ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پادشاه سعودی خواهان شدت عمل علیه ایران شد

ملک سلمان در سخنرانی سالانه خود جهان را به «موضع‌گیری قاطع» علیه تلاش‌های ایران برای توسعه برنامه‌ هسته‌ای و موشک‌های بالستیک فراخواند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی بر خطرات سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه تأکید کرد و از کشورهای جهان خواست تا در برابر آن قاطعانه موضع‌گیری کنند.

ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه سعودی ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه سعودی شامگاه چهارشنبه ۱۱ نوامبر / ۲۱ آبان در سخنرانی گشایش هشتمین دوره مجلس شورای این کشور گفت:

«پادشاهی [سعودی] خطرات پروژه منطقه‌ای ایران، دخالت آن در سایر كشورها، پرورش تروریسم و شعله‌ور ساختن فرقه‌گرایی را مورد تأكید قرار می‌دهد و خواستار موضع‌گیری قاطع جامعه جهانی در برابر ایران است كه برای دستیابی به این اهداف، سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه موشک‌های بالستیک خود را توسعه می‌دهد.»

این اولین اظهارات علنی حاکم ۸۴ ساله سعودی از زمان سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر از طریق ویدئو است. او در مجمع عمومی سازمان ملل نیز در سخنان خود از خطرات ایران گفته بود.

عربستان سعودی و ایران از سال‌ها پیش برای گسترش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه رقابت می‌کنند. آن‌ها در جنگ‌های سوریه و یمن از طرف‌های مقابل هم پشتیبانی می‌کنند.

ملک سلمان در سخنان خود همچنین از «تلاش‌های قدرت‌های منطقه‌ای» انتقاد کرد که به‌گفته او با بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی و بدون مراعات حقوق همجواری تلاش می‌کنند به نفوذ سیاسی و ایدئولوژی‌ افراط‌گرایانه خود توسعه دهند.

پادشاه سعودی اوضاع کنونی در برخی از کشورهای منطقه و «درد و رنج‌های» مردم در این کشورها را نتیجه چنین سیاست‌هایی دانست.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی متن كامل سخنان ملک سلمان را پس از نیمه‌شب منتشر كرد. تلویزیون دولتی تصاویری از تو را منتشر کرد که به نظر می‌رسید در حال سخنرانی برای اعضای مجلس شورا در کاخ خود در نیوم است.

ملک سلمان مهرماه گذشته در نخستین نطق خود در سازمان ملل نیز گفته بود ایران با نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ «فعالیت‌های توسعه‌طلبانه، ایجاد شبکه‌های تروریستی خود و استفاده از تروریسم» را گسترش می‌دهد.

او افزوده بود نتیجه اقدامات جمهوری اسلامی تاکنون جز «آشوب، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی» در منطقه خاورمیانه نبوده است.

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، در واکنش به سخنان پادشاه سعودی این اظهارات را «مغرضانه» خواند و او را متهم کرد که به ایران «اتهامات بی‌پایه» زده است.

ملک سلمان در طول تابستان چند روز در بیمارستان بستری بود. او از التهاب کیسه صفرا رنج می‌برد و به همین دلیل تحت عمل جراحی قرار گرفت.

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌های شدید علیه جمهوری اسلامی، تنش‌ها در منطقه خاورمیانه افزایش یافته است.

روابط نزدیک محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مانع از آن شد که از مسائلی همچون قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد، دخالت عربستان سعودی در جنگ یمن و سرکوب زنان در این کشور انتقادهای گسترده‌ای شود.

این مسائل می‌توانند با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا سبب بروز اصطکاک‌هایی بین دو کشور شوند. بایدن در کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که روابط با عربستان سعودی را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

عربستان سعودی از سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران پشتیبانی می‌کند اما بایدن گفته است که به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین قدرت‌های جهانی و تهران باز خواهد گشت؛ توافقی که زمانی به‌دست آمد که بایدن معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا بود.

ملک سلمان در ادامه سخنان خود گفت پادشاهی سعودی به تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به یک توافق سیاسی در یمن ادامه می‌دهد. عربستان سعودی در یمن یک ائتلاف نظامی را علیه حوثی‌های همسو با ایران رهبری می‌کند. جنگ یمن تقریباً شش ساله شد و ده‌ها هزار نفر در جریان آن کشته شده‌اند.

