ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: از داخل پیام‌های غلط برای آمریکا می‌فرستند

وزیر خارجه ایران تأکید کرد که برخی جریان‌های سیاسی در داخل «گرفتاری ادارکی» پیدا کرده‌اند که تفاوتی بین بایدن و ترامپ نیست.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره وضع برجام بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت لغو تحریم‌ها زمان‌بر نیست. اگر آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل کند، ایران هم به طور کامل به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد. ظریف برخی جریان‌های داخلی را متهم کرد که پیام‌های غلط برای آمریکا می‌فرستند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران (عکس: آرشیو)

محمد جواد ظریف در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:

«از داخل پیام‌های غلط برای آمریکایی‌ها می‌فرستند. برخی جناح‌های سیاسی به خاطر نگرانی‌های سیاسی داخلی که به نظر من کاملا بی‌مورد است، نگران این هستند که این مذاکرات الان شروع شود.»

ظریف یک بار دیگر در مصاحبه با روزنامه ایران تأکید کرد که برخی جریان‌های سیاسی در داخل «گرفتاری ادارکی» پیدا کرده‌اند که تفاوتی بین بایدن و ترامپ نیست. بعد از پیروزی بایدن، برخی جریان‌های اصول‌گرا «قصاص ترامپ» در پاسخ به قتل قاسم سلیمانی را به عنوان یکی از شرط‌های مذاکره با آمریکا مطرح کرده بودند. ظریف اما تنها شرط بازگشت ایران به برجام را لغو تحریم‌ها دانست:

«آقای بایدن اگر رییس‌جمهور آمریکا شد و در کاخ سفید مستقر شد، می‌تواند با سه فرمان اجرایی همه این‌ها را لغو کند. اینکه گفته می‌شود رییس‌جمهوری بعدی آمریکا نخواهد توانست برخی از تحریم‌های برجامی آمریکا را لغو کند، فقط حرف است.»

ظریف یادآوری کرد که اقتصاد ایران از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ آسیب دیده و با این حال به گمان او آمریکا با خروج از برجام امتیازات خود در این توافق را از دست داد و اکنون ایران و ۴+۱ است که می‌توانند برای بازگشت آمریکا به توافق شرط بگذارند:

«آمریکا با خروج از برجام فقط امتیازات عضویت آمریکا در برجام را از دست داد. باید تحریم‌ها را بردارند، باید اقدامات تخریبی را که آقای ترامپ انجام داده و برخلاف قطعنامه۲۲۳۱ بوده، متوقف کنند. کسی که می‌تواند شرط بگذارد، ایران است. ایران باید راضی بشود و بقیه ۴+۱ باید راضی شوند که آمریکا به برجام برگردد. آمریکا گزینه دیگری ندارد. گزینه آمریکا بازگشت است. آمریکاست که باید برگردد به میز توافق.»

با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا و طرح امکان مذاکره، اصول‌گرایان در پی آن‌اند که در دولت بعدی، آن‌ها مذاکرات را هدایت کنند. پیش از این حمید رضا ترقی و برخی چهره‌های متنفذ در جریان اصول‌گرایی مانند محمود نبویان با صراحت گفته بودند که اگر «اگر مذاکره‌کنندگان اصولگرا باشند، مذاکره اشکالی ندارد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.