ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مروری بر تحلیل‌ها: احتمالاً اسرائیل برای دشوارترکردن کار بایدن دست به ترور فخری‌زاده زد

تحلیلگران مختلفی از جمله در نیویورک‌تایمز، فاکس‌نیوز و گاردین بر این باورند که هدف اصلی ترور فخری‌زاده مانع‌آفرینی در برابر دولت بایدن برای بازگشت به برجام بود.

تحلیلگران رسانه‌ای در آمریکا و بریتانیا بر این باورند که احتمالاً اسرائیل برای دشوارترکردن کار دولت بعدی ایالات متحده برای پیوستن دوباره به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) دست به ترور محسن فخری‌زاده، از چهره‌های اصلی برنامه هسته‌ای ایران زده است.

خودروی منفجرشده در ترور فخری‌زاده؛ تسنیم گزارش داده که یک خودروی نیسان پیش از شلیک گلوله به سمت فخری‌زاده در برابر خودروی او توقف می‌کند و منفجر می‌شود ــ عکس: تسنیم

محسن فخری‌زاده،‌ دانشمند هسته‌ای جمهوری اسلامی و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمعه ۷ آذر در حمله مهاجمان مسلح در نزدیکی تهران ترور شد. گفته می‌شود که او از طراحان اصلی برنامه تسلیحاتی هسته‌ای بود. به گزارش نهادهای امنیتی غربی، ایران پس از ۲۰۰۳ برنامه تسلیحاتی اتمی را متوقف کرده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داده است که دولت اسرائیل مسئول ترور فخری‌زاده است:

«یک مقام آمریکایی ــ همراه با دو مقام اطلاعاتی گفتند که اسرائیل در پس حمله به این دانشمند قرار دارد. مشخص نیست که ایالات متحده تا چه حد پیشاپیش از این عملیات آگاه بوده، اما دو کشور نزدیک‌ترین متحدان یکدیگر هستند و برای مدت‌ها اطلاعات درباره ایران را با یک‌دیگر به اشتراک می‌گذاشته‌اند. کاخ سفید و سیا از اظهارنظر در مورد این ترور خودداری کردند».

نویسندگان این روزنامه در ادامه توضیح می‌دهند که ترور فخری‌زاده «می‌تواند تلاش‌های رئیس‌جمهوری منتخب، جو بایدن برای احیای قرارداد هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) با ایران را پیچیده‌تر کند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده سال ۲۰۱۸ به صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد و با آغاز کارزار فشار حداکثری، تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.

اینکه هدف از ترور فخری‌زاده دشوارترکردن کار دولت بایدن برای بازگشت به برجام و تنش‌زدایی از رابطه با تهران است، باوری است که دیگر تحلیلگران رسانه‌ای نیز آن را تکرار کرده‌اند.

فرد فلیتز، رئیس مرکز سیاست‌گذاری امنیتی ایالات متحده در رسانه محافظه‌کار فاکس‌نیوز می‌نویسد که اسرائیل احتمالا دانشمند هسته‌ای جمهوری اسلامی را به دلیل هراس از تغییر عمده دولت بایدن در سیاست در قبال ایران ترور کرده است:

«اسرائیل می‌داند که چنان تحولی [بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها] رونق عظیمی به برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران خواهد داد و احتمالاً ایران را برای افزایش مداخله خود در نزاع‌های منطقه‌ای و حمایت از تروریسم جسورتر خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل شاید نتیجه گرفته باشد که تهدید سلاح هسته‌ای از سوی ایران بیش از حد خطرناک شده و این کشور باید دست به اقدام بزند تا ایران از تخصص فخری‌زاده در ساخت سلاح اتمی بهره نبرد».

زنجیره‌ای از ترور دانشمندان هسته‌ای بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ رخ داد. اسرائیل متهم اصلی این ترورها بود. به گفته فلیتز، دولت اوباما سال ۲۰۱۴ از اسرائیل خواسته بود که از انجام چنین ترورهایی دست بردارد. سال ۲۰۱۵، ایران و آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای دست یافتند.

به باور فلیتز، احتمالا دولت بایدن پس از ۲۰ ژانویه بار دیگر از دولت نتانیاهو خواهد خواست که دست از چنین ترورهایی بردارد. اسرائیل از آخرین فرصت برای انجام چنین حمله‌هایی در دوران ترامپ، متحد نزدیک نتانیاهو بهره برده است.

جولیان بُرگر، دبیر بخش رویدادهای جهانی روزنامه بریتانیایی گاردین نیز اظهارنظر مشابهی را مطرح می‌کند:

«اگر موساد واقعا در پس این ترور بوده باشد، اسرائیل فرصت رو به پایانی برای انجام چنین عملیاتی با چراغ سبز رئیس‌جمهوری ایالات متحده داشته است».

او می‌نویسد که ترور محسن فخری‌زاده «شاید آن‌قدرها تأثیری بر برنامه‌ هسته‌ای ایران که با تلاش‌های او ساخته شد، نداشته باشد. اما قطعاً کار نجات‌دادن برجام ... را سخت‌تر می‌کند و همین محتمل‌ترین انگیزه در پس این حمله بود».

کریس مورفی، سناتور دموکرات از ایالت کنتیکت نیز در توئیتی با مطرح کردن احتمالی مشابه از ترور فخری‌زاده انتقاد کرد:

«اگر هدف اصلی ترور آقای فخری‌زاده دشوارترکردن آغاز مجدد قرارداد هسته‌ای ایران بوده باشد، آنگاه این ترور آمریکا، اسرائیل یا جهان را امن‌تر نخواهد کرد.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز گفته است که به احتمال زیاد اسرائیل در ترور فخری‌زاده دست دارد.

