چندبرابری نرخ مرگ و میر کرونا در ایران گفت:

«در تهران روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ انسان به دلیل ابتلا به کرونا و آلودگی هوا کشته می شوند و این میزان تلفات در هیچ شهری در جهان وجود ندارد و اگر اقدامی نشود می تواند این عدد بالاتر هم برود»

رئیس شورای شهر تهران از حسن روحانی، رئیس جمهوری خواست «دستور تخصیص حداقل یک میلیارد دلار را بصورت فوری برای ساماندهی بحران سیستم حمل و نقل عمومی در تهران صادر کند».  

روند صعودی شیوع کرونا و پیک جدید در دست کم ۱۴ استان ایران

همزمان «کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا» در وزارت بهداشت در گزارشی اعلام تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن در هفته منتهی به ۱۶ آبان همانند هفته منتهی به ۹ آبان «همچنان بالاست و در ۱۴ استان نیز روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شده است».

طبق گزارش روز یکشنبه سخنگوی وزارت بهداشت، ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند که استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان را شامل می‌شوند. استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

دو برابر شدن تعداد بیماران نیازمند به بستری

بنابر گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، در هفته اخیر یعنی از نهم تا ۱۶ آبان، ۱۹ هزار و ۱۹۴ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در بیمارستان‌های ایران بستری شده‌اند. در هفته منتهی به ۹ آبان اما تعداد بستری‌ها ۱۰ هزار و ۷۳ نفر بود و تقریبا دوبرابر شده است.  به‌علاوه در هفته منتهی به ۱۶ آبان ۲هزار و ۹۶۳ شهروند در ایران جانشان را به خاطر ابتلا به کووید-۱۹ از دست دادند. این رقم در هفته منتهی به ۹ آبان ۲ هزار و ۹۵۶ نفر گزارش شده بود. برپایه این گزارش تعداد موارد ابتلا نیز از ۶۶ هزار و ۸۳۳ در هفته منتهی به ۹ آبان به ۸۲ هزار و ۶۴۷ در هفته منتهی به ۱۶ آبان رسیده است.

این آمارها در مدت مشابه در تهران نیز رشد صعودی داشته‌اند، به طوری‌که در عرض یک هفته تعداد موارد بستری از ۱۷۷۱ نفر به ۳هزار و ۱۰۶ بیمار، تعداد کشته‌شدگان از ۲۸۸ نفر به ۳۸۶ نفر و تعداد موارد ابتلا از ۳هزار و ۵۰ به ۳ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است. از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۱۶ آبان، تعداد کل موارد بستری مبتلا به کووید-۱۹ در استان تهران ۴۴ هزار و ۳۹۱ نفر، تعداد موارد فوت ناشی از کرونا ۵ هزار و ۶۷۲ نفر و تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۴۴ هزار و ۱۱۸ نفر گزارش شده است.

در حالی‌که هنوز هیچ داروی قطعی و تاییدشده برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا یا درمان کووید-۱۹ در دسترس عموم قرار ندارد و ستاد مقابله با کرونا بارها درباره استفاده از خوددرمانی و ترویج شبه‌داروها هشدار داده است، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکشنبه از راه‌اندازی «مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی» خبر داد و آن‌را «گامی در جهت تحقق سیاست‌های رهبر ایران دانست». او گفت: «اگر کسی در حوزه طب سنتی برای مقابله با کرونا ادعایی دارد، به گفته مقام معظم رهبری نباید به سخره گرفته شود، باید آن ها را به طرح موضوع دعوت کنیم و ادعای آنها را ارزیابی و پاسخ دهیم.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صحنه تکاندهنده دفن فوتی های کرونا در لردگان چهارمحال بختیاری۱۰ آبان

    شنبه ۱۷ آبان #ارسالی صحنه تکاندهنده دفن فوتی های کرونا در لردگان چهارمحال بختیاری۱۰ آبان در یه روز تعداد زیادی از مردم لردگان به علت کرونا فوت شدن و مجبور شدن دست جمعی خاکشون کننخیلی دردناکه این ها هموطنان ماهستن که قربانی نادانی مسئولین بی لیاقت میشن

  • "عوارض جدیدی از کرونا در ایران ظهور کرده"

    پیام شهروندی... هشدار #کرونا اردوی کار: شهروند نیما کردستانی نوشته: «ظاهرا عوارض جدیدی از کرونا در ایران ظهور کرده است به طوری که فرد مبتلاء بعداز چند روز از بهبودی دچار حمله ای نامشخص میشود و تمام بدنش کبود و جان میدهد، متاسفانه در ۱۰روز گذشته ۳نفر ازبستگان من که هیچ ارتباطی باهم نداشتند با عوارض مشابه در کردستان بدین گونه جان دادند.!» @NimaKurdstani