ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل ناتو: در افغانستان به بن‌بست رسیده‌ایم

وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو راهبرد سازمان در افغانستان و عراق را بررسی می‌کنند. رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم به نشست ناتو دعوت شده است.

وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو سه‌شنبه یکم دسامبر / ۱۱ آذر در یک ویدیو کنفرانس راهبرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در افغانستان و عراق را مورد بررسی قرار می‌دهند. دبیرکل ناتو اعلام کرد با عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از افغانستان، سایر نیروهای ناتو در یک وضع پیچیده که به بن‌بست می‌رسد قرار می‌گیرند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

کشورهای عضو ناتو در ۱۷ سال گذشته بیش از ۱۷ هزار سرباز از چندین کشور و ملیت مختلف را برای آموزش و تجهیز ارتش افغانستان در آن کشور مستقر کرده‌اند. این نیروها برای انجام وظایف خود به حمایت هوایی و لجستیکی ارتش آمریکا نیاز دارند. بر اساس مصوبه دولت ترامپ ارتش آمریکا نیمی از نیروهای خود را تا اواسط ژانویه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می‌‌کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو شامگاه دوشنبه ۳۰ نوامبر / ۱۰ آذر چند ساعت قبل از برگزاری ویدیو کنفرانس وزیران خارجه ناتو در مورد موضوع افغانستان گفت:

«ما در یک بن‌بست ‌قرار داریم. اگر برویم این خطر وجود دارد که افغانستان مجدداً به مکانی امن برای فعالیت‌های تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شود. اگر بمانیم، این خطر وجود دارد که مجدداً خشونت‌ها بالا بگیرد و مأموریت ناتو باز هم سال‌ها به درازا بکشد.»

بر اساس توافق آمریکا با طالبان در دوحه قطر نیروهای خارجی مکلف شده‌اند تا یکم مه / ۱۱ اردیبهشت سال آینده خاک افغانستان را ترک کنند. ایالات متحده آمریکا سایر کشورهای ناتو را در توافق دوحه شرکت نداد. استولتنبرگ در ادامه نشست خبری خود گفت:

«هر راهی را که انتخاب کنیم مهم این است که در هماهنگی با هم و آگاهانه انجام دهیم.»

آسوشیتدپرس می‌نویسد تصمیم یک‌جانبه دولت ترامپ برای خروج ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی از افغانستان متحدان آن کشور در ناتو را سردرگم کرده است. هنوز معلوم نیست که  نیروهای ناتو در کابل و سایر شهرهای بزرگ افغانستان باقی بمانند. مقامات دولت افغانستان هشدار داده‌اند که عقب‌نشینی سریع نیروهای ناتو سبب تقویت موضع طالبان در مذاکرات بین‌افغان می‌شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا به نشست ناتو دعوت شده است.

همزمان با آغاز مذاکرات بین‌افغان در دوحه قطر خشونت‌ها در افغانستان بالا گرفته است. در ماه جاری در حمله اسلامگرایان افراطی به دانشگاه کابل ۲۲ نفر کشته شدند که اغلب آن‌ها از دانشجویان بودند. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در ادامه نشست خبری خود گفت:

«ما در ماه‌ها و هفته‌‌های گذشته در افغانستان شاهد حملات مکرر بودیم. برخی از این حملات را طالبان و برخی را داعش انجام دادند و با این‌حال ما می‌دانیم که مسئولیت این حملات با طلبان است و دامنه این حملات و میزان خشونت‌ها هم بسیار گسترده.»

با این حال دبیرکل ناتو تأکید کرد که تنها راه خاتمه دادن به خشونت‌ها تداوم مذاکرات بین‌افغان در دوحه قطر است:

«مذاکرات شکننده است. ما در وضع نظامی و سیاسی دشواری قرار داریم اما دست‌کم گفت‌وگوها ادامه دارند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.