ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: کشاکش بر سر تعطیلی کشور

۲۶۳ روز از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران می‌گذرد. مراکز درمانی نیازمند بازیابی توان خود هستند. روحانی اما با تعطیلی کشور مخالف است.

بر اساس آمارهای رسمی تعداد اشخاصی که در ایران در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهند، در ۲۶۳ روزی که از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در کشور می‌گذرد به بالاترین حد رسیده است. تعطیلی تهران و برخی از مراکز استان و کانون‌های همه‌گیری ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفته است. رئیس جمهوری اسلامی اما ظاهراً با تعطیلی تهران موافق نیست.

۲۶۳ روز از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران می‌گذرد. مراکز درمانی نیازمند بازیابی توان خود هستند. روحانی اما با تعطیلی کشور مخالف است. - (Photo by - / AFP)

با آغاز موج سوم همه‌گیری کرونا که تعطیلات تابستانی و سفرهای مکرر و همچنین برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر همراه با برگزاری کنکور سراسری و بازگشایی زودهنگام مدارس بدان دامن زد، شمار مبتلایان روزانه از مرز ۹ هزار نفر عبور کرده و تعداد جانباختگان نیز به ۳۹ هزار نفر نزدیک شده است.

سیما سات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت دوشنبه ۱۹ آبان اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک سوم آن‌ها می‌بایست در بیمارستان‌ها بستری شوند. ۴۵۸ نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

تعداد واقعی مبتلایان و جانباختگان دو تا سه برابر آمار رسمی وزارت بهداشت است.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

کشمکش بر سر تعطیلی دو هفته‌ای کشور

 از ۶ آبان سال جاری روند ابتلا شدت گرفته است. همزمان در کانون‌های همه‌گیری به ویژه در تهران و استان البرز کادر درمان خسته  فرسوده شده و ظرفیت‌های بیمارستان هم مدت‌هاست که تکمیل شده است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در جلسه‌‌ای که رئیسان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با وزیر بهداشت برگزار کردند، موضوع تعطیلی دو هفته‌ای کشور مطرح شد. به جز تهران، بسیاری از بیمارستان‌ها در شهرهای بزرگ کشور نیازمند بازیابی توان خود هستند. سیما سادات لاری گفت:

«بسیاری از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این تقاضا را دارند که تعطیلی دو هفته‌ای برای بازیابی توان نظام سلامت اجرایی شود. در این زمینه باید ستاد ملی تصمیم‌گیری کند.»

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه ۱۹ آبان در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا تاکید کرد که باید تهران و کلانشهرها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شوند. در غیر این صورت هفته آینده مجلس طرح دو فوریتی را برای الزام دولت به این کار ارائه خواهد کرد.

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت همه مشاغل گروه‌های ۲، ۳و ۴ غیر از مشاغل خدماتی و امدادی از ساعت ۶ عصر روز دوشنبه ۱۶ آبان به ‌مدت یک‌ماه ممنوع می‌شود.

شهریاری در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت:

«تعطیلی مشاغل از ساعت ۶ بعد از ظهر شبیه شوخی است که با این محدودیت‌ها هیچ تغییری در کلانشهرها به خصوص تهران مشاهده نمی‌شود. نمی‌توان امیدوار بود با این شیوه شاهد کاهش مرگ و میر باشیم. امیدواریم ستاد دولتی مبارزه با کرونا قدری به خود آید و تصمیمات قاطعانه‌ای بگیرد از جمله آنکه تهران و کلانشهرها به مدت دو هفته تعطیل شوند ما این پیشنهاد را به وزیر بهداشت هم داده‌ایم.»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که خود نیز پزشک است و پیش از این اظهاراتش در اعتراض به خرید و فروش کلیه خبرساز بود، در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت:

«اگر قرار باشد شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند ما هفته آینده طرح دو فوریتی را ارائه خواهیم داد تا دولت را موظف به انجام اقداماتی کنیم که از جمله آن تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها است.»

حسینعلی شهریاری همچنین گفت:

«به نظر من آقای رئیس‌جمهور و کمیته اقتصادی دولت موافق تعطیلی تهران و مراکز استان‌ها به دلیل وضعیت خطرناک کرونا نیستند.»

طرح جدید ستاد ملی مقابله با کرونا نه‌تنها در تهران که از ۲۰ آبان در همه استان‌هایی که به تشخیص استانداران در وضعیت قرمز قرار دارند، اجرا می‌شود. استان‌ها و کلانشهرهایی که شیوع کرونا در آنها پرشتاب است ملزم به اجرای این طرح خواهند بود.

رئیس پلیس اماکن فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از همه اتحادیه‌ها و دستگاه‌های اجرایی خواست بدون هیچگونه اغماضی مقررات ابلاغی تازه در محدود کردن فعالیت واحدهای صنفی از ۲۰ آبان را رعایت کنند:

«سال گذشته تجربه خوبی را برای محدود کردن فعالیت اصناف با همکاری اتحادیه‌ها و مجموعه‌های نظارتی کسب کردیم. در آن زمان مانند امروز همه رده‌های شغلی دارای این محدودیت‌ها بودند و با شناخت کامل از توانایی‌ها و محدودیت‌هایی که داریم تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت‌های تازه ایجاد شده، برای حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری اقدام کنیم.»

هفته گذشته فرمانده سپاه پاسداران از آمادگی سپاه برای ورود به بحران خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.