ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره «بدترین قحطی قریب الوقوع» در یمن

امدادگران فعال در توزیع کمک‌های بشردوستانه در یمن، اعلام کرده‌اند که قرار گرفتن حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی در لیست تحریم واشنگتن می‌تواند از رسیدن کمک‌های بشر دوستانه به مردم این کشور جلوگیری کند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۱ نوامبر/ یک آذرماه، با اشاره به احتمال قرار گرفتن حوثی‌های یمن در فهرست تروریسم از سوی آمریکا و خطر تشدید تحریم‌های بین المللی، درباره بروز قحطی قریب الوقوع در یمن هشدار داد.

پخش غذای سازمان ملل در بین مردم یمن. عکس از AFP

به‌نوشته خبرگزاری رویترز، امدادگران فعال در توزیع کمک‌های بشردوستانه در یمن، اعلام کرده‌اند که قرار گرفتن حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی در لیست تحریم واشنگتن می‌تواند از رسیدن کمک‌های بشر دوستانه به مردم این کشور جلوگیری کند.

آنتویو گوترش هم با هشدار درباره هرگونه اقدام یک‌جانبه آمریکا در خصوص تشدید تحریم‌ها علیه یمن، گفته: «در این وضعیت بسیار شکننده در رابطه با قحطی و همچنین با امیدواری که در رابطه با گفت‌وگوها [درباره جنگ در یمن] پیش آمده، ما معتقدیم که هر اقدام یک جانبه دیگری مثبت نخواهد بود.»

یمن از حدود شش سال پیش درگیر جنگ داخلی است. جنگی که با حمله شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به مناطق مختلف این کشور آغاز شد و با ورود عربستان سعودی و امارات متحده عربی به آن، ابعاد فاجعه‌باری به خود گرفت.

در حال حاضر، قحطی ناشی از جنگ، جان دست‌کم ۱۷ میلیون نفر از مردم یمن را تهدید می‌کند. این در حالی‌ست که شیوع ویروس کرونا در این کشور و همچنین همه‌گیری بیماری وبا، وضعیت سلامت و زندگی مردم یمن را در معرض خطر جدی قرار داده است.

مارک لوکاک، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده امداد اضطراری اما پیش‌تر درباره شرایط قحطی ناشی از جنگ در یمن اعلام کرده بود که دست‌کم یک‌سوم جمعیت یمن یعنی حدود ۲۲ میلیون نفر، به امداد و امنیت فوری نیاز دارند.

رویترز اما در ادامه گزارش امروز خود به‌نقل از یک دیپلمات ارشد غربی که نخواسته نامش فاش شود، اعلام کرده: «قرار گرفتن حوثی‌ها در لیست تروریستی از سوی آمریکا، مطمئناً به پیشرفت در یمن کمک نمی‌کند.»

این دیپلمات ارشد همچنین گفته قرار دادن حوثی‌ها در فهرست تروریستی توسط آمریکا احتمالا برای اعمال فشار بیشتر بر ایران انجام خواهد شد.

خبرگزاری رویترز اما در روزهای گذشته به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرده بود که عربستان سعودی در جریان گفت‌وگوهایی که برخی از طرفین جنگ در یمن انجام داده، تصمیم دارد در ازای اعلام آتش‌بس در یمن، منطقه حائل بی‌طرف با این کشور ایجاد کند.

محمد علی الحوثی، از فرماندهای حوثی‌ها و عضو نهادی موسوم به «شورای عالی سیاسی انصارالله یمن»، روز ۲۸ آبان‌ماه/ ۱۸ نوامبر، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که گزارش‌ها درباره آمادگی عربستان برای آتش‌بس و منطقه حائل، کذب است.

در ماه‌های گذشته هم اخبار تأیید نشده‌ای از انجام مذاکرات غیر علنی میان مقامات عربستان با فرماندهان حوثی در یمن منتشر شده است.

زمزمه‌های آغاز مذاکرات طرفین جنگ در یمن برای حصول توافق آتش بس در حالی‌ست که نشریه فارین پالیسی روز ۱۷ نوامبر/ ۲۷ آبان‌ماه در گزارشی اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به زودی نام سازمان انصارالله تحت نظر حوثی‌های یمن را در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار می‌دهد.

فارین پالیسی در ادامه به‌نقل از یک منبع آگاه نوشته بود مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، سعی دارد تا دونالد ترامپ را از قرار دادن نام حوثی‌ها در لیست سازمان‌های تروریستی منصرف کند چراکه این اقدام ممکن است روند ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به مردم یمن را مختل کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    این خبر برای ایرانی که خودش غرق در قحطی هست مناسب نیست باید میزدین ایران در آستانه باری یک روز روغن یه روز قند و یه روز برنج در ایران نیست مورد بعدی اوج فلاکت مردم ایران هست همچین این ج.ا از فلاکت لذت میبره شاد میشه مردم را در فلاکت ببینه چونکه دزده