ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش آذربایجان وارد آغدام شد

آنکارا و مسکو تلاش می‌کنند در چارچوب مذاکراتی مشابه آستانه بر سر حضور نظامی در قره‌باغ به توافق برسند. فرانسه از این تحولات ناخشنود است.

ارتش جمهوری آذربایجان وارد یکی از چهار شهر قره‌باغ شد. آنکارا و مسکو تلاش می‌کنند در چارچوب مذاکراتی مشابه آستانه با هم به توافق برسند. فرانسه از این تحولات ناخشنود است.  

یک سرباز ارتش جمهوری آذربایجان (عکس: شاتر استاک)

به گزارش الجزیره، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان صبح جمعه ۲۰ نوامبر/ ۳۰ آبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«واحدهای ارتش آذربایجان وارد شهر آغدام شده‌اند.»

بر اساس توافقی که هفته گذشته با میانجیگری روسیه حاصل شد، ارمنستان برای واگذاری ۲۰ تا ۳۰ درصد اراضی قره‌باغ که در جنگ اخیر به دست آذربایجان افتاد اعلام آمادگی کرده است. علاوه بر آغدام، کلبجر و لاچین ارمنستان مکلف شده است شهر تاریخی و استراتژیک شوشا را هم به جمهوری آذربایجان واگذارد.

بر اساس توافق سه‌جانبه رفت و آمد شهروندان ارمنی و محموله‌ها از منطقه قره‌باغ به جمهوری ارمنستان از طریق گذرگاه لاچین انجام خواهد شد. ارمنستان نیز در منطقه نخجوان گذرگاه امنی را برای رفت و آمد شهروندان جمهوری آذربایجان و انتقال محموله‌های تجاری در اختیار آن کشور می‌گذارد. امنیت این گذرگاه را روسیه تأمین می‌کند. این مسئله بر وضعیت شهر شوشا هم اثر می‌گذارد. طبق توافق سه‌جانبه ارمنستان با جمهوری آذربایجان و روسیه، طی سه سال آینده، برنامه‌ای برای احداث یک مسیر جدید حمل و نقل در طول کریدور لاچین مشخص خواهد شد. این مسیر، ارتباط بین استپاناکرت و ارمنستان را میسر می‌کند.

هفته گذشته الجزیره گزارش داده بود که ساکنان کلبجر به طور جمعی از این شهر خارج شدند. برخی از روستائیان ارمنی خانه‌های خود را هنگام ترک روستا به آتش کشیده بودند.

تضمین آتش‌بس در قره‌باغ: در چارچوب مینسک یا آستانه؟

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه شامگاه گذشته، چند ساعت قبل از آنکه ارتش آذربایجان وارد شهر آغدام شود با انتشار بیانیه‌ای خواهان از سرگیری مذاکرات مینسک برای حفاظت از ساکنان ارمنی منطقه قره‌باغ شد. در این بیانیه آمده است:

«بعد از خاتمه یافتن درگیری‌های نظامی اکنون می‌بایست مذاکرات برای حفاظت از ساکنان قره‌باغ آغاز شود و زمینه بازگشت هزاران نفر از آوارگان که هفته گذشته به دلایل امنیتی خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند فراهم گردد.»

در فرانسه ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از ارمنیان زندگی می‌کنند. مکرون در طی درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تلاش بود که بی‌طرفی فرانسه را حفظ کند. به همین سبب مورد انتقاد قرار گرفته بود که به اندازه کافی از ایروان حمایت نکرده است. رئیس جمهوری فرانسه شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران گفت:

«ما مایلیم که گروه مینسک به وظیفه خود برای دیده‌بانی و تضمین آتش‌بس عمل کند.»

یک منبع نزدیک به دفتر ریاست جمهوری فرانسه که نام او افشا نشده به رویترز گفته است که فرانسه مایل است نیروهای بین‌المللی تضمین آتش‌بس در قره‌باغ را به عهده بگیرند. بر اساس توافق سه‌‌جانبه صلح نیروهای روسیه با اعزام ۱۹۶۰ نیروی حافظ صلح به منطقه توافق صلح را تضمین می‌کند.  

پاریس آنکارا را متهم کرده است که به درگیری‌ها در قره‌باغ دامن زده بود. بر اساس گزارش رویترز ظاهراً آنکارا و مسکو درباره حضور نظامی ترکیه در قره‌باغ در چارچوب توافقی مشابه توافق آستانه در جنگ سوریه وارد گفت‌وگو شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حافظ

    ارامنه ای که در کلبجر ساکن شده بودند بومی قره باغ نبوده و مهاجرانی بودند که از سوریه و لبنان به آنجا آورده شده بودند و تمامی افراد بومی قره باغ حق سکونت در محل زندگی خود را خواهند داشت.