پادشاه سعودی همچنین حملات «عمدی و روشمند» حوثی‌های وابسته به ایران را برای هدف قرار دادن غیرنظامیان داخل عربستان از طریق هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک محکوم کرد.

ملک سلمان همچنین گفت، ریاض با وجود تأثیرات منفی شیوع کرونا بر بازارهای نفتی، تلاش کرده است تا ثبات منابع جهانی نفت را تأمین کند.

او همچنین حمایت دیرینه خود از راه حل دو کشور در مناقشات اسرائیل و فلسطین را تکرار کرد، اما به توافق‌نامه‌های امضاشده میان امارات متحده عربی، بحرین و سودان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل که بخشی از یک راهبرد استراتژیک است، اشاره‌ای نکرد. این اقدامات صف‌آرایی جدیدی در برابر ایران محسوب می‌شود.

ریاض بی سروصدا با توافق‌های امارات و بحرین موافقت کرده است، هرچند که در تأیید آن‌ها خویشتن‌داری کرده و گفته است خود آماده چنین اقدامی نیست.

پادشاه سعودی این سخنان را چند روز قبل از اجلاس گروه ۲۰ که امسال عربستان سعودی میزبان آن است ایراد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • seddigh

    جناب ايراني با احترام: مردم ايران از پس فرداي امروز كه كنترل خود را بدست گرفتند ديگر بايد ستيز ودشمني با اين وآن را كنار بگذارند و منافع ومصالح خود را در راه تعامل با ديگران بجويند،دنياي امروز سركشي و هماورد طلبي را برنميتابد وملت خسته ما هم ديگر اعتقادي به آن ندارند.

  • ایرانی

    بیش از چهار سال است که مردم ایران زیر فشار تحریمها خرد شده اند؛ هرچند هدف آمریکا اعمال تحریمهای هوشمند علیه رژیم جمهوری اسلامی است اما بر کسی پوشیده نیست رژیمی که متخصص استفاده از سپر انسانی است با چه مهارتی جاخالی میدهد تا دشنه تحریمها در قلب مردم بیچاره ایران بنشیند و آنگاه دست به مظلوم نمایی در دنیا بزند. رژیمی که انگیزه روی کار آمدن و بقای تک تک عناصرش تنها غارتگری و چپاول کشور است هرگز هزینه سنگین این تحریمها را بر دوش نخواهد کشید و فرزندان حرامزاده سرکردگان جمهوری اسلامی با دلار چهار هزار تومانی در کشورهای غربی عیش ونوش میکنند اما مردم به خاک نشسته ایران باید اساسی ترین کالاها و دارو را با دلار سی هزار تومانی تهیه کنند. تنها دلخوشی و کورسوی امید مردم ایران این بود که پس از تحمل این رنج و مشقت سرانجام تحریمها دامن مزدوران و اوباش رژیم را بگیرد و جمهوری اسلامی ابزارهای سرکوب مردم را از دست بدهد و سرنگون گردد. اما اکنون مشتی سرمایه دار رذل و پست بر اساس سیاست الاکلنگی که چهل سال است در خاورمیانه ادامه دارد میخواهند خون تازه ای در رگهای این رژیم جنایتکار جاری سازند تا از خطر سرنگونی در امان مانده و بتواند دوباره در کشورهای منطقه دست به فتنه گری و آشوب بزند. آری؛ کشورهای عرب به اندازه کافی در این چهار سال دوشیده شدند و باید فرصتی به آنها داد تا دوباره پروار گردند؛ اکنون وقت دلجویی و حمایت از رژیم تهران است تا دوباره جان بگیرد؛ آنگاه چهار سال بعد ترامپ یا کسی مشابه او روی کار خواهد آمد تا اعراب پروار شده و البته ترسیده را برای بار چندم بدوشد. آری؛ این است بازی تکراری کثیف سرمایه داران غربی در خاورمیانه؛ اما آقایان وای اگر از پس امروز بود فردایی؛ روزی که جمهوری اسلامی از کنترل خارج گردد و شما نیازمند کمک مردم ایران برای سرنگونی رژیم باشید؛ در آنروز این مردمی که بارها از شما بازی خوردند دیگر هیچ رمق و باوری برای حرکت نخواهند داشت و شما باید هزینه بسیار سنگینی برای دیوانگیهای این رژیم بپردازید.