ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تمدید قرار بازداشت حمید نوری در سوئد برای چهار هفته دیگر

چهاردهمین جلسه دادگاه حمید نوری (عباسی) برای تمدید قرار بازداشت این متهم به جنایت علیه بشریت از طریق مشارکت در کشتار ۶۷ در استکهلم برگزار شد. نوری به حکم قاضی به‌ مدت چهار هفته دیگر یعنی تا ۹ دسامبر/ ۱۹ آذر، همچنان در بازداشت خواهد ماند.

چهارشنبه ۱۱ نوامبر / ۲۱ آبان چهاردهمین جلسه دادگاه حمید نوری (عباسی) برای تمدید قرار بازداشت این متهم به جنایت علیه بشریت از طریق مشارکت در کشتار ۶۷ در استکهلم سوئد برگزار شد. حمید نوری به حکم قاضی دادگاه به‌ مدت چهار هفته دیگر یعنی تا ۹ دسامبر/ ۱۹ آذر، همچنان در بازداشت باقی خواهد ماند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

ایرج مصداقی، فعال حقوق بشر و از جان به ‌در بردگان اعدام‌های دسته‌جمعی مخالفان سیاسی در سال ۶۷ که از شاکیان پرونده حمید نوری هم محسوب می‌شود، درباره تمدید قرارهای بازداشت نوری می‌گوید: 

«این تمدید بازداشت‌ها برای این است که دادستان وقت کافی برای تحقیق از شاهدان و شاکیان پرونده حمید نوری در اقصی نقاط دنیا داشته باشد و همچنین بتواند اسناد و مدارک لازم را جمع‌آوری کند.»

مصداقی با ابراز امیدواری از اینکه دادگاه حمید نوری در ابتدای سال آینده میلادی برگزار شود، می‌گوید:

«اتهاماتی که متوجه حمید نوری‌ست بسیار سنگین است و به همین دلیل دادگاه با تقاضای دادستان، محدودیت‌های ویژه‌ای را روی این متهم در سلول انفرادی اعمال کرده است؛ به‌ نحوی که او با دستبند و کمربند ویژه در جلسه امروز دادگاه حضور یافت.»

به‌ گفته مصداقی، با وجود درخواست وکیل حمید نوری از دادگاه مبنی بر عدم تمدید مجدد قرار بازداشت موکلش، قاضی دادگاه یک بار دیگر این قرار بازداشت را تمدید کرد.

مصداقی در همین زمینه می‌گوید:

«طبق روال قضایی موجود در کشور سوئد، هیچ‌کس را نمی‌توان بیش از یک‌ ماه در بازداشت نگه داشت. تاکنون ۱۳ بار دادگاه بر تمدید بازداشت تشکیل شده و هر بار به تقاضای دادستان به‌ مدت چهار هفته با حکم قاضی دادگاه، بازداشت حمید نوری تمدید شده است.»

حمید نوری ۵۸ ساله بعدازظهر روز شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹/ ۱۸ آبان ۱۳۹۸در فرودگاه آرلاندا در پایتخت کشور سوئد بازداشت شد. نخستین جلسه رسیدگی به شکایت علیه این متهم پنج روز پس از بازداشتش برگزار شد. او با ویزای یک‌ساله ایتالیا به اروپا رفته بود.

بر اساس آنچه دادستانی سوئد اعلام کرده، اتهام حمید نوری «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» به دلیل شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در ایران است.

زندانیان سیاسی سال‌های ۶۰ در ایران حمید نوری را به یاد می‌آورند و می‌گویند او با نام مستعار «عباسی»، دادیار زندان گوهردشت بوده است. 

بر اساس شهادت برخی از این زندانیان از جمله ایرج مصداقی، او با ناصریان -نام مستعار محمد مقیسه که ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب را در اختیار داشت- کار می‌کرده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    این دفعه روتون نشده بنویسید که یک سالیه تو بازداشته اونم تو انفرادی، کار که حتی با صدام هم نکردن. سوئده و حقوق بشر به هر حال