دو سال پیش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل فخری‌زاده را از طراحان اصلی برنامه هسته ای ایران معرفی کرد و در یک نشست خبری گفته بود نام او را باید به‌خاطر سپرد.

نتانیاهو جمعه نیز در توئیتی مبهم نوشت: «شهروندان اسرائیل شنبه خوبی را برای شما آرزو می‌کنم.»

مسئولان جمهوری اسلامی وعده «انتقام سخت» داده اند. سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات با انتشار پیامی اعلام کرد که نیروهای این وزارتخانه شناسایی عاملان این ترور را آغاز کرده‌اند و «انتقام خون» فخری‌زاده را خواهند گرفت. سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به این مناسبت در پیامی نوشت: «گروه‌های تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم بدانند که انتقام سختی در انتظار آن‌ها خواهد بود.»

در آخرین اظهار نظر، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی گفت که «انتقام و مجازات سخت» از عاملان ترور فخری‌زاده «در دستور کار قرار گرفته است.»

اسرائیل تا کنون مسئولیت این حمله را قبول یا رد نکرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    با سلام اگر بخواهيم تا اين مرحله حقايق اتفاق افتاده را بررسي كنيم و بر اساس آنچه تا بحال اتفاق افتاده تا اينجاي قضيه را بطور روشن و نزديك به حقيقت نتيجه گيري كنيم بايد گفت اين عمليات و فعاليتهاي چند ماهه اخير در حد بروز دادن يك درگيري و تخاصم بين ايران واسرائيل نيست ،هدف اسرائيل ممانعت از استقرار نيروها و تجهيز گروه هاي به اصطلاح مقاومت(مقاومت در برابر خواست مردمي) در سوريه بوده و آنها را تقريباً تا مرز بيفايدگي و ناتواني رسانده ،همينطور هم افراد دخيل در پيشرفت قواي موشكي- نفوذ منطقه اي و تحقيقات صنايع اتمي را از ميان برداشته و فعاليتهاي اتمي وكاركرد تاسيسات توليد مواد اوليه را در حد آشفتگي و مختل كردن روند پيشرفت و يا ادامه كار رسانده است،بنابراين با احتمال اينكه بايدن به توافق اتمي برميگردد و مدت زمان زيادي طول ميكشد تا توافق بعدي با محدوده هاي جديد و خطوط سختري طرح شود وبه اجرا برسد به نظر ميرسد عملكرد اسرائيل بر اساس پيش بيني شرايط آينده و ممانعت از تهديداتي است كه در طول اين زمان امكان افزايش و بروز داشته باشند و اگر در زمان بايدن انجام ميداد يقيناً زياد با روي خوش ايشان مواجه نميشد. همچنين شايد در آينده در حد فلج كردن حزب الله (نه متلاشي كردن) اتفاقاتي صورت گيرد ،بخصوص كه در لبنان هم ديگر زمينه آماده است و مردم دل خوشي كه ندارند علاوه برآن استقبال هم ميكنند اكنون به عينه ميبينيم هر جا مشروعيت و مقبوليت يك نظام خدشه دار شود كار حريفش سهل ميشود،چه سوريه باشد چه ايران وچه نصرالله منتظر وقايع ديگري هستيم ولي در حد جنگ ودرگيري خير.

  • نهاوندی

    به نظر نمی‌آید تحلیلگران فوق چیزی زیادی از جمهوری اسلامی بدانند. جمهوری اسلامی در چند روز آینده طناب داری آماده خواهد کرد، سپس بدنبال گردنی همچون گردن "مجید جمالی فشی" همه جا را جستجو خواهد کرد، و نهایتاً فرد مورد نظر را پس از شکنجه فراوان وادار به اعتراف تلویزیونی و ترور فخری زاده می کند و او را دار می زند. سپس به انتظار یک اشاره و یا سوتی از جانب دمکراتهای آمریکا خواهند ماند، و به محض دیدن چراغ سبز آن را از آسمان با پوزه خواهد قاپید. در سوریه هر روز نیروهای سپاه کشته می شوند، قاسم سلیمانی را در عراق جزغاله کردند، تمامی استحکامات و پایگاهها و هزینه‌های جمهوری اسلامی در عراق و سوریه و لبنان توسط اسرائیل دود شدند و رفتند هوا، حالا این فخری زاده که هیچ ردی از دستاوردهای علمی یا سوابق تحقیقی او در هیچ جایی یافت نمی شود به یکباره دانشمند هسته ای می شود و تحلیلگران آمریکایی چپ و راست بر اهمیت آن مهر تأیید می‌گذارند، غافل از آنکه آنکس که در بیت نشسته و لات و لوتهای سپاهی اطرافش فقط به فکر حفظ نظامند، و جان * درگاه ولایت هیچ ارزشی ندارد.

  • ناظری

    چرا اسرائیل این عملیات را هفتهء پیش انجام نداد, یا نگذاشت هفتهء آینده انجام بگیرد؟ چرا درست یک روز پس از آزادی تروریست های رژیم در تایلند (که به جرم برنامه ریزی برای اقدام به ترور دیپلمات اسرائیلی زندانی بودند) اسرائیل دست به ترور فخری زاده زد؟