ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اکسیوس: سیلی از تحریم‌های تازه علیه ایران در راه است

دولت ترامپ قصد دارد در هماهنگی با اسرائیل با تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی ایران، بازگشت بایدن به برجام را دشوار کند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و وزیر خارجه آمریکا در هفته‌های باقی‌مانده رایزنی‌های سنگینی را با اسرائیل، عربستان سعودی، امارات و بحرین آغاز می‌کنند. هدف آن‌ها سرازیر کردن سیلی از تحریم‌ها به سمت ایران است.

اکسیوس: سیلی از تحریم‌های تازه در راه است

آکسیوس شامگاه یکشنبه ۸ نوامبر / ۱۸ آبان در گزارشی ادعا کرد که دولت ترامپ قصد دارد در هماهنگی با اسرائیل و چند کشور عربی خلیج فارس مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید علیه ایران را وضع کند. بر اساس این گزارش، این تحریم‌ها قرار است در ۱۰ هفته آینده تا پایان دولت ترامپ و روی کار آمدن دولت بایدن در ۲۰ ژانویه اعمال شوند. آکسیوس به نقل از دو منبع اسرائیلی که نام آن‌ها افشا نشده نوشت: دولت ترامپ معتقد است چنین «سیلی» از تحریم‌ها فشار بر ایران را افزایش می‌دهد و کار دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را دشوار می‌کند.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دوشنبه ۹ نوامبر / ۱۹ آبان با بنی گانتز، وزیر دفاع و با گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل دیدار و گفت‌گو می‌کند. هدف از این دیدار رایزنی درباره برنامه دولت ترامپ برای سرازیر کردن سیلی از تحریم‌ها به سمت ایران است. آبرامز در پاسخ به خبرنگاران ترجیح داد دراین‌باره سکوت کند.

به گزارش اکسیوس آبرامز پیش از این در یک جلسه توجیهی پشت درهای بسته اعلام کرده بود که دوات ترامپ قصد دارد تا ۲۰ ژانویه، هر هفته مجموعه‌ای از تحریم‌های تازه علیه ایران را اعلام ‌کند. منابع اسرائیلی به خبرنگار آکسیوس گفته‌اند این تحریم‌ها به برنامه هسته‌ای ایران ارتباط ندارند بلکه ظاهراً برنامه موشکی سپاه و حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های شیعه مسلح در خاورمیانه را نشانه می‌روند.

قرار است که الیوت آبرامز بعد دیدار و گفت‌وگو با وزیر دفاع و وزیر خارجه اسرائیل به ابوظبی و ریاض سفر کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز ۱۸ نوامبر/۲۸ آبان وارد اسرائیل می‌شود و احتمالاً از چند کشور دیگر در خاورمیانه دیدار می‌کند. هدف از این دیدارها اعمال فشار بیشتر بر روی جمهوری اسلامی ایران است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از آنکه وزیران دفاع و خارجه اسرائیل پیروزی بایدن را در انتخابات آمریکا تبریک گفتند، با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«ما نزدیک به ۴۰ سال است که یک رابطه شخصی طولانی و گرم داریم و من شما را به عنوان یک دوست بزرگ اسرائیل می شناسم.مشتاقانه منتظر همکاری با هر دوی شما برای تقویت بیشتر اتحاد ویژه بین ایالات متحده و اسرائیل هستم.»

پیش از آن وزیران خارجه و دفاع اسرائیل پیروزی بایدن را به او تبریک گفته بودند.

نگرانی ریاض

به گزارش خبرگزاری رویترز ریاض نگران بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای با ایران است.

 مقامات سعودی در ارسال پیام تبریک برای جو بایدن تعلل کردند اما سرانجام ملک سلمان، پادشاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی شامگاه گذشته با یک روز تأخیر پیروزی بایدن را به او تبریک گفتند. بر اساس گزارش رویترز ملک سلمان بر روابط دیرینه و راهبردی دو کشور تأکید کرد.

یک منبع سیاسی در عربستان به رویترز گفته ریاض پتانسیل تعامل و همکاری با هر رئیس جمهوری را در آمریکا دارد زیرا به گفته او «ایالات متحده کشور نهادهای قانونی است و همکاری‌های نهادی زیادی بین عربستان سعودی و ایالات متحده وجود دارد.»

ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی یکشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای نیوز گفت: بایدن منافع آمریکا را در منطقه فراموش نمی‌کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یکشنبه‌ شب از آمادگی ایران برای همکاری در راستای تحقق منافع مشترک با کشورهای منطقه خبر داد. ظریف در توئیتی به زبان عربی خطاب به همسایگان نوشت:

«ترامپ رفت؛ ما و همسایگانمان ماندیم. دست‌های خود را برای همکاری جهت تحقق منافع مشترک مردم و کشورهایمان دراز می‌کنیم. ما همه را به گفت‌وگو دعوت می‌کنیم؛ چرا که تنها راه پایان دادن به اختلافات و تنش‌هاست. همه با هم برای ساخت آینده‌ای بهتر برای منطقه‌مان.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.