ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا: تاکنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته است

امید می‌رود چهار واکسن بتوانند در اردیبهشت ۱۴۰۰ فاز ۳ انسانی را آغاز کنند. رئیس انستیتو پاستور از پیش‌خرید واکسن ضد کرونا از سبد مشترک سازمان بهداشت جهانی خبر داد.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد تاکنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته است. امید می‌رود چهار واکسن بتوانند در اردیبهشت ۱۴۰۰ فاز ۳ انسانی را آغاز کنند. همزمان رئیس انستیتو پاستور از پیش‌خرید واکسن ضد کرونا از سبد مشترک سازمان بهداشت جهانی خبر داد.   

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا: تاکنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته است- عکس از شاتراستاک

مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا چهارشنبه ۲۸ آبان در مصاحبه با همشهری گفت:

«تمام واکسن‌ها در مرحله قبل از بالینی قرار دارند و امید می‌رود حداقل چهار واکسن بتوانند در اردیبهشت ۱۴۰۰ فاز سه انسانی را آغاز کنند.»

به گفته دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز سازمان غذا و دارو مجوز مطالعه انسانی واکسن ضد کرونا را صادر نکرده است. قانعی درباره زمان تقریبی ایمنی‌زایی واکسن پس از آغاز مرحله کارآزمایی بالینی گفت:

«از انجام اولین تزریق حداقل یک ماه زمان لازم است تا کارایی واکسن مشخص شود. اگر واکسنی بتواند مجوز فاز اول انسانی را در یک ماه آینده دریافت کند، یک ماه بعد از آن نتیجه فاز اول مشخص می‌شود و پس از آن اجازه دارد فاز دوم را آغاز کند که آن هم یک ماه زمان دارد تا نتایجش مشخص شود، بنابراین یک ماه بعد، فاز سوم اجرا می‌شود مگر این‌که تصمیم گرفته شود برخی فازها طی نشود که در آن صورت سرعت افزایش می‌یابد.»

بر همین اساس احتمال می‌رود که اواخر آذر سال جاری سازمان غذا و دارو مجوز کارآزمایی بالینی فاز اول برای یکی از واکسن‌های تولید ایران را صادر کند. مصطفی قانعی در ادامه مصاحبه با همشهری درباره عوارض احتمالی واکسن ضد کرونا تولید ایران گفت:

«واکسن‌هایی هم که در ایران تولید می‌شود همان‌هایی است که در چین، هند، آمریکا و... تولید می‌شود و متفاوت از آنها نیست. زمانی که واکسن تولیدی ما بخواهد وارد بازار شود از تمام عوارض و کارآزمایی آنها می‌توانیم استفاده کنیم برای انتخاب نوع واکسن، تعداد تزریق و... که در اختیارمان است.»

به گفته این مقام مسئول احتمال می‌رود که واکسیناسیون جمعی از مهر سال آینده در ایران انجام شود.

همزمان علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور اعلام کرد ایران از سبد مشترک سازمان بهداشت جهانی که شامل ۱۸ شرکت بزرگ تولید کننده واکسن کرونا است، واکسن ضد کرونا را پیش‌خرید کرده است.

برای توزیع عادلانه واکسن ضد کرونا در جهان ۱۵۰ کشور از جمله ایران توافق‌نامه‌ای با اتحادیه بین‌المللی واکسن موسوم به «کواکس» امضاء کرده‌اند. هدف از این توافق‌نامه این است که تا پایان سال آینده دو میلیارد دوز واکسن ضد کرونا به طور عادلانه در اختیار کشورهای عضو کواکس قرار گیرد.

 به گفته بیگلری بیش از ۲۰ گروه در ایران اقدام به ساخت واکسن کرونا کرده‌اند و «تعداد زیادی از هموطنان داوطلب شده‌اند تا در مرحله تست انسانی، واکسن تایید شده ایرانی را تزریق کنند.»

پیش از این کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از قرار گرفتن پنج واکسن‌ ایرانی ضد کرونا در فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی خبر داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.