ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله به گردهمایی دیپلمات‌های خارجی در جده‎

یک انفجار در مراسمی که سفارت فرانسه به‌مناسبت سالگرد پایان جنگ جهانی اول برگزار کرده بود رخ داد.

در شهر جده عربستان سعودی انفجاری در حین مراسم گرامی‌داشت پایان جنگ جهانی اول در گورستان غیرمسلمانان رخ داد. کسی در این انفجار کشته نشد. سفارت فرانسه به شهروندان این کشور هشدار داد.

پرچم عربستان سعودی ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، فرمانداری مکه در تلویزیون اعلام کرد که چهارشنبه ۱۱ نوامبر / ۲۱ آبان انفجاری در گورستان غیرمسلمانان در جده عربستان سعودی منجر به زخمی شدن دو نفر، یک کارمند کنسولگری یونان و یک نگهبان امنیتی سعودی شد.

وزارت امور خارجه فرانسه گفت این حمله در طی مراسم یادبود نوامبر سال ۱۹۱۸، پایان جنگ جهانی اول، که توسط سفارت فرانسه در جده برگزار می‌شد، رخ داد. دولت فرانسه گفت چندین سفارتخانه خارجی نیز در این مراسم شرکت کرده بودند.

در یونان یکی از مسئولان دولتی صبح چهارشنبه از زخمی شدن سطحی چهار نفر خبر داد.

کنسولگری فرانسه در جده از همه فرانسوی‌های ساکن عربستان سعودی و یا مسافران فرانسوی در این کشور خواست تا «کاملاً هوشیار باشند».

در بیانیه کنسولگری فرانسه آمده است:

«باید از هرگونه تجمع دوری گزید و هنگام جابه‌جایی مراقب بود.»

کنسولگری فرانسه همچنین از شهروندان فرانسوی خواست از طریق ثبت نام در یک سیستم عامل به نام «آریان» که به‌منظور خدمات‌رسانی به شهروندان فرانسوی خارج از کشور دایر شده، موارد امنیتی را به وزارت امور خارجه گزارش دهند تا بسته به منطقه‌ای که در آن قرار دارند اقدام شود.

وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه حمله در جده را محکوم کرد و در اطلاعیه‌ای گفت:

«مراسم سالانه گرامی‌داشت پایان جنگ جهانی اول امروز صبح در قبرستان جده هدف حمله با مواد منفجره قرار گرفت. سفارتخانه‌های مرتبط با این بزرگداشت نیز این حمله را که به‌هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست به‌شدت محکوم می‌کنند. آن‌ها از مقامات سعودی می‌خواهند که جزئیات این حمله را روشن کنند و عاملان آن را شناسایی و تحت پیگرد قرار دهند.»

این حمله دومین حمله در جده طی دو هفته اخیر است. ۲۹ اکتبر / ۸ آبان یک مهاجم مسلح به چاقو به یک نگهبان در کنسولگری فرانسه حمله کرد.

در فرانسه به‌تازگی آموزگاری به نام ساموئل پاتی، به‌دست یک اسلام‌گرای افراطی با چاقو کشته شد. انگیزه این اقدام بحث معلم در کلاس درس درباره آزادی بیان و انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام عنوان شد. این جنایت باعث وحشت در سراسر فرانسه شد و ده‌ها هزار نفر برای ابراز همبستگی به خیابان‌ها آمدند.

از سوی دیگر با اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در دفاع از ساموئل پاتی موجی از اعتراض‌ها در کشورهای مسلمان‌نشین شکل گرفت. در این میان سخنان تند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه علیه مکرون تنش‌ها را تشدید کرد.

در پی این رویدادها ۲۹ اکتبر / ۸ آبان یک اسلامگرای تندرو دیگر در حمله با چاقو به کلیسای نوتردام این شهر دست‌کم سه نفر کشت و چندین نفر را زخمی کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.