ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت آمریکا معامله تسلیحاتی با امارات را تصویب کرد

دولت ترامپ تصمیم خود برای ارائه مجوز فروش ۲۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار تسلیحات پیشرفته به امارات متحده عربی را به اطلاع کنگره رساند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دولت ترامپ تصمیم خود برای ارائه مجوز فروش ۲۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار تسلیحات پیشرفته به امارات متحده عربی را به اطلاع کنگره رساند.

هواپیمای جنگنده اف-۳۵ (عکس: شاتر استاک)

بر اساس بیانیه وزیر خارجه آمریکا این تسلیحات شامل ۵۰ هواپیمای جنگنده اف-۳۵ به ارزش ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، یک مجموعه سلاح‌های هوا به هوا و هوا به زمین به ارزش ۱۰ میلیارد دلار، و ۱۸ پهپاد به ارزش دو میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار است.

پمپئو در ادامه این بیانیه اعلام کرد تصمیم دولت ترامپ برای فروش این سلاح‌ها به امارات نمایانگر روابط رو به رشد واشنگتن و ابوظبی بعد از عادی‌سازی روابط آن کشور با اسرائیل و نیاز امارات به تسلیحات پیشرفته «برای مقابله و دفاع از خود در برابر تهدیدهای فزاینده ایران» است. وزیر خارجه آمریکا در این بیانیه نوشته است:

«توافق تاریخی امارات متحده عربی با اسرائیل در چارچوب توافق آبراهام (ابراهیم) این امکان را فراهم کرده است که جغرافیای راهبردی منطقه به شکل مثبتی تغییر کند. دشمنان ما، به ویژه ایران از این موضوع آگاه‌اند و از هیچ کاری برای ایحاد اختلال در این پیروزی رویگردان نیستند.»

پنجشنبه ۱۳ اوت / ۲۳ مرداد واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو در بیانیه‌ای مشترک حصول توافق برای عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل را اعلام کردند. از این توافق به عنوان توافق آبراهام (ابراهیم) یاد می‌شود.

اسرائیل پیش از این با فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات مخالفت کرده بود. اما بعد از مدتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تلویحاً موافقت اسرائیل با فروش این تسلیحات یشرفته به امارات موافقت کرد. وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل تضمین داده بود که برتری تسلیحاتی آن کشور در برابر کشورهای عربی حفظ می‌شود.

سفر وزیر خارجه آمریکا به اروپا و خاورمیانه

همزمان با این تحولات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توییتر از سفر خود به اروپا و خاورمیانه برای بررسی «برخی موضوعات مهم» از جمله «رفتار مخرب ایران» و موقعیت‌های به وجود آمده در اثر حصول توافق آبراهام خبر داد.

در این فاصله، روز گذشته (سه‌شنبه) الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد. سلمان با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد:

«در این دیدار همکاری مثبت مشترک برای تقویت ثبات در منطقه و راهکارهای تعامل با عوامل تهدیدکننده امنیت منطقه‌ای در چارچوب مشارکت استراتژیک دو کشور را بررسی کردیم.»

آبرامز دوشنبه ۹ نوامبر / ۱۹ آبان با بنی گانتز، وزیر دفاع و با گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل دیدار و گفت‌گو کرده بود. هدف از این دیدار رایزنی درباره برنامه دولت ترامپ برای سرازیر کردن سیلی از تحریم‌ها به سمت ایران اعلام شده بود.

ریاض نگران بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای با ایران است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.