ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: در تیگرای اتیوپی «فاجعه هولناک» رخ داده است

در حالی‌که دولت فدرال اتیوپی ادعا می‌کند در تیگرای پیشروی بزرگی داشته، سازمان عفو بین‌الملل به‌نقل از شاهدان عینی از کشتار گروهی از کارگران روزمزد در این ایالت خبر داده است.

آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی می‌گوید نیروهای محلی را در غرب ایالت تیگرای شکست داده است. او دشمنان خود را به وحشی‌گری در طول یک هفته جنگ متهم کرد. سازمان عفو بین‌الملل به‌نقل از شاهدان عینی از کشتار غیرنظامیان در تیگرای گزارش داده و آن را «فاجعه هولناک» خوانده است.

سربازان ارتش اتیوپی - عکس از shutterstock

به‌گزارش رویترز، سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای که شامگاه  پنج‌شنبه ۱۲ نوامبر / ۲۲ آبان منتشر کرد به‌نقل از شاهدان عینی نوشت در تاریخ ۹ نوامبر / ۱۹ آبان در ایالت تیگرای اتیوپی ده‌ها و احتمالاً صدها غیرنظامی با ضربات چاقو کشته شدند. عفو بین‌الملل افزوده است که نتوانسته به طور مستقل این رویداد را تأیید کند، اما شاهدان عینی می‌گویند جنگجویان وفادار به رهبران محلی تیگرای عامل این کشتار بوده‌اند.

درگیری‌های نظامی بین نیروهای دولتی و جبهه آزادی بخش تیگرای (TPLF) باعث کشته شدن صدها نفر، فرار هزاران نفر به سودان، برانگیختن اختلافات قومی در اتیوپی و ایجاد سئوال در مورد اعتبار آبی احمد، جوانترین رهبر آفریقا و برنده جایزه نوبل صلح در ۲۰۱۹ شده است.

آبی احمد روز گذشته در توئیتی نوشت: «منطقه غربی تیگرای آزاد شده است.» این رهبر ۴۴ ساله از بزرگترین گروه قومی «اُرومو» است و یک بار در کنار قوم تیگرای علیه اریتره، کشور همسایه جنگیده است.

با قطع ارتباطات و منع رسانه‌ها، تأیید مستقل وضعیت درگیری‌های نظامی در این منطقه غیرممکن است.

این نگرانی وجود دارد که ممکن است درگیری‌ها به اریتره گسترش یابد. دولت اریتره دو سال پیش با آبی احمد پیمان صلح امضا کرد اما همچنان با رهبران محلی تیگرای دشمنی دارد. این درگیری‌ها همچنین می‌تواند نقش اتیوپی در میان نیروی اتحادیه آفریقا (AU) که در مخالفت با شبه‌نظامیان اسلامگرا در سومالی تشکیل شده، تضعیف کند.

گسترش درگیری‌های نظامی در تیگرای همچنین می‌تواند مانع از سرمایه‌گذاری خارجی در اتیوپی شود. افتصاد اتیوپی سال‌ها قبل از شیوع ویروس جدید کرونا دچار مشکل بود و اکنون در حال بازسازی است، به ویژه شرکت‌های چندملیتی به بخش مخابرات چشم دوخته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که به نظر می‌رسد افرادی که شب ۹ نوامبر / ۱۹ آبان در شهر مای کادرا در جنوب غربی تیگرای کشته شدند، کارگران روزمزدی بودند که در جنگ مشارکتی نداشتند. این گزارش به شاهدان استناد می‌کند که جسدهایی را با زخم‌های شکاف‌برداشته توصیف می‌کنند که به نظر می‌رسد با چاقو یا قلاب زخمی شده‌اند. در بیانیه‌ عفو بین‌الملل آمده است: «این یک فاجعه هولناک است.»

این سازمان مدافع حقوق بشر گفته است:

«عفو بین‌الملل هنوز نتوانسته است عاملان این کشتار را تأیید کند... اما شاهدان عینی گفته‌اند نیروهای وفادار به جبهه آزادی‌بخش تیگرای پس از شکست از نیروهای دولتی دست به چنین کشتاری زده‌اند.»

دبرتسیون گبرمایکل، رهبر تیگرای و جبهه آزادی‌بخش این منطقه، در پیامی به رویترز این اتهام را رد و آبی احمد را به «پنهان کردن حقایق» متهم کرد و گفت: «این [رویداد] باورکردنی نیست... و باید بررسی شود.»

دولت فدرال اتیوپی واکنشی به گزارش عفو بین‌المللی نشان نداده است.

جبهه آزادی‌بخش تیگرای حاکم بر این ایالت کوهستانی واقع در شمال اتیوپی با بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت، علیه آن‌چه «حمله» نامیده وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

آبی احمد این جبهه را به آغاز درگیری‌ها با حمله به یک پایگاه نظامی فدرال و سرپیچی از اقتدار خود متهم می‌کند. تیگرایایی‌ها می‌گویند در طول حکومت دو ساله او مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

به‌گفته نخست‌وزیر اتیوپی، گروهی از سربازان او در شهر «شرارو» در حالی که پاها و دست‌های‌شان از پشت بسته شده بود هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده‌اند. او گفت: «چنین بی‌رحمی‌ای دلخراش است.»

آبی احمد نگفت چند جسد پیدا شده و مدرکی ارائه کرد. جبهه آزادی‌بخش تیگرای نیز هیچ واکنش فوری نسبت به این اظهارات نشان نداد.

بیش از ۱۱۰۰۰ پناهنده اتیوپیایی از زمان آغاز درگیری‌ها در تیگرای به سودان پناه برده‌اند و نهادهای امدادی می‌گویند اوضاع در این ایالت وخیم‌تر شده است. به‌گفته این نهادها حتی قبل از درگیری‌ها، ۶۰۰ هزار نفر در تیگرای به کمک‌های غذایی نیاز داشتند.

آن انکونتر، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در اتیوپی در گفت‌وگو با رویترز گفت سازمان ملل در حال مذاکره با دو طرف درگیری‌ها برای گشودن راهروهای بشردوستانه است.

او هشدار داد که با فرار مردم به سودان «یک وضعیت اضطراری بزرگ» در حال شکل‌گیری است. نیمی از پناهجویان کودک و شماری نیز زخمی هستند.

آبی احمد پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۱۸، به دلیل گشودن نظام سیاسی سرکوبگر، از جمله آزادی فعالان از زندان و رفع ممنوعیت احزاب سیاسی مخالف، مورد استقبال قرار گرفت. او جایزه نوبل خود را به‌دلیل توافق صلح با اریتره برنده شد.

به گفته کارشناسان، تغییرات دموکراتیک او حتی قبل از فشار بر تیگرای نیز کمرنگ شده بود، از جمله با زندانی کردن یکی از مخالفان برجسته و محدود کردن رسانه‌ها.

ابی احمد تاکنون در برابر درخواست‌های سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و دیگران برای آتش‌بس و گفت‌وگو مقاومت کرده است.

ارتش اتیوپی با اعلام این‌که دولت انتقالی در مناطقی از تیگرای برقرار خواهد شد از نیروهای محلی خواست که تسلیم شوند.

در چارچوب فشار گسترده علیه جبهه آزادی‌بخش تیگرای، پارلمان اتیوپی مصونیت از پیگرد قانونی ۳۹ عضو این جبهه، از جمله گبرمایکل را لغو کرد.

پلیس نیز گفته است ۲۴۲ فعال جبهه آزادی‌بخش تیگرای را که مظنون به توطئه در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی بودند دستگیر کرده است. فرمانده پلیس شهر گفت سلاح‌هایی نیز توقیف شد.

همچنین در پایتخت، داوطلبان اهدای خون در یک ورزشگاه حاضر شدند تا به افراد مجروح نیروهای مسلح خون اهدا کنند. برخی پرچم اتیوپی را در دست داشتند